hoe zuiniger rijden

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Joris wrote:Vooral lekker met hoge toeren rijden!
Zitten we straks allemaal met natte voeten :twisted:
Maar het is wel leuk!!


Tis Nederland, dus dat heb je zowieso al :twisted:
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

cc-junk
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul01, 2004 12:54:12 AM
Location: Uithoorn

Post by cc-junk »

Dat afremmen op de motor, is dat nou echt zoveel zuiniger? Stel ik rijd 80 kmh en ik zie 500 meter verderop het stoplicht op rood staan, gas los koppeling in, en ik rol door tot aan het stoplicht is dat niet zuiniger? Of ben ik stom/naief als ik denk dat toerental en verbruik met elkaar te maken hebben?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

cc-junk wrote:Dat afremmen op de motor, is dat nou echt zoveel zuiniger? Stel ik rijd 80 kmh en ik zie 500 meter verderop het stoplicht op rood staan, gas los koppeling in, en ik rol door tot aan het stoplicht is dat niet zuiniger? Of ben ik stom/naief als ik denk dat toerental en verbruik met elkaar te maken hebben?


Als je een injectie hebt maakt het kwa verbruik niet uit als je op de motor afremt. Er wordt dan toch gewoon geen brandstof ingespoten.

Bij een carb motor is dat anders; Rem je op de motor af met veel toeren zal er nog steeds brandstof in de motor gezogen worden doordat een carb nooit helemaal dicht kan staan.

Aldus de website www.hetnieuwerijden.nl :jump:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

RinuX
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: WedFeb25, 2004 11:15:03 AM
Location: Hilversum
Contact:

Post by RinuX »

bij afremmen op de (injectie)motor juist niet de koppeling intrappen... als je geen gas geeft en op de motor afremt spuit de injectie geen benzine meer in totdat de toeren weer laag zijn, in tegenstelling tot wanneer je de koppeling intrapt, dan loopt hij stationair. (zoals kakelbont ook al zei)

Optrekken kost trouwens het meeste geld! als je rustig optrekt scheelt het zeker in het gebruik.
Image
AX 11 TGE - De meest gare opties op mijn AX.. :: Witte tellers (thx Erwt) :: Neon voor, onder dorpels en in achterbak, Witte power Led in stadslicht, leds in achterlicht :: http://www.camcosystems.nl/ Alarm :: Sony xplod blackpanel 4x 52Watt headunit + 10cd changer, Sony Xplod Speakers, active sub in achterbak...

cc-junk
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul01, 2004 12:54:12 AM
Location: Uithoorn

Post by cc-junk »

Dus met andere woorden als ik afrem op de motor wordt de brandstof toevoer afgesloten en als ik de koppeling intrap dan gaat ie "gewoon" stationair lopen (en verbruikt ie dus benzine)

toch leuk om te weten :)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

cc-junk wrote:Dus met andere woorden als ik afrem op de motor wordt de brandstof toevoer afgesloten en als ik de koppeling intrap dan gaat ie "gewoon" stationair lopen (en verbruikt ie dus benzine)

toch leuk om te weten :)


Die website die ik net al aanhaalde (www.hetnieuwerijden.nl) is ook best interessant om te lezen.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

verklaart waarom mijn auto meer is gaan verbruiken nu ik meer op de motor afrem..
Image

RinuX
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: WedFeb25, 2004 11:15:03 AM
Location: Hilversum
Contact:

Post by RinuX »

q01z wrote:verklaart waarom mijn auto meer is gaan verbruiken nu ik meer op de motor afrem..


heb je een carb dan? en hoe rem je af op de motor? laat je hem uitrollen of schakel je steeds een versnelling terug?
Image
AX 11 TGE - De meest gare opties op mijn AX.. :: Witte tellers (thx Erwt) :: Neon voor, onder dorpels en in achterbak, Witte power Led in stadslicht, leds in achterlicht :: http://www.camcosystems.nl/ Alarm :: Sony xplod blackpanel 4x 52Watt headunit + 10cd changer, Sony Xplod Speakers, active sub in achterbak...

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

RinuX wrote:
q01z wrote:verklaart waarom mijn auto meer is gaan verbruiken nu ik meer op de motor afrem..


heb je een carb dan? en hoe rem je af op de motor? laat je hem uitrollen of schakel je steeds een versnelling terug?



terugschakelen en koppeling op laten komen is afremmen op de motor
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik schakel meestal idd wel terug en dan afremmen..

maar ook op de snelweg natuurlijk gaslos.. en van 140 naar 80 remtie dan af op de motor in zn 3..

misschien maak ik ook wel teveel toeren om zuinig te rijden
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

q01z wrote:misschien maak ik ook wel teveel toeren om zuinig te rijden


Misschien wel ja
140 in z'n 3 :shock: :lol:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

Hij heb er maar 4
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:
q01z wrote:misschien maak ik ook wel teveel toeren om zuinig te rijden


Misschien wel ja
140 in z'n 3 :shock: :lol:


En zich dan nog afvragen waarom zn blok zo gaar is :sign5:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

blok is opzich niet zo gaar.. klinkt alleen zo schraal als je toeren draait :roll:

maareuhm, ik wil nog wel ergens komen.. en dan moet je stampen bij een 1.0
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

q01z wrote:blok is opzich niet zo gaar.. klinkt alleen zo schraal als je toeren draait :roll:

maareuhm, ik wil nog wel ergens komen.. en dan moet je stampen bij een 1.0


Maakt niet zo bijster veel uit hoe hard je dan stampt, komen doe je dr wel, gisteravond kwam dr nog 1 met een noodgang voorbij gejakkers, aan et eind vd snelweg stond ik weer naast em bij et stoplicht, dus het resultaat was 0,0

Hard rijden is leuk als er ook wat mee te winnen valt, en dat is helaas in nederland amper et gevel :(

Post Reply