Temperatuur Sensor Vraag.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Temperatuur Sensor Vraag.

Post by FoxHunter »

Zonet de temperatuur sensor vervangen. Tot onze stomme verbazing, kwamen we er achter, dat deze sensor niet in het water hing... Er lekte dus ook geen water uit!

Is dit wel goed? Zo niet, wat betekend dit.

Ik dacht zelf misschien omdat het circuit gesloten was aangezien de thermostaat misschien gesloten is aangezien de auto stil staat??
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Re: Temperatuur Sensor Vraag.

Post by Handjes »

Je hebt het over de temperatuursensor in de radiator neem ik aan? En je bedoelt dat het koelvloeistofniveau erg laag stond in de radiator?

Het is niet zo dat het niveau verschilt in de radiator met het open of dicht gaan van de thermostaat. De radiator moet voor 80% of meer gevuld zijn. Als het lager is, dan lekt er toch ergens vloeistof weg. Controleer daarom al je koelslangen op haarscheurtjes (voordat je ooit stil komt te staan met een gescheurde slang > moeilijk repareerbaar door Wegenwacht). De meeste TU-motoren verbruiken trouwens iets koelvloeistof doordat de koppakking wat smal is op een bepaald plekje.

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Neej, ik bedoel de temperatuur sensor in de kop, vlakbij het thermostaat huis. De gene die het lichtje in het dashbord moet laten branden.

Overigens net testritje gemaakt, en het lampje blijft nu branden dat de motor te warm is :cry:
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

FoxHunter wrote:Neej, ik bedoel de temperatuur sensor in de kop, vlakbij het thermostaat huis. De gene die het lichtje in het dashbord moet laten branden.

Overigens net testritje gemaakt, en het lampje blijft nu branden dat de motor te warm is :cry:
Dan zit er lucht in ;). Even het systeem ontluchten met stationair draaien via de ontluchtingsnippel op de verwarmingsslang tegen schutbord en op de radiator. Zorg dat je verwarming 100% op warm staat.
Als dat nog niet lukt even een luchtdicht systeem bouwen met een slang/colafles en op de radiator aansluiten. Zorg dat de colafles hoger is dan de motor zodat er druk op het systeem komt. Maar er zal altijd een klein beetje lucht in de motor blijven. Dat rijdt je er wel uit.

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Ok bedankt, denk dat het komt omdat ik de laatste keer vergeten was de kachel op vol te zetten bij het ontluchten. Zal hem even opnieuw ontluchten, heb weer de oude sensor erin onderin ff een nieuwe erin want die was niet op voorraad.
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

FoxHunter wrote:Ok bedankt, denk dat het komt omdat ik de laatste keer vergeten was de kachel op vol te zetten bij het ontluchten. Zal hem even opnieuw ontluchten, heb weer de oude sensor erin onderin ff een nieuwe erin want die was niet op voorraad.


Op het thermostaathuis zit ook nog een ontluchtingsnippel. (dop 16) Die kun je ook nog proberen als het niet goed ontlucht.

Overigens maakt niet uit of de kachel open staat of niet. Als de kachelschuif op "warm" staat gaat de lucht langs de kachelradiator, als deze op "koud" staat niet. De koelvloeistof stroomt zowiezo door de kachelradiator heen.

Wat wel kan schelen; Tijdens het ontluchten even flink toeren draaien, gewoon ff volgas (of bijna volgas) zodat alle laatste luchtbelletjes eruit komen.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

citrovts
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: FriJul09, 2004 7:21:04 PM
Location: zwijndrecht

Post by citrovts »

die sensor hangt net boven het water omdat als je de motor start gaat je pomp pompen en dan stroomt er wel water tegen aan.

je probleem kan zijn dat ie niet lekker contact maakt
of er zit lucht in je slangen

er zit ook een klein koper imbusje onder je termostaat huis waarmee je je kan ontluchten

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Volgens mij zitten er 2 sensoren, 1 die wel in het water zit en 1 die niet in het water zit. Zal ff kijken of ik er een foto van kan vinden....
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

pas op dat je geen saxo sensor hebt, die geeft 25c te veel aan,
en dan blijft het lampje ook branden.
een ax sensor zit meestal maar zo`n 5-10c te hoog

verschil zie je niet aan de sensor

citrovts
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: FriJul09, 2004 7:21:04 PM
Location: zwijndrecht

Post by citrovts »

die 2e sensor is je koude start sensor die zit een stukje lager

Post Reply