ombouwvraagjes

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

ombouwvraagjes

Post by q01z »

Omdat ik binnenkort waarschijnlijk een ander blok in mn AX ga leggen, alvast even wat vraagjes over dingen waar ik nog niet echt uitgekomen ben.

ik heb nu een 1.0carb blok uit '88 met een 4 bak
en ik ga naar een 1.1inj uit '91 met een 5 bak

nou weet ik dat mijn koelsysteem iets verschilt van dat van andere ax-en, qua buizensysteem. Mijn ontluchting zit bijv direct achter het
spruitstuk waar het bij andere naast het injectiehuis zit.

Maar; zijn de aansluitingen op het blok hetzelfde?? dan kan ik namelijk gewoon hetzelfde systeem blijven gebruiken. Wel zo makkelijk met inbouwen.

De aandrijfassen van mijn 1.0 zijn gewoon nog goed, passen deze gewoon in de 5bak? ik dacht van wel, en ik neem ook aan van wel.. maar ik kan het beter toch maar even vragen..

ik heb nu natuurlijk een carburateur, en die heeft een mechanische benzinepomp aangedreven door de nokkenas. Nou vroeg ik me af of die injectiekop dezelfde aansluiting nog heeft en ik dus mn oude benzinepomp op deze kop kan zetten. Of moet ik een een universele electrische benzinepomp onder de kap monteren (neem aan van wel?)

nouja, dat waren de vragen wel weer geloof ik

overigens bouw ik het injectie blok om naar carb, omdat dat nou eenmaal ff makkelijker inbouwd!

alvast bedankt!
Image

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

"TIP" Ga niet te moeilijk zoeken naar een 5-bak van AX, neem er ??n van BX of ZX 1.4. Heb ik ook achter m'n 1100tje loopt als een trein. (Beter dan een trein, heeft geen rails nodig)

Okee... alleen BX 1.4 bak... :wink:
Last edited by CitRoel on WedFeb02, 2005 12:26:18 PM, edited 1 time in total.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Een ZX bak moet je niet nemen. Die heb ik er ook opgehad... Voor 5 minuten. Toen bleek dat de ZX 1 schakelstang heeft. En de AX meerdere.

Oftewel hij past niet. De bak past, de assen passen.... Alleen de schakelstangen niet. Oftewel je hebt er niks aan.

Die van mij kwam uit een ZX model 2. Hoe het bij model 1 zit weet ik niet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Hey,....mag ik de eerste zijn met de vraag......Waarom een 1100 blok,.....en geen 1400 ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Rock's wrote:Hey,....mag ik de eerste zijn met de vraag......Waarom een 1100 blok,.....en geen 1400 ?


dat mag..
zal ik dan de eerste zijn met het antwoord??

mn vader zegt heel terecht dat bij mij het onderstel en de remmerij totaal niet berekend is op extra vermogen.. ik glij nu al alle kanten op en de remmen doen het goed, maar kunnnen zeker beter..

mn vader wil daarom niet dat ik dr ? 80pk in mik.. hij vind me blijkbaar toch nog wel een beetje lief want hij wil me nog niet dood..
bovendien rijdt een 1.1 zuiniger.. en blijf ik student!!
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Rock's wrote:Hey,....mag ik de eerste zijn met de vraag......Waarom een 1100 blok,.....en geen 1400 ?


Anders geven ouders problemen! Dat heb je als je nog thuiswoont.. of als je thuis met je auto bezig moet...

Zijn vader vond het niet veilig om in een 1.0 auto een 1.4 motor te leggen, naar mijn mening correct als je niks zou veranderen aan de remmerij en onderstel :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

die ax-5-bak staat overigens vast,
deze zit nog aan het blok dat er in komt.. en om dat nou weg te gooien en een andere aan te schaffen, dar zie ik niet echt het nut van..
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Denk dat je op zoek kan naar een electrische benzinepomp en een retourleiding aan kunt gaan leggen naar de tank, met andere woorden, zet dr een tank in van een 1.1 of een 1.4 onder, heb je gelijk de bijbehorende pomp ook, zul je hem alleen zelf even moeten schakelen bij contact via een relais, draad zal er als het goed is al wel voor aan de kabelboom zitten, zo niet kan je em zelf relatief eenvoudig aanleggen.
Het blok heeft de aansluiting wel, hij zit alleen dicht (was tenminste zo bij ombouw van 1.1 naar 1.4)

citrovts
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: FriJul09, 2004 7:21:04 PM
Location: zwijndrecht

Post by citrovts »

waarom een 1.1 injec. ombouwen naar carb. :?

carb rijd duurder hoor (meer benzine verbruik dan injec)

en waarom maar 100 cc omhoog dat is misschien maar 9 pk hoor en dan zoveel kosten er aan gaan doen

zou dan toch echt voor een 1.4 blok gaan hoor volgens mij zijn de remmen van alle axen het zelfde op de GTI na dan

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

waarom ombouwen naar carb?

tsja dat is niet logisch dat weet ik zelf ook.. maar ik wil zeker weten dat het blok er zo snel mogelijk inligt en draait. en met carb is dat nou eenmaal eenvoudiger te realiseren.. ik heb mn auto elke dag nodig, dus elke dag zonder auto is gewoon niet goed voro mij.. en ik denk dat ik een hoop electronische problemen weghaal als ik m eerst als carb erin leg.

ik weet dat ik veel extra kosten maak voor maar weinig extra's.. ik had dan ook liever gewoon een andere ax gekocht.. maar dat gaat financieel momenteel gewoon niet goedkomen.. dus hou ik deze maar rijdend op een zo goedkoop mogelijke manier

omslachtig ik weet het..
Image

citrovts
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: FriJul09, 2004 7:21:04 PM
Location: zwijndrecht

Post by citrovts »

het kost je meer tijd om een carb af te stellen op een 1.1 blok als dat zelfs lukt want hij kan te arm gaan lopen en dan draait alles vast
gewoon een compleet blok aanschaffen met alles er aan
computer
bak
blok
tank met pomp
draadboom motor ruimte

wat je misschien beter kan doen is een complete voorkant van een sloop ax kopen en daar uit alles overzetten

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

citrovts wrote:het kost je meer tijd om een carb af te stellen op een 1.1 blok als dat zelfs lukt want hij kan te arm gaan lopen en dan draait alles vast
gewoon een compleet blok aanschaffen met alles er aan
computer
bak
blok
tank met pomp
draadboom motor ruimte

wat je misschien beter kan doen is een complete voorkant van een sloop AX kopen en daar uit alles overzetten


Het is niet zo bijster ingewikkeld om het geheel over te bouwen, van 1.1 naar 1.4i is ook nog wel te doen, je moet idd wel de tank en het complete blok + kabelboom motorruimte hebben, verder stelt het eigelijk geen kl*te voor, je blok heeft een aantal stekkers, meeste zit vast aan de kabelboom voor de injectie vast. 2 of 3 stekkers zitten op elk TU blok, kwestie van aansluiten.

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

Mark wrote:Een ZX bak moet je niet nemen. Die heb ik er ook opgehad... Voor 5 minuten. Toen bleek dat de ZX 1 schakelstang heeft. En de AX meerdere.

Oftewel hij past niet. De bak past, de assen passen.... Alleen de schakelstangen niet. Oftewel je hebt er niks aan.

Die van mij kwam uit een ZX model 2. Hoe het bij model 1 zit weet ik niet.


je kunt dat armpje wat op de bak zit wel omwisselen

Post Reply