Versnellingsbak vervangen???

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Tjerk
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: ThuFeb03, 2005 1:28:53 PM
Location: Utrecht

Versnellingsbak vervangen???

Post by Tjerk »

AX-ers,

Sinds korte tijd, lees vanochtend, maakt mijn AX een bizar geluid als ik het gas loslaat. Het klinkt als een raspend geluid waarbij twee stukken ijzer op elkaar draaien. Even wat olie in het differentiaal laten bijvullen en de monteur meldde dat doorrijden makkelijk kan (omdat de olie is bijgevuld en er dus niets kan vastlopen). Er werd ook aangeraden als het probleem zich ging verergeren om eventueel de versnellingsbak te vervangen, iets wat een duur klusje is.

Mijn vraag is daarom ook, indien ik een sloop-versnellingbak kan vinden, hoe moeilijk het is om deze te vervangen en of daar handleidingen voor bestaan? Kan ik eventueel ook een 5-bak monteren in mijn AX die nu vier versnellingen heeft?

Jullie reacties & kennis worden gewaardeerd,

Groet Tjerk (een trotse bezitter van een AX)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: Versnellingsbak vervangen???

Post by Joost »

Tjerk wrote:AX-ers,

Sinds korte tijd, lees vanochtend, maakt mijn AX een bizar geluid als ik het gas loslaat. Het klinkt als een raspend geluid waarbij twee stukken ijzer op elkaar draaien. Even wat olie in het differentiaal laten bijvullen en de monteur meldde dat doorrijden makkelijk kan (omdat de olie is bijgevuld en er dus niets kan vastlopen). Er werd ook aangeraden als het probleem zich ging verergeren om eventueel de versnellingsbak te vervangen, iets wat een duur klusje is.

Mijn vraag is daarom ook, indien ik een sloop-versnellingbak kan vinden, hoe moeilijk het is om deze te vervangen en of daar handleidingen voor bestaan? Kan ik eventueel ook een 5-bak monteren in mijn AX die nu vier versnellingen heeft?

Jullie reacties & kennis worden gewaardeerd,

Groet Tjerk (een trotse bezitter van een AX)



wat is duur de bak 2de hands kost tussen de 50 en de 125 eur zijn nog goed te vinden!

tja met een uurtje of 5 sleutelen ben je een heel eind. het is de zelfde handeling als bijv een koppeling vervangen

ja je kan nu van 4 naar 5 bak gaan
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

in de kluwer autotechnische handleiding is er ook het een en ander over te vinden;

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2575
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Wat voor geluid hoor je precies? Heb ook een rateltje, maar volgens mij komt dat door de uitlaat die tegen een hitteschild aan komt als ik gas los laat. Zo klinkt het tenminste.

Het vreemde is, bij koude motor is het niet. Zou het dan toch het differentieel kunnen zijn? Kan het ook te maken hebben met eventueel lekkende keerringen van de versnellingsbak?

Als het de bak is... is dat goed zelf te doen? Uiteraard onderdelen van de sloop halen dan....
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

TB wrote:Wat voor geluid hoor je precies? Heb ook een rateltje, maar volgens mij komt dat door de uitlaat die tegen een hitteschild aan komt als ik gas los laat. Zo klinkt het tenminste.

Het vreemde is, bij koude motor is het niet. Zou het dan toch het differentieel kunnen zijn? Kan het ook te maken hebben met eventueel lekkende keerringen van de versnellingsbak?

Als het de bak is... is dat goed zelf te doen? Uiteraard onderdelen van de sloop halen dan....


Daar had joris ook last van toen hij tijd terug bij mij op bezoek was..
En tot mijn grote verbazing had ik dat met mijn ax ook... Jammer genoeg was die schroef verroest en zat er speling tussen de schroef en het hitteschild. Schroef eruit geramd.. En niet gaatje getapt en nieuwe schroef erin! :)

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Brutus wrote:
TB wrote:Wat voor geluid hoor je precies? Heb ook een rateltje, maar volgens mij komt dat door de uitlaat die tegen een hitteschild aan komt als ik gas los laat. Zo klinkt het tenminste.

Het vreemde is, bij koude motor is het niet. Zou het dan toch het differentieel kunnen zijn? Kan het ook te maken hebben met eventueel lekkende keerringen van de versnellingsbak?

Als het de bak is... is dat goed zelf te doen? Uiteraard onderdelen van de sloop halen dan....


Daar had joris ook last van toen hij tijd terug bij mij op bezoek was..
En tot mijn grote verbazing had ik dat met mijn AX ook... Jammer genoeg was die schroef verroest en zat er speling tussen de schroef en het hitteschild. Schroef eruit geramd.. En niet gaatje getapt en nieuwe schroef erin! :)


Ik heb geen hitteschildje meer :lol:
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Ok, want als ik kijk dan hangt de pijp er niet helemaal recht onder naar toch zeker minstens 2-3 cm er vandaan. Nou in ieder geval ga ik dat hitteschild ff goed bekijken want vind het best irritant worden nu. Heb de uitlaat al helemaal bekeken en zo te zien hangt ie wel netjes in de rubbers.... dus misschien hoort ie wel zo t hangen.

Bedankt voor de tips :)

Groeten Tom.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Tjerk
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: ThuFeb03, 2005 1:28:53 PM
Location: Utrecht

Post by Tjerk »

Het geluid dat ik hoor is piepend en slijpend alsof er twee dingen tegen elkaar draaien. Een ratel hoor ik niet echt. Het probleem manifisteert zich pas bij een warme motor! Pleit dat juist meer voor het hitteschild of voor een brakke versnellingsbak?
Waarschijnlijk is de enige optie om dit te bepalen om eens naar het hitteschild te kijken!

Alvast bedankt voor al jullie tips.

Tjerk

Tjerk
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: ThuFeb03, 2005 1:28:53 PM
Location: Utrecht

Post by Tjerk »

Eh, ik begin een beetje te twijfelen waar ik dit hitteschild moet localiseren. Kan iemand heel even vertellen waar ik deze ongeveer moet vinden?

Wederom wordt jullie inzet gewaardeerd.

Groet Tjerk

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Het hitteschildje waar wij over praten zit boven op je uitlaatspruitstuk
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Tjerk
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: ThuFeb03, 2005 1:28:53 PM
Location: Utrecht

Post by Tjerk »

eh wellicht een erg domme vraag....en het uitlaatspuitstuk zit...............waar de motor overgaat in de uitlaat?????????????

(altijd leuk om wat bij te leren)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

hahaha. Ja klopt aan de voorkant van je motor heb je je uitlaatspruitstuk zitten. Dit is zeg maar het verloop van de 4 gaten van je motor naar het ene gat van je uitlaat. Daarbovenop zit een schildje je kijkt er zo tegen aan. Hij zit aan de voorkant van de motor. Er komt een bochtje vanaf die naar de linkerkant van de auto wijst. En hij zit met 3 boutjes vast aan het spruitstuk. De middelste wil wel eens roesten waardoor een irritant geratel ontstaat.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Tjerk
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: ThuFeb03, 2005 1:28:53 PM
Location: Utrecht

Post by Tjerk »

AX-ers, harstikke bedankt voor jullie hulp, MAAR...

Het hitteschild gevonden en de middelste schroef zat niet meer met het hitteschild verbonden. Inmiddels heb ik het hitteschild weer vast gezet. Het geluid lijkt iets minder (maar dat kan natuurlijk ook psychisch zijn).

Zijn er nog andere ideeen mbt waar dit geluid vandaan komt? Of tructjes om testen te doen om het probleem te localiseren? Of toch gewoon de versnellingbak vervangen?

Gegroet Tjerk

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Tjerk wrote:AX-ers, harstikke bedankt voor jullie hulp, MAAR...

Het hitteschild gevonden en de middelste schroef zat niet meer met het hitteschild verbonden. Inmiddels heb ik het hitteschild weer vast gezet. Het geluid lijkt iets minder (maar dat kan natuurlijk ook psychisch zijn).

Zijn er nog andere ideeen mbt waar dit geluid vandaan komt? Of tructjes om testen te doen om het probleem te localiseren? Of toch gewoon de versnellingbak vervangen?

Gegroet Tjerk



ja haal 3 schroefjes los en het schild is eraf dan weet je het zeker dat die het niet is. (scheelt je psychische storingen)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Tjerk
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: ThuFeb03, 2005 1:28:53 PM
Location: Utrecht

Post by Tjerk »

slim,

ga ik proberen.

Post Reply