Betaalbaar opvoeren

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Betaalbaar opvoeren

Post by KMvrtr »

Ondertussen is iedereen wel duidelijk dat je met een 1.6 16v blok een hele rappe AX krijgt. Ook met de 1.6 8v kom je al vlot vooruit.

Maar die engineswaps zijn niet goedkoop! :x

Daarom zou ik wel eens op een rijtje willen hebben wat er aan betaalbare mogelijkheden zijn om een AX blok wat op te voeren. Ik weet het, hier zijn al verschillende draadjes over. Maar ik zie door al die losse opmerkingen in verschillende draadjes door de bomen het bos niet meer.

Mijn idee is om in dit draadje de mogelijkheden te verzamelen. Dus svp aangeven welk soort blok op welke manier is op te voeren, wat dat ongeveer kost, en wat het resultaat zou moeten zijn.

Voorbeeld:
1.1 injectie -> inlaatspruitstuk + injectie van 1.4 erop.

Graag jullie aanvullingen!

Ax16v
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedJul09, 2003 7:17:55 PM
Location: kropswolde

Post by Ax16v »

Nou,
Haal je uitlaatspruitstuk eraf en kijk er van de onderkant in
dan zie je een kruisvormig stuk in het spuitstuk
pak de snijbrander en snij het eruit zorgt voor iets meer koppel!
succax!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Ax16v wrote:Nou,
Haal je uitlaatspruitstuk eraf en kijk er van de onderkant in
dan zie je een kruisvormig stuk in het spuitstuk
pak de snijbrander en snij het eruit zorgt voor iets meer koppel!
succax!


is dat niet erin gestopt om de juiste tegendruk te krijgen??
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Das dingetje in je uitlaat zit er nou juist om ervoor te zorgen dat je een betere doorspoeling krijgt. Laten zitten dus (Er zijn hier trouwens heel veel verschillende meningen over). Dat dingetje weghalen is hetzelfde als je spaghetti doorverbinden.

Prijzig maar erg nuttig.
Multipoint injectie van een GTI of een SAXO oid. Je moet de kop hebben alle sensoren de kabelboom en de computer. Dan heb je wel 20 pk winst.

Spaghetti spruitstuk ?250

Compleet open uitlaatsysteem. Kosten zijn heel variabel.

Nokkeas ?400 (duur maar leuk)

Kop maximaal vlakken en stalen koppakking. Hogere compressie dus meer vermogen en economischer bij hetzelfde rijgedrag.

Toerenbegrenzer er door iemand af laten halen

Als je dit bovenste allemaal gedaan hebt dan wordt het serieus tijd om te denken aan een beter onderstel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Figuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: ThuFeb10, 2005 10:34:41 PM
Location: Hapert

Post by Figuur »

Weet iemand wat de pk-winst is als je een injectie+spruitstuk van een 1.4 op een 1.1 zet?
Ik heb geen flauw idee wat het kost trouwens, toevallig net zo duur als een 1.4 motor? Kheb zelf een goed lopende 1.1 dus waarom een 1.4 blok kopen wat misschien rotzooi kan zijn.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Image

ax_mania
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 164
Joined: TueDec14, 2004 7:57:58 PM
Location: Den haag

Post by ax_mania »

een nokkenas is idd ook heel erg leuk :D
Grtn
Sebas

-9 cm grondspeling :P
-eindelijk morrete's

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

ax_mania wrote:een nokkenas is idd ook heel erg leuk :D


maar inderdaad ook heel erg duur :(
Kijk uit, een Cactussssss

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

een langer inlaatspruitstuk ------> zorgt voor meer koppel bij lager toeren
een korter inlaatspruitstuk ------> zorgt voor meer koppel bij hoger toeren


en anders eens op www.boutiquepeugeotsport.com kijken.
bij 106 groep n, zijn ook goedkope chipjes te krijgen, moet je er wel zelf inzetten
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

* Gechipte computer erop ! scheelt zekers
* Open luchtfilter, scheelt vooral geluid en een beetje vermogen
* Kop maximaal laten vlakken
* Vliegwiel afdraaien
* Groter inlaatspruitstuk, uitfrezen zodat doorgang groter is

Succes antoine!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

AX_POWAH wrote:* Kop maximaal laten vlakken


hoeveel mm is dat volgens jou??
Image

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

edwin ss50 wrote:een langer inlaatspruitstuk ------> zorgt voor meer koppel bij lager toeren
een korter inlaatspruitstuk ------> zorgt voor meer koppel bij hoger toeren


en anders eens op www.boutiquepeugeotsport.com kijken.
bij 106 groep n, zijn ook goedkope chipjes te krijgen, moet je er wel zelf inzetten


Ik kan ze niet vinden op die site hoor de chippies alleen voor de 1.6 16v.
Kan ik nou niet zoeken of zijn ze er niet.
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

een stukje wat ik ooit nog ga verwerken. Je kan een 1.4 injectiehuis op een 1.1 spruitstuk zetten. Maar dan ben je hartstikke gek. Ik ben met het overzetten begonnen omdat het 1.1 spruitstuk zo beroerd is. De ecu en het injectiehuis zijn echter wel met elkaar verbonden. Als je de ene er inzet moet de ander ook. Het verschil is enorm. Het is net alsof je je gaspedaal een stuk door het schurbord heen kan trappen.
_________________
Grtz Sander

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

hier in de buurt was iemand met een honda crx, heeft een spaghetti erop en de kat er onder weg.
heeft 3 pk meer gekregen, dus echt tunen is het niet.
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

hier in de buurt was iemand met een honda crx, heeft een spaghetti erop en de kat er onder weg.
heeft 3 pk meer gekregen, dus echt tunen is het niet.


denk dat je meer koppel wint. en vooral ook: op belangrijke toerentallen.

hoe zit het met de rest van de uitlaat? zit die niet tegen?

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Ook leuke low budget projecten die aardig wat vermogenswinst opleveren (alleen voor als je handig bent):

Van 4 gelijke monopointhuizen de gaskleppen halen en throttlebodies van maken.

Of een dubbele monopoint setup maken. Cilinder 1 + 2 en 3 + 4 op een apart monopointhuis.

Dat zal aardig wat pk- en koppelwinst opleveren.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Of een dubbele monopoint setup maken. Cilinder 1 + 2 en 3 + 4 op een apart monopointhuis.

Dat zal aardig wat pk- en koppelwinst opleveren.


Meer dan een multipointkop?

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

kakanox wrote:Meer dan een multipointkop?


Dat ligt meer aan de combinatie van het geheel. Een 1.6 monopointkop heeft grotere kleppen, een beter inlaatspruitstuk en een groter gasklephuis.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

1.6 monopoint? dat zal XU zijn denk ik zo.

P. :)

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Ik bedoel multipoint :)
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Post Reply