Versnellingsbak naar de kl*** !!!!?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
cc-junk
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul01, 2004 12:54:12 AM
Location: Uithoorn

Versnellingsbak naar de kl*** !!!!?

Post by cc-junk »

Ik reed net naar huis. Toen ik de snelweg af reed moest ik stoppen voor verkeer op een voorangsweg. Dus ik schakel terug naar 1 -> geen probleem. Ik rij weg schakel naar 2 en denk dat gaat wel heel moeilijk. Na wat harder trekken toch in zijn 2 gekregen. vervolgens wil ik naar zijn 3 maar helaas die was nergens te vinden, en andere versnellingen ook niet. :cry: Dus de auto maar aan de kant gezet.

Een kennis heeft me met zijn Landrover uit de berm naar een fatsoendelijke parkeerplaats gesleept. Toen bleek dat ie wel in een versnelling staat. Gezien de reactie van de auto op het koppelings pedaal toen ik die liet opkomen denk ik dat het zijn 4 of 5 is.

Herkent iemand dit? Kan iemand mij vertellen wat er fout zit? En wat het bij een gemiddelde garage kost om het te laten fixxen. (of hoe het eenvoudig zelf te maken is)

Het betreft een AX 1.1 image injection uit 1990 (5-bak).

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

euhmmm als ik het zo moet zeggen, dan zou ik maar eens opzoek gaan naar je schakelstangetjes..


hij gaat wel in zn 4/5? dan vast ook in zn achteruit??

maar ga eens onder je auto liggen en volg vanaf je pook richting de motor de stangen.. horen er 2 te zijn.. waarschijnlijk mist er 1tje waardoor je dus niet meer kan schakelen.. hij floepte zeker ook welleens uit de versnelling? of wat stroever schakelen? (tekenen van speling op de koppelingen)

als het die stangetjes zijn, dan is dat niet moeilijk te vervangen.. maar goedkoop zijn ze niet.. ik dacht dat kakelbont zei 85,- voor het setje.. en jij hebt er waarschijnlijk 1 nodig..

als je de stangetjes nog wel hebt zitten, dan kan er toch wat aan je bak zijn.. maar zoals jij het zegt klinkt het meer als een schakelstangetje
Image

cc-junk
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul01, 2004 12:54:12 AM
Location: Uithoorn

Post by cc-junk »

q01z wrote:euhmmm als ik het zo moet zeggen, dan zou ik maar eens opzoek gaan naar je schakelstangetjes..


hij gaat wel in zn 4/5? dan vast ook in zn achteruit??

maar ga eens onder je auto liggen en volg vanaf je pook richting de motor de stangen.. horen er 2 te zijn.. waarschijnlijk mist er 1tje waardoor je dus niet meer kan schakelen.. hij floepte zeker ook welleens uit de versnelling? of wat stroever schakelen? (tekenen van speling op de koppelingen)

als het die stangetjes zijn, dan is dat niet moeilijk te vervangen.. maar goedkoop zijn ze niet.. ik dacht dat kakelbont zei 85,- voor het setje.. en jij hebt er waarschijnlijk 1 nodig..

als je de stangetjes nog wel hebt zitten, dan kan er toch wat aan je bak zijn.. maar zoals jij het zegt klinkt het meer als een schakelstangetje



Zoals ik al zei: ik kan geen enkele versnelling meer vinden. Hij staat waarschijnlijk in zijn 5 maar daar gaat ie niet uit. de pook heeft totaal geen werking meer :( .

En stroever schakelen? tsja... de laatste tijd was het me al op gevallen dat de twee af en toe wat rot ging. En uit een versnelling floepen? Wel eens uit zijn achteruit maar eigenlijk had ik dan altijd toch al het idee dat ie daar niet goed in stond.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ok ik heb dus niet helemaal goed gelezen..
maar als je je pook gewoon rond kan draaien, dus nix meer doet.. dan twijfel ik toch echt aan het bestaan van je schakelstangetjes..
Image

Jappieax10e
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: MonOct27, 2003 11:57:24 PM
Location: Gem.Opsterland

Post by Jappieax10e »

Volgens mij heb ik dan het zelfde probleem als jou ... ik kan ook niet meer schakelen en alles ging bij mij eerst ook stroef lopen..
bij mij zit ie vast in de derde versnelling,,

ik ga vandaag kijken of het dus aan die stangetjes ligt.

citrovts
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: FriJul09, 2004 7:21:04 PM
Location: zwijndrecht

Post by citrovts »

als je je pook kan rond roeren dan is je schakel stang los of versleten

nieuwe kost 36 euro bij de dealer en is ongv. 10 min werk als je het zelf doet

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Een ouwe kost 2 euro op de sloop.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

cc-junk
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul01, 2004 12:54:12 AM
Location: Uithoorn

Post by cc-junk »

Heb is even gekeken of ik iets kon vinden en ben inderdaad een stangetje kwijt. Alleen vraag ik me nu af komt het door slijtage (niet ondenkbaar na 15 jaar) of komt het meer door een toename van krachten die op het stangetje zijn komen te staan door dat er ergens in de versnellingsbak zelf iets versleten/stuk is. Met andere woorden hoe groot is de kans dat ik met nieuwe stangetjes het zelfde probleem weer krijg en hoe is dat te controleren.

citrovts
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: FriJul09, 2004 7:21:04 PM
Location: zwijndrecht

Post by citrovts »

nou na 15 jaar mag het wel versleten zijn hoor

gewoon een andere halen en monteren dan ben je er van af

zo snel krijg je een versnellings bak niet stuk hoor :wink:

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

idd. die stangetjes schanieren via een bol-kom koppeling (soort heup gewricht). De kom waar die bol in draait is van kunstof en slijt dus gewoon met gebruik. Het metalen gedeeltje van de stangentjes zal niet snel slijten of breken.

Overigens heb ik v/d week een nieuwe schakelstang gehaald voor een xantia (was de kleinste en kosstte 18euro) en deze werken ook met zo'n bol koppeling alleen de nieuwe die ik haalde had een mechanisme met een knopje zodat je hem in kon knijpen als je hem monteert. Super makkelijk dus. Bij de oude stangetjes (zoals ax) moet je ze er namelijk opknijpen met een waterpomptang oid.)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

overigens als je ze dr op de sloop af wil halen;

neem een steeksleutel 14/15 mee.. zet deze tussen het gewricht en het stukje plaatwerk waar de kogel opzit, zet kracht en PLOP los..
gaat heel soepel en op een andere manier kan het volgens mij nauwelijks
Image

cc-junk
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul01, 2004 12:54:12 AM
Location: Uithoorn

Post by cc-junk »

Mijn pa heeft van middag bij de dealer (moest ie toch zijn voor de apk van zijn eigen auto) een nieuwe gehaald. Monteren was inderdaad een eitje. Nu hoop ik dat ik voorlopig weer ff door kan rijden.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

wat was je er nog voor kwijt als ik zo brutaal mag zijn? :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

cc-junk
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: ThuJul01, 2004 12:54:12 AM
Location: Uithoorn

Post by cc-junk »

Ik was ook zo brutaal om het te vragen aan mijn pa maar die wilde het niet zeggen om te voorkomen dat ik het zou betalen. Ik dank dat het niet echt heel erg duur is geweest anders had ie wel geklaagt.

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

Had ik maar zo een vader :roll:
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Perconte wrote:Had ik maar zo een vader :roll:


mee eens :roll:
Image

citrovts
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: FriJul09, 2004 7:21:04 PM
Location: zwijndrecht

Post by citrovts »

36 euro kosten ze bij de dealer

Post Reply