Welke Bougies?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Welke Bougies?

Post by Buks »

Ik vroeg me af of er iemand is die ooit echt een positief of negatief verschil heeft gemerkt na het vervangen van zn bougies. Daarnaast zou ik ook graag willen weten welk type en merk dan voor de AX in het algemeen en mijn type (14 trs injectie, dus 75 pk) het beste zijn

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Als je bougies oud zijn en af zijn dan ga je wel degelijk verschil merken!!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ik heb ze vervangen, er zat in Bosch FR7DE, en er zit nu in NGK BKR6ES. Misschien dat de types/getallen mensen hier een hoop zeggen?? Iig het zijn gewone bougies, geen extreem gave dubbel platina ofzo. Ik heb wel het idee dat de motor nu wat mooier "rond" loopt dan eerst, en wellicht verbrand ie wat mooier en gaat ie dus harder!! Weet iemand mij wat meer te vertellen over deze types bougies ofzo?

ps de oude zagen er wel uit alsof ze te heet zijn geweest (vergeleken met die plaatjes die achter in de Haynes staan) daar is weinig aan te veranderen neem ik aan toch? het mengsel is immers met injectie niet aan te passen...

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

http://www.iddstechnique.nl heeft de volgende bougies in verkoop. Welke moet ik hebben voor een 1.1i

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

elke autoshop heeft eeen heeeel grooot boek met alle autos er in en daar in staat precies welke je moet hebben
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

leek me handig ze hier te bestellen. Lijkt me goedkoop ook. Samen met nieuwe remschijven en oliefilter en evt benz filt, vallen de verzendkosten ook wel mee (10euro).

Maar ze zullen daar ook wel weten welke erin kunnen.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

tja

toch raad ik je aan om naar een autoshop toe te gaan ..

en heel vaak kun je wel een "mooi" prijsje maken als je remschijven en olie filter en benzine filter haalt..

btw als je remschijven haalt haal dan ook meteen nieuwe bloken op ...

en anders gewoon vragen om een mooi prijsje of korting. :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik heb ze vervangen en daarmee loopt de motor een stuk beter. Vooral bij een koude motor. Veel beter stationair ook!

Tip voor iedereen, want het kost geen kont die bougies.

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Wat betaal je dan zo gemiddeld voor nieuwe bougies? mijn motor loopt soms echt ruk stationair

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Popmart wrote:Wat betaal je dan zo gemiddeld voor nieuwe bougies? mijn motor loopt soms echt ruk stationair


Ik heb er 1 euro 50 voor betaald. Maar daar kwamen de verpak/verzendkosten nog bij.

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Is bougies vervangen te doen voor iemand die echt niets van auto weet?

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

jawel, je hebt wel een passende bougiesleutel nodig (5 euro).

Maar als je vaste klant bent bij een goeie garage moet je dat daar ook niet veel kosten. 10-20 euro voor 4 nieuwe gemonteerd.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Popmart wrote:Is bougies vervangen te doen voor iemand die echt niets van auto weet?


bougies vervangen in een AX is echt een eitje.. mits je een goede bougiesleutel hebt.. je moet wel om een hoekje werken namelijk, maar de meeste sleutels zijn met kniestuk en dus 'flexibel'

ik moet mn plastic rommel van mn carb [dus luchtfilter behuizing en dat alles] weghalen om er goed bij te kunnen. Maar dat zit ook alleen maar met slange klemmen vast.

bougies verwisselen is gewoon:
-kabels los
-sleutel erin
-draaien
-bougie uit sleutel halen [blijft meestal vastzitten in een (schuim)rubber 'klem']
-nieuwe bougie in sleutel
-aandraaien [niet TE vast, niet TE los, beetje op gevoel ;)]
-kabels erop

rijden :D
Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

en bij koude motor, anders kun je de schroefdraad aan gort helpen. als je de bougies er bijvoorbeeld scheef indraait.
Het eerste stukje rustig aan draaien om zeker te zijn dat de nieuwe bougies de schroefdraad goed pakt en niet scheef.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ik heb destijds met Full Speed een reeks bougies op de kop getikt..

Goede kwaliteit van goed merk... Per vier voor 2,50...

Dacht dat de actie voorbij was.. maar kan altijd nog kijken.. Verzendkosten waren er toen niet.. Ik kwam zowiezo al naar Speed toen.. :D

En het vervangen is echt niet moeilijk..
Heb ze toen voor joris ook vervangen omdat die de juiste sleutel niet had...

Kan lastig zijn als je een veerpootbrug erover heen heb zoals ik.. :D

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

ik weet niet hoeveel bougies een ax heeft.. maar wat gebeurd er als er bijvoorbeeld 1 niet goed werkt??

gewoon een vraag hoor.. heb nix met me ax.. gelukkig..

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

dan loopt ie ongelukkig...... :D

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

Brutus wrote:dan loopt ie ongelukkig...... :D


dat snap ik... maar als een auto ongelukkig loopt.. kan het ook wat anders zijn.. hoe merk ik dan dat het de bougies zijn...

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

q01z wrote:bougies verwisselen is gewoon:
-kabels los
-sleutel erin
-draaien
-bougie uit sleutel halen [blijft meestal vastzitten in een (schuim)rubber 'klem']
-nieuwe bougie in sleutel

Het liefst met de hand de bougie er eerst in draaien! Of anders je er goed van vergewissen dat de bougie 'pakt' in de schroefdraad. Pas als hij goed de schroefdraad heeft dan sleutel er op. Je zult niet de eerste zijn die de schroefdraad van je kop kapot draait.

-aandraaien [niet TE vast, niet TE los, beetje op gevoel ;)]
-kabels erop

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Eriks wrote:Ik heb ze vervangen en daarmee loopt de motor een stuk beter. Vooral bij een koude motor. Veel beter stationair ook!

Tip voor iedereen, want het kost geen kont die bougies.
Zeg, bougies zijn geen wondermiddel om kwaaltjes te verhelpen, maar horen gewoon bij regulier onderhoud. Net als kleppen stellen en verdeelkap en bougiekabels zijn dat zijn allemaal factoren waardoor je motor onrustig/slecht/onzuinig gaat lopen/kapot gaat. Het heeft weinig nut om wel de bougies te vervangen maar bijvoorbeeld niet de oude, verweerde bougiekabels of de stellen niet te stellen.

Shakuhachi wrote:dat snap ik... maar als een auto ongelukkig loopt.. kan het ook wat anders zijn.. hoe merk ik dan dat het de bougies zijn...
Dat kun je zien in je onderhoudsboekje als je geluk hebt. Ontstekingsgerelateerde zaken slijten nu eenmaal en moeten op tijd vervangen worden. Als alles goed onderhouden is, dan kun je naar andere oorzaken gaan kijken. Als je geen onderhoud weet: helaas alles vervangen.

Post Reply