
Stel:
- De motor draait met (een schamele) 5000 rpm
- De auto staat in de 5e versnelling.
- In mijn geval is dat een overbrengingsverhouding van 0,767.
Per 0,767 omwenteling van de motor draaien de wielen ??n rondje.
Dus draaien ze nu 5000 / 0,767 = 6518 rondjes per minuut.
De lengte van ??n rondje is de omtrek van het wiel
Dat is de diameter * pi
Dat is 13 * 0,0254 + 2 * (0,145 * 0,7) * pi = 1,68 m (=13 inch + 2 * hoogte wiel)
Per minuut (? 6518 rondjes) legt het wiel dus 1,68 * 6518 = 10918 m = 10,918 km af.
Per uur is dat 10,918 * 60 = 655 km
Dat is 655 km/uur!
Waarom ga ik dan volgens de teller maar 160?! (5000 rpm in 5)
(??n keer geprobeerd hoor, do not mistake me for a patser

Dingen waar ik al aan heb gedacht:
- Lucht- en rolweerstand. Maar die nemen niet weg dat de motor 5000 rondjes per minuut draait en de wielen daarom dus 6518.
- Een differentieel (ik neem voor het gemak aan dat een AX die heeft?!) zou een deel van de rondjes van de uitgaande (?) as kunnen opslorpen, maar heus geen 500 km/h!
- De koppeling die 75% van de bewegingsenergie weg laat slippen?! Lijkt me niet...
- 1 rpm = 1 revolutions per minute. Ik ben ervan uitgegaan dat 1 rpm een volledige slag van de motor is, dus in alle cylinders 1x ontploffinkje (4 ontploffingen). Als 1 rpm 1 slag van 1 cylinder is, is 1 rpm dus 1 cylinderslag. Dat is een kwart van eerdergenoemde (als 1 ontploffing = 1 cylinderslag), en dus zou de topsnelheid 164 km/h worden. Dat is re?ler (fabrieksopgave 167)! Echter, per volledige omgang van de motor (4 ontploffingen) gaat als ik het goed heb onthouden iedere cylinder 2x op en neer, waarvan maar 1x met ontploffing. De keer zonder ontploffing telt dan ook als rpm, waardoor de theoretische topsnelheid de helft lager uitkomt, op 82 km/h. Dat is net zo absurd als 655.
- Stel nu dat 1 rpm = 1 ontploffing. Dan komt dus, zoals hierboven uitgelegd, de topsnelheid in theorie op 164 km/h. Dan snap ik ten eerste niet waar die Fransen die 3 andere km vandaan hebben gehaald, en ten tweede vind ik de eenheid rpm dan vette nepperij, want het is dan niet 1 rpm maar 1 ontploffing, en dat is 1/8 rpm! En waar laat je de slag zonder ontploffing!?
- Ik kan natuurlijk ook meer toeren dan die 5000 gaan maken. Ga ik 25% meer toeren maken, dan ga ik ook 25% harder (in dit gedachtenexperiment, ervaring leert dat het op mysterieuze wijze in het echt anders gaat), en dus wordt de topsnelheid 164 * 1,25 = 204 km/h. Dat is dan gerekend vanaf m'n meest acceptabele voorstel!
Wie verlicht mijn bewolkte geest?
Joost