dieselbak
Moderators: denny, vtspower, webmasters
dieselbak
hey,
ik wil graag wat meer info
over een ax diesel bak
want ik hoor allemaal verhalen over
maar wat doet het nou eigenlijk ???
trek je dan sneller op ?
of heb je dan een hogere top ?
want ik wil nog wat meer
trekkracht in me axje
ik heb al wel een spaghetti liggen
en verder een openuitlaat systeem
maarja ik wil meer
verder nog tips ??
chippen wil ik sowiezo als laatst
ik wil graag wat meer info
over een ax diesel bak
want ik hoor allemaal verhalen over
maar wat doet het nou eigenlijk ???
trek je dan sneller op ?
of heb je dan een hogere top ?
want ik wil nog wat meer
trekkracht in me axje
ik heb al wel een spaghetti liggen
en verder een openuitlaat systeem
maarja ik wil meer
verder nog tips ??
chippen wil ik sowiezo als laatst
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
je hebt een hogere top. een diesel draait lagere toerentallen (zo ongeveer maximaal 5000/min, in tegenstelling tot 6500 of ik geloof zelfs 7250 voor een GT-blokje), en om dus vergelijkbare snelheden te halen moet de overbrenging langer zijn. een diesel heeft ook meer koppel dus dat rechtvaardigt de langere overbrenging >> hij gaat daardoor dus niet belachelijk langzaam optrekken (voor zover dat nog over een N/A diesel gezegd kan worden )
Het voordeel van een dieselbak is dus: voer je je AX op, dan heb je
a) een sterkere versnellingsbak, hij is immers gebouwd op een veel hoger koppel bij een laag aantal omwentelingen per minuut
b) een versnellingsbak waarmee je een hogere topsnelheid haalt (ter vergelijking: mijn AX 1.1 draait bij 150 km/u 5000 tpm, bij 180 km/u ong. 6000 tpm en bij 7000 tpm zou je dus 210 km/u rijden. Een diesel zal bij 180 km/u echter misschien maar 5000 toeren per minuut draaien, reken je die verhouding om dan zit je bij 7000 tpm op 252 km/u, en dat is wel even een iets mooiere topsnelheid Dat toerental zal je in de praktijk nooit halen, tenzij je lachgas hebt of iets dergelijks, maar bijv. 220 km/u bij 6100 tpm is al mooier dan 220 bij 7670, omdat je dan boven je maximumtoerental zit en het - als ie het al haalt - heel ongezond is voor je motortje. In de rallysport zie je het overigens net andersom, ze willen zoveel mogelijk koppel loslaten bij vrij lage snelheden, hard optrekken op korte stukken, daarom draait bijv. een rallygeprepareerde AX Sport al 7000 tpm bij bijv. 150 km/u.
c) als het koppel van jouw blokkie (bijv. door een turbo) GIGANTISCH gestegen is loop je met je eigen bak constant te schakelen, zodra je in de 1e versnelling ook maar naar het gas kijkt ben je aan de 2e toe, en zo door tot je in de 4e zit. je kan dan dus bij wijze van in de 3 optrekken ipv de 1, zonder trager te zijn (d.w.z.: het schakelen 1-2-3 duurt langer dan gewoon beginnen in drie en vol op trekken). Een dieselbak met z'n langere overbrenging geeft je meer tijd om te schakelen en dan dus beter afgestemde overbrengingen.
Conclusie: voor meer trekkracht moet je geen dieselversnellingsbak nemen. Wat wel een optie is - maar daar gaat je snelheidsmeter ook van over de zeik - is een veel kleinere wieldiameter nemen, dan daalt je verhouding automatisch ook (en je topsnelheid). Dan krijg je een Duitse stijl AX, heel laag en met zo klein mogelijke velgjes met platte bandjes..
Ik vraag me trouwens af.. hebben we geen dieseltuners bij de club? Bijv. een 1.4 Turbo-D ofzo? moet toch wel 80-90 pk uit te peuteren zijn, en een berg koppel... Of - nog leuker - een 1.4 HDi 16V met chip? GTi'tjes voor gek zetten met een zelfontbrander.. heerlijk!
Het voordeel van een dieselbak is dus: voer je je AX op, dan heb je
a) een sterkere versnellingsbak, hij is immers gebouwd op een veel hoger koppel bij een laag aantal omwentelingen per minuut
b) een versnellingsbak waarmee je een hogere topsnelheid haalt (ter vergelijking: mijn AX 1.1 draait bij 150 km/u 5000 tpm, bij 180 km/u ong. 6000 tpm en bij 7000 tpm zou je dus 210 km/u rijden. Een diesel zal bij 180 km/u echter misschien maar 5000 toeren per minuut draaien, reken je die verhouding om dan zit je bij 7000 tpm op 252 km/u, en dat is wel even een iets mooiere topsnelheid Dat toerental zal je in de praktijk nooit halen, tenzij je lachgas hebt of iets dergelijks, maar bijv. 220 km/u bij 6100 tpm is al mooier dan 220 bij 7670, omdat je dan boven je maximumtoerental zit en het - als ie het al haalt - heel ongezond is voor je motortje. In de rallysport zie je het overigens net andersom, ze willen zoveel mogelijk koppel loslaten bij vrij lage snelheden, hard optrekken op korte stukken, daarom draait bijv. een rallygeprepareerde AX Sport al 7000 tpm bij bijv. 150 km/u.
c) als het koppel van jouw blokkie (bijv. door een turbo) GIGANTISCH gestegen is loop je met je eigen bak constant te schakelen, zodra je in de 1e versnelling ook maar naar het gas kijkt ben je aan de 2e toe, en zo door tot je in de 4e zit. je kan dan dus bij wijze van in de 3 optrekken ipv de 1, zonder trager te zijn (d.w.z.: het schakelen 1-2-3 duurt langer dan gewoon beginnen in drie en vol op trekken). Een dieselbak met z'n langere overbrenging geeft je meer tijd om te schakelen en dan dus beter afgestemde overbrengingen.
Conclusie: voor meer trekkracht moet je geen dieselversnellingsbak nemen. Wat wel een optie is - maar daar gaat je snelheidsmeter ook van over de zeik - is een veel kleinere wieldiameter nemen, dan daalt je verhouding automatisch ook (en je topsnelheid). Dan krijg je een Duitse stijl AX, heel laag en met zo klein mogelijke velgjes met platte bandjes..
Ik vraag me trouwens af.. hebben we geen dieseltuners bij de club? Bijv. een 1.4 Turbo-D ofzo? moet toch wel 80-90 pk uit te peuteren zijn, en een berg koppel... Of - nog leuker - een 1.4 HDi 16V met chip? GTi'tjes voor gek zetten met een zelfontbrander.. heerlijk!
Andere ervaring met diesel bak
Ik had op een 1.4 gti blok (injectie eraf) met snelle nokkenassen en gevlakte kop een dieselblok zitten. Aangezien dit is afgekeurd ben ik toen over de zeik vol gas naar huis gereden, dat ging ongeveer zo:
* 65 km/u in ze 1 tot 7200 toeren
* 105 in ze 2 tot 7200 toeren
Dana bleef de ax trekken en wielspin in 1 en 2!
De bak is idd steviger en de aandrijfassen die erin zitten zijn ook steviger, een rallybak van bijv. 1.3sport zijn ook enorm stevig maar die heb ik r nooit op gehad.
Kortom, een hele leuke wijziging.
Mzzls geert
Ik had op een 1.4 gti blok (injectie eraf) met snelle nokkenassen en gevlakte kop een dieselblok zitten. Aangezien dit is afgekeurd ben ik toen over de zeik vol gas naar huis gereden, dat ging ongeveer zo:
* 65 km/u in ze 1 tot 7200 toeren
* 105 in ze 2 tot 7200 toeren
Dana bleef de ax trekken en wielspin in 1 en 2!
De bak is idd steviger en de aandrijfassen die erin zitten zijn ook steviger, een rallybak van bijv. 1.3sport zijn ook enorm stevig maar die heb ik r nooit op gehad.
Kortom, een hele leuke wijziging.
Mzzls geert
Mzzls Geert
Wie niet snel is.......is laag!!
Wie niet snel is.......is laag!!
kakanox wrote:Ik vraag me trouwens af.. hebben we geen dieseltuners bij de club? Bijv. een 1.4 Turbo-D ofzo? moet toch wel 80-90 pk uit te peuteren zijn, en een berg koppel... Of - nog leuker - een 1.4 HDi 16V met chip? GTi'tjes voor gek zetten met een zelfontbrander.. heerlijk!
Ik zat ook al te denken, een BX Turbo D motor in een dieseltje...
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.
Aangezien ik ook sneller wil optrekken heb ik een peugeot 106 Rally bak gekocht. Heb er navraag naar gedaan en het schijnt dat ie dan lekker gaat trekken maar dat tevens de top hoger ligt dan dat ie nu is. We zullen zien dus. Dinsdag ligt ie eronder in ieder geval en dan horen jullie het wel.
Mzzls Jeroen
www.axtreme.photosite.com
- Full RVS spaghettispruitstuk
- GTI CUP chip
- Brock b2 velgen
- Carzone special voorbumper
- Dtm onderlip achter
www.axtreme.photosite.com
- Full RVS spaghettispruitstuk
- GTI CUP chip
- Brock b2 velgen
- Carzone special voorbumper
- Dtm onderlip achter
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
ik heb nog drie bakken, een 4 bak en twee 5 bakken uit een 205, maar zit er nou verschil tussen al die bakken?
die 4 bak komt uit een ax 1.1i, die komt er niet in denk ik.
die ene 5 bak komt uit een 205 1.4i (dat was een xs) en die andere komt uit een 205 1.1i.
ik wil ook graag zo snel mogelijk optrekken, dus welke bak zou ik moeten nemen? die uit die 1.4 of 1.1?
die 4 bak komt uit een ax 1.1i, die komt er niet in denk ik.
die ene 5 bak komt uit een 205 1.4i (dat was een xs) en die andere komt uit een 205 1.1i.
ik wil ook graag zo snel mogelijk optrekken, dus welke bak zou ik moeten nemen? die uit die 1.4 of 1.1?
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v
ik zou de 205 xs bak nemen. De 1.1 bak is wat langer maar trager. als je lekker wilt optrekken moet je de xs bak nemen. Dat trekt zeker lekker.
succes
succes
Mzzls Jeroen
www.axtreme.photosite.com
- Full RVS spaghettispruitstuk
- GTI CUP chip
- Brock b2 velgen
- Carzone special voorbumper
- Dtm onderlip achter
www.axtreme.photosite.com
- Full RVS spaghettispruitstuk
- GTI CUP chip
- Brock b2 velgen
- Carzone special voorbumper
- Dtm onderlip achter
Tja volgens mij is die 1.1 bak korter dan die 1.4 bak. Dan zou die 1.1 sneller zijn voor de sprint op speed. Daar moet je namelijk toch naar zn 3.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
met die 1.1 bak kun je langer doortrekken dan de 1.4 bak. Alleen de trekkracht van de 1.4 is hoger. Ik zou niet de 1.1 bak kiezen maja aan jou de keus.
Mzzls Jeroen
www.axtreme.photosite.com
- Full RVS spaghettispruitstuk
- GTI CUP chip
- Brock b2 velgen
- Carzone special voorbumper
- Dtm onderlip achter
www.axtreme.photosite.com
- Full RVS spaghettispruitstuk
- GTI CUP chip
- Brock b2 velgen
- Carzone special voorbumper
- Dtm onderlip achter
De bakken van een 1.1 en een 1.4 kunnen allebei iets als 120 pk aan geloof ik. I iig zijn al die bakken even sterk. (zelfde lagers zelfde assen alleen de tandwielen hebben wat meer of minder tanden)
Als je het zeker wilt weten moet je de bakken openmaken en dan degene nemen met de korste overbrengverhouding. Dan trek je het hardst omdat je meer koppel op je wielen krijgt.
Als je het zeker wilt weten moet je de bakken openmaken en dan degene nemen met de korste overbrengverhouding. Dan trek je het hardst omdat je meer koppel op je wielen krijgt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
een peugeot 205 xs bak is hetzelfde als een peugeot 205 ralley bak.
dus hard optrekken lijkt mij.
kijk anders ook ff op www.205gti.com/techgearboxNL.htm
dus hard optrekken lijkt mij.
kijk anders ook ff op www.205gti.com/techgearboxNL.htm
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v
ik ben volgens mij een van de weinigen die het niet echt veel uitmaakt hoe hard ik optrek, mij lijkt het juist relaxt om bij snelwegsnelheden wat meer rust in het interieur te hebben, en evt zuiniger te rijden. Wat ik me dan ook afvroeg: er zal ongetwijfeld een reden zijn dat de ontwerpers bij citroen een vrij korte bak in mijn ax hebben gehangen (ax 14 trs inj) maar welke is dat dan? verwachtten zij dat er niet veel mee op een snelweg mee zou worden gereden? of is het simpelweg zo dat een wat kleinere benzine motor beter functioneerd bij hogere toerentallen, en dus eigenlijk op deze manier zuiniger is dan als de motor bijv 500 rpm minder zou draaien bij 120? Misschien dat iemand met veel verstand van dit soort zaken hier antwoord op heeft??
In de regel gaat het erom dat je op een zo efficient mogelijk toerental zit bij een bepaalde snelheid. Dus Het toerental wat je hebt bij 130 of 90 met de standaard bak zal het efficientste toerental zijn. Als je een lager toerental wilt zal je een langere bak moeten hebben van bv een diesel. Hierdoor verlies je wel trekkracht bij die snelheden maar als je rustig aan het cruisen bent merk je daar niets van.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
hoe bedoel je bij 130 of bij 90?? Ik snap idd dat er een soort "ideaal' toerental is om te accelereren en een ideaal toerental om te cruisen, maar wat zijn ongeveer die toerentallen? En afgaande op jouw reactie Sander, wat denk jij dat de ontwerpsnelheid is waar de mensen van citroen de auto op hebben afgesteld (in de 5e versnelling bedoel ik dan). Ik kan me niet voorstellen dat dat bijv 130 is, want ik heb het idee dat ie dan echt te hoog in zn toeren zit en dus meer verbruikt dan nodig is, maar hoe denk jij (of de rest) daarover?