Met welke bandendruk en bandenmaat rijdt u?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Met welke bandendruk en bandenmaat rijdt u?
Ik heb 155/65r14 en rijdt met voor 2,2 en achter 2,3 (standaard moet er 1,9 en 2,0 in geloof ik)
en u?
en u?
-
- Technische Man
- Posts: 200
- Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
- Location: Spijkenisse
Brutus,waarom zet je s'winters je banden harder.dan komt het loopvlak
boller te staan,dus juist minder kontakt met de weg.Laten we niet proberen wijzer te zijn dan de ing.van Citroën.Ik denk dus dat de spanning die in de deur aangegeven staat de beste voor je auto is.
boller te staan,dus juist minder kontakt met de weg.Laten we niet proberen wijzer te zijn dan de ing.van Citroën.Ik denk dus dat de spanning die in de deur aangegeven staat de beste voor je auto is.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen
Gerard Maas wrote:Brutus,waarom zet je s'winters je banden harder.dan komt het loopvlak
boller te staan,dus juist minder kontakt met de weg.Laten we niet proberen wijzer te zijn dan de ing.van Citroën.Ik denk dus dat de spanning die in de deur aangegeven staat de beste voor je auto is.
klopt
alleen ik rij met iets andere bandjes
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- Technische Man
- Posts: 200
- Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
- Location: Spijkenisse
Gerard Maas wrote:Maar je auto weegt toch hetzelfde,dus het gewicht die de banden op de weg drukt is toch niet veranderd.
maar de oppervlakte druk wel, als de breedte van de band veranderd, veranderd het oppervlak dat de grond raakt ook.. zijn formules voor om met verschillende breedtes toch dezelfde oppervlaktedruk te behouden
het gewicht van de auto wordt echter door een groter oppervlak (lees bredere) band op de weg over gezet. Om dit gelijk te krijgen met de oorspronkelijke waardes van een smallere band, moet je een hogere druk rijden, zodat de band boller wordt en het contactvlak weer afneemt
q01z wrote:Gerard Maas wrote:Maar je auto weegt toch hetzelfde,dus het gewicht die de banden op de weg drukt is toch niet veranderd.
maar de oppervlakte druk wel, als de breedte van de band veranderd, veranderd het oppervlak dat de grond raakt ook.. zijn formules voor om met verschillende breedtes toch dezelfde oppervlaktedruk te behouden
het gewicht van de auto wordt echter door een groter oppervlak (lees bredere) band op de weg over gezet. Om dit gelijk te krijgen met de oorspronkelijke waardes van een smallere band, moet je een hogere druk rijden, zodat de band boller wordt en het contactvlak weer afneemt
Maar dan heb je toch geen voordeel meer van je bredere banden?
En toch blijf ik bij VW...
q01z wrote:Het gewicht van de auto wordt echter door een groter oppervlak (lees bredere) band op de weg over gezet. Om dit gelijk te krijgen met de oorspronkelijke waardes van een smallere band, moet je een hogere druk rijden, zodat de band boller wordt en het contactvlak weer afneemt
Dat is dus echt slecht voor je band! Met bolle banden heb je nog veel minder grip. Bij een bredere band hoort nu eenmaal minder druk per vierkante centimeter. De totale druk blijft wel hetzelfde.
Snowbard wrote:q01z wrote:Het gewicht van de auto wordt echter door een groter oppervlak (lees bredere) band op de weg over gezet. Om dit gelijk te krijgen met de oorspronkelijke waardes van een smallere band, moet je een hogere druk rijden, zodat de band boller wordt en het contactvlak weer afneemt
Dat is dus echt slecht voor je band! Met bolle banden heb je nog veel minder grip. Bij een bredere band hoort nu eenmaal minder druk per vierkante centimeter. De totale druk blijft wel hetzelfde.
ja weet ik, het kwam er op school niet echt helemaal lekker uit geloof ik. Natuurlijk moet je niet een te hoge druk gaan rijden om hetzelfde contactoppervlak te krijgen. De extra grip wordt juist verzorgt door de mindere druk per cm^2. De druk is daardoor beter verdeeld.
echter als je de optimale druk wil berekenen, dan zal deze bij een bredere(en lagere) band hoger zijn.
Winterbanden zijn meestal smaller vanwege meer druk per cm2.
Vergeet niet dat bij te veel druk, de bandenslijtage vreemd is. Vooral op het midden slijt de band harde en op de zijkant kan dan zomaar nog 4-5 mm over zijn. Das ook zonde natuurlijk.
Zou gewoon lekker de spanning die de fabrikant opgeeft aanhouden (mits je op originele banden rijdt natuurlijk).
Vergeet niet dat bij te veel druk, de bandenslijtage vreemd is. Vooral op het midden slijt de band harde en op de zijkant kan dan zomaar nog 4-5 mm over zijn. Das ook zonde natuurlijk.
Zou gewoon lekker de spanning die de fabrikant opgeeft aanhouden (mits je op originele banden rijdt natuurlijk).
q01z wrote:dat zijn de originele bandjes he pcprodent
ik rij nu op 165/55/R13 dacht ik.. origineel was 135.. nog erger, maar mn wegligging is bij nat weer nog steeds niets.. overigens denkt mn vader dat dat bij mij door te hoge bandenspanning komt..
1: het is pcrodent, niet pcProdent
2: ik heb ook nog twee goeie 135/70r13 liggen. gratis gekregen die gaan er misschien op als de huidige op zijn, maar misschien ook een keer achter erop gooien en handrembochtjes doen
3: en nog een goeie 145/80 liggen. ook gratis. maar wat ik daar nou mee moet.... liefhebbers?
Kijk uit, een Cactussssss