demontage achterste remtrommel

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Dick
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SatFeb12, 2005 8:22:44 PM
Location: meppel
Contact:

demontage achterste remtrommel

Post by Dick »

In de kluwer autogids die vanaf deze site te downloaden is, en onder een topic in dit forum wordt geschreven dat als je de remtrommel wilt demonteren, je door een wielmoergat een palletje (of stelwieltje) kunt verdraaien om de remschoenen terug te draaien en zo de trommel af kunt nemen.
Helaas staat er niet bij in welke positie de trommel moet staan en welk gat je dan moet nemen. Zoeken met een schroeverdraaier en zaklampje zonder dat je weet waar precies is me niet gelukt. graag een duidelijke beschrijving van de positie van de trommel en welk wielboutgat ik moet gebruiken.

Dick

Gizart
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 124
Joined: TueMar02, 2004 6:23:30 PM
Location: NoordNederland
Contact:

Post by Gizart »

Wat ik bij mijn 205 gedaan heb is het volgende:
Centrale moer loshalen, wiel er weer opzetten en dan proberen los te krijgen, dan heb je in ieder geval meer houvast dan alleen zo'n trommel.

NOTE: geen idee of het bij een AX ook zo kan.

Bij de garage hebben ze meestel wel een soort klem om de remtrommel de demonteren.


Ps, welkom op het forum overigens. :)
Don't let sensible people talk you out of your dreams.
205 1.9 GTI³

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

euhmm ik ben hier ff mee aan het kloten geweest destijds

ik kan me herinneren dat het als je voor de trommel staat, schuinbovenin aan de voorkant zit..

is ff zoeken.. tis een vierkant palletje met een cirkel met vertanding eraan.. en om het palletje zit een veertje.. tis ff zoeken, maar je herkent het wel
Image

Dick
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SatFeb12, 2005 8:22:44 PM
Location: meppel
Contact:

achterrem demonteren

Post by Dick »

Wat een rotklus, nog steeds niet gelukt. Wielmoer eraf, wiel erop en inderdaad wat meer grip, maar helaas, de trommel er niet af.
Het zoeken naar het palletje is nog steeds niet echt gelukt. Als ik de trommel verdraai dat er op ongeveer 2 uur een wielboutgat zit, zie ik wel een soort van palletje waaraan een veertje zit, maar ik zie geen cirkel met tandjes. Ik kan wel het palletje iets naar rechts wegdrukken, maar er komt geen trommel vrij. Wat doe ik fout. Is er nog meer info? te tekeningen in de kluwer handboeken geven wel wat duidelijkheid hoe het inwendige van de trommel eruitziet, maar daar is geen tandwieltje of palletje op te zien

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zo te horen heb je wel het juiste palletje te pakken..

je moet m dus naar een kant drukken en dan moettie wat losser gaan..

tis idd een rot klus! maar niet alles kan makkelijk gaan natuurli9jk
Image

max
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: WedApr14, 2004 7:28:26 PM

Post by max »

Hoi,

Er zit een nokje op ongeveer 2 uur. Door een boutgat met een schroevendraaier een beetje "masseren" om de schoenen te lossen. Dan moet je de trommel eraf kunnen krijgen. Vaak is het wel lastig vooral als de trommel is ingesleten.

(aangepast)

Mark
Last edited by max on TueFeb15, 2005 6:15:07 PM, edited 1 time in total.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

8 uur?? Ik heb het laatst gedaan en bij mij zit ie echt op 2 uur... :shock: Schiet mij ff lek... (dit was trouwens de remtrommel RA)
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

heb je de handrem wel terug gesteld?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Dick
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SatFeb12, 2005 8:22:44 PM
Location: meppel
Contact:

demontage

Post by Dick »

Eindelijk is het gelukt de remtrommels te demonteren.
De oplossingen zijn in deze rubriek aangedragen.
Er zit verschil tussen de plaats van het palletje ra en la.
Ra zit het palletje op 2 uur. Druk dit met een schroevendraaier naar beneden. Houdt het daar een tijdje, want de veren moeten nu de remschoenen naar binnen trekken. dit duurt even. Ook kun je proberen met een wat bredere schoevendraaier tegelijk te drukken en een kwartslag rechtsomdraaien (op die stand vasthouden) om het automatische stelmechanisme terug te drukken.
La zit het palletje op ongeveer 8 uur. verder is de werkwijze gelijk.

In alle gevallen is het slim om de handremkabel losser te stellen.

Nu kun je voorzichtig een oude stompe beitel of iets dergelijks op de rand van de trommel zetten en met een hamer de trommel eraf tikken. Verplaats de beitel wel steeds. Ik ben zelf begonnen met de rechter trommel. Deze wilde er met geen mogelijkheid van af. Ik dacht dat de rem niet goed teruggesteld was en begon daarom te wrikken met een schroevendraaier tussen de trommel en de ankerplaat. Op een gegeven moment door ook geweld te gebruiken (je wordt kwaad) kwam de trommel vrij. Wel de remvoering van de schoenen afgewrikt.
Ik kwam er toen snel achter dat de oorzaak van het niet willen lossen lag in het feit dat de wiellagers, die met de trommel mee moeten komen, erg vast om de as zaten. Een grote trekker had in mijn geval deze schade kunnen voorkomen.
De trommel la kwam uitzichzelf na een paar kleine tikjes los.

Bedankt voor alle reakties.

batman
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedFeb02, 2005 10:49:36 AM
Location: Mol (Belgie) en Delft

Post by batman »

ik wil nu de remschoenen van mn ax vervangen...maar ik heb dezelfde probleem, namelijk dat ik mn trommels er niet afkrijg. ook kan ik het palletje niet echt vinden.
wat wordt er eigenlijk bedoeld met het palletje?

Image

en kan het kwaad als ik met een hamer los ga op de trommel?

bedankt voor de hulp.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Er zit ergens een armpje aan de binnenkant van de klauw. Die moet je onder de klauw zien te krijgen. dan stellen de remmen naar binnen. Als je op de trommel ramt houd dan in gedachte dat dat ding van gietijzer is en dat ie dus kapot kan. Maar je kan behoorlijk doormeppen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

batman wrote:ik wil nu de remschoenen van mn AX vervangen...maar ik heb dezelfde probleem, namelijk dat ik mn trommels er niet afkrijg. ook kan ik het palletje niet echt vinden.
wat wordt er eigenlijk bedoeld met het palletje?

[img]plaatje[/img]

en kan het kwaad als ik met een hamer los ga op de trommel?

bedankt voor de hulp.


Het palletje is niet aangeven... het zit (links) tussen de lijnen van "1" en "2"in, dat vierkantje....
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

batman
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedFeb02, 2005 10:49:36 AM
Location: Mol (Belgie) en Delft

Post by batman »

Image

dit moet ik dus naar links duwen onder de remschoen?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

met dat palletje moet je idd klooien!
Image

batman
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedFeb02, 2005 10:49:36 AM
Location: Mol (Belgie) en Delft

Post by batman »

bedankt voor de hulp, ik zal eens een poging wagen! :)

batman
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedFeb02, 2005 10:49:36 AM
Location: Mol (Belgie) en Delft

Post by batman »

de remtrommel is aan de rechterkant met succes losgekomen. maar aan de linkerkant is het palletje op een of andere manier gedraaid waardoor het palletje zelf achter de remschoen is terecht gekomen en niet te zien is. :cry: weet iemand misschien hoe ik de trommel eraf kan krijgen?

Post Reply