spontaan niet meer starten?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Op mijn sloop (Barts, Osdorp) hadden ze er geen, hij wilde me een oud type aansmeren. Die van brezan gekocht, blijkt slechts een onderdeeltje van het hele geval te zijn, en mij is nog niet duidelijk waar ie hoort. Zal morgen foto's plaatsen, wellicht kunnen jullie dan zeggen of het uberhaupt het goeie onderdeel is en of het misschien ergens anders geplaatst moet worden. Ik heb er net even naar gekeken en kan nergens een stekkertje van 3 polen en een stekkertje van twee bij elkaar in de buurt zien komen of het moet ver onder de module zijn tegen de bak aan...
to be continued tomorrow.

Groet,
Titus
Last edited by Titus on SunFeb27, 2005 12:35:53 PM, edited 1 time in total.
Hoeba hoeba!

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Ok, dit is dus de ontstekingsmodule die ik bij Brezan kocht:
Image

En zo ziet mijn ontstekings module er in zijn geheel uit:
Image

Nou is mij dus nog niet duidelijk waar ik de module moet plaatsen. Ik dacht begrepen te hebben dat deze aan de rest van de ontstekingsmodule (de verdeler van de injectiemotor) vast moest zitten maar dat blijkt niet zo te zijn want deze past niet. (bovendien heeft ie 3 polen en geen vier)
Dit zijn volgens mij de alternatieve plekken: (te oordelen aan de 3polige stekker die uit de gekochte module komt)

Onder de ontstekingsmodule, tegen de bak:
Image

of:
Tegen de inlaat aan:
Image

Ik heb vandaag nog de hele dag om hem aan de praat te krijgen dus ik wacht in spanning af wat jullie reacties zijn!

Groet en alvast bedankt!
Titus
Hoeba hoeba!

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Titus wrote:Op mijn sloop (Barts, Osdorp) hadden ze er geen, hij wilde me een oud type aansmeren. Die van brezan gekocht, blijkt slechts een onderdeeltje van het hele geval te zijn, en mij is nog niet duidelijk waar ie hoort. Zal morgen foto's plaatsen, wellicht kunnen jullie dan zeggen of het uberhaupt het goeie onderdeel is en of het misschien ergens anders geplaatst moet worden. Ik heb er net even naar gekeken en kan nergens een stekkertje van 3 polen en een stekkertje van twee bij elkaar in de buurt zien komen of het moet ver onder de module zijn tegen de bak aan...
to be continued tomorrow.

Groet,
Titus


Ik heb alleen ervaring met een type met stroomverdeler. Het ondedeel van de eerste foto's is volgens mij een versterker die gemonteerd zit op de verdeler. En het lijkt mij dus niet bij een verdelerloze ontsteking te horen.

Tom

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Dat dacht ik ook, maar bij dat ding van mij:(Image past ie er niet op. Alleen al het aantal polen klopt niet.
Hoeba hoeba!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

sorry man je hebt het verkeerde type in je handen gedrukt gekregen. De module die je hebt is voor een mechanische verdeler. Was wel een stuk goedkoper geweest.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

hopelijk mag je ruilen :?

dat mochten wij toen niet omdat het electra was
Image

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Hoe ziet het goeie onderdeel er dan uit? Moet ie wel aan de verdelerImage geschroefd worden?

OK dus ik heb een electronische verdeler. Dat is alvast duidelijk. Dan weet ik wat ik moet zeggen. Ik kan de module overigens ruilen, hebben ze me gezegd. (lang leve Brezan)
Last edited by Titus on SunFeb27, 2005 2:05:12 PM, edited 2 times in total.
Hoeba hoeba!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Tuurlijk zij hebben toch het verkeerde onderdeel meegegeven
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Dus wat ik moet hebben is duurder dan de module die ik nu heb? (voor de mechanische verdeler) Dat zal dan die ?100 euro zijn, zeker?
Hoeba hoeba!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik denk het wel ja
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

OK, net weer wat dingen getest:

Onderdelen met een werkende AX (vriend) verwisseld om te kijken wat het was:

Relais (onder de comp.) verwisseld, startte nog steeds niet.
Foto:Image

Condensatortje of wat het ook was onder de verdeler verwisseld,
startte weer niet. Foto: Image

Hele verdeler kregen we niet los. (goedkope torx kop dolgedraaid, stom spul) Wat ik nu nog niet weet: Waar ik de module (helemaal bovenaan deze blz) voor ga ruilen? Krijg ik dan een hele verdeler mee? Ik neem aan dat ik die torx schroeven toch een keer los moet schroeven of zit de ontstekingsmodule ergens anders?
Hoeba hoeba!

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Ben ik weer, met meer info:

Komplete verdeler losgehaald van een andere werkende AX.
(blijkt dat het makkelijker, met een sleuteltje 10 moertje van onderen achter kan, heel die torx schroefjes voor niks los geprobeerd te maken)

Overgezet: Wat blijkt: MAAKT NIKS UIT! Start nog steeds niet. (en draait best een beetje langzamer rond tijdens starten, maar ja het is ook onder nul en de accu heeft het moeilijk, maar die is nog geen jaar oud en is altijd vol geweest.)

Dus:
Het ligt niet aan:
-de accu
-de verdeler (zit daar die onstekingsmodule nou aan/in/op of niet? m.a.w. heb ik die meteen getest met het omzetten van de verdeler of niet?)
-het brandstof relais
-het condensatortje onder de verdeler

En er komt nog steeds geen vonk of brandstof.

Wat nu?
Moet ik gaan denken aan de comp?
Hoeba hoeba!

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

SImpel:

*trek je luchtfilter eraf en spuit t gat vol met startspray. Probeer te starten. ALs ie heel ff loopt (ook al is t 1 sec) dan ligt t aan je brandstof.
- zo ja, check filter, pomp, leidingen, injectiehuis schoonmaken/vervangen
- zo nee,
*Trek 1 bougie/ alle vier eruit en leg ze los op je blok. Probeer te starten en laat n vriend kijken of ze vonken. ALs hij t niet ziet, laat m de bougies vasthouden :)
- zo ja, vriend laat bougie vlug los en t ligt dus niet aan ontsteking,computer of verdeler het is de brandstof
- Zo nee vervang 1 bougie door n nieuwe maar de kans is erg klein dat alle 4 de bougies kapot zijn. Controleer computer, verdeler, bougiekabel, zwarte blokje, de nul vd accu, accu etc. alles vd ontsteking

Als je dit weet kun je weer verder zoeken/ heb je wellicht de oplossing!
Succes
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Ha fijn dat jij het ten minste simpel vindt! (dat geeft moed, die zonk mij zojuist in de schoenen)

Dit eerste sla ik ff over aangezien hij nu al niet vonkt:
AX_POWAH wrote:SImpel:

- Zo nee vervang 1 bougie door n nieuwe maar de kans is erg klein dat alle 4 de bougies kapot zijn. Controleer computer, verdeler, bougiekabel, zwarte blokje, de nul vd accu, accu etc. alles vd ontsteking

Als je dit weet kun je weer verder zoeken/ heb je wellicht de oplossing!
Succes


Hoe check ik de computer?
Bou giekabels zou kunnen maar het lijkt daarvoor te zitten.
Wat bedoel je met 'nul van de accu'?
En welk zwarte blokje heb je het over? (relais? ook al geprobeerd)
Hoeba hoeba!

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

OK mensen, jammer ik geef het op, ik breng hem dinsdag naar een mannetje. (goeie)

Verdomme.

Groet en bedankt voor het meedenken.
Titus
Hoeba hoeba!

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Als je ECU kapot is dan brand het (bij jou denk ik oranje) lampje niet als je 'm op contact zet... als die wel brand moet ie goed zijn.

als ie kapot is heb ik nog wel een goed (magneti marelli) ECU
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

checken door andere computer er aan te hangen
Nul van het systeem : volg de nul van de accu en je ziet waar deze op t frame is geschroefd. vaak is het hier geroest en maakt ie slecht contact, ff opschuren, contactspray erop, vastzetten en blanke lak erover!

en ik bedoelde idd dat relais met dat zwarte blokje

Is je contact slot nog goed?!! bij mijn diesel was ook t contactslot n keer verrot en lag t daar aan!

Succes en hopelijk is je goeie mannetje niet te duur :)
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Titus wrote:OK mensen, jammer ik geef het op, ik breng hem dinsdag naar een mannetje. (goeie)

Verdomme.

Groet en bedankt voor het meedenken.
Titus


Rustig, rustig :wink:

Maak even al je stekkers ??n voor ??n los en controleer deze op corrosie en maak ze schoon. Vergeet de massa "blokken" niet naast je radiator, de stekkers op je injectiehuis en zeker de stekkers niet vergeten die onder tussen de bak en het luchtfilterhuis bungellen.

Tom

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Ha toch weer goeie tips. Jammer dat ik NUL tijd heb, en wel die sleeplift naar mijn 'mannetje'!

Misschien morgen ochtend om 7uur nog ff kijken, ik heb wel de smaak te pakken...

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Mensen, nieuws over mijn AX:

Hij is COMPLEET nagekeken en doorgemeten door mijn 'mannetje' - hierna 'Henk' te noemen. Alle electriek doorgemeten, alle stekkers los en weer vast met contactspray en gecontroleerd. Condensator verwisseld, ECU verwisseld met die van een werkende ax, alles lijkt normaal.
TOCH START IE NOG STEEDS NIET.

Henk wil dat ik hem laat uitlezen omdat hij het ook niet meer weet, evenals zijn ervaren achterban. Ik heb gezegd dat ik mijn ervaren achterban - JULLIE - ook nog even zou peilen. Wat denken jullie, uit lezen een goede optie?

En anders: (of zowiezo)
Zal ik eens een contactslot van de sloop halen? Wie weet is dat net zoals ik elders las - door de vorst raar gaan doen.

Ik las ook iets over lambda sonde of een sensor, zou hij die dingen bij mij al gecheckt hebben? Lijkt me wel, maar zou dit het kunnen zijn?

Zit nou al een maand zonder. Tjonge, wel wennen dat openbaar vervoer weer.

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

Post Reply