missie wrote:Als het die schijven zijn en ik rij door heb ik dan kans dat mijn auto gaat roken, ontploffen of iets dergelijks???

neej spontaan vliegen misschien
als die schijven kapot gaan.. dan kan je gewoon niet meer goed schakelen, dan gaat alles heel stroef
bij mij springt hij overigens ook uit de versnelling dus dat is niet iets bijzonders.. je zou kunnen proberen om met iets van sileconenspray (WD40) de schakelstangen in te spuiten.. dat helpt bij mij ook welleens [helpt niet tegen schrapend geluid]
de schakelstangen kan je vinden onder de auto.. als je op je rug gaat liggen, ongeveer in het midden onder je versnellingspook, en dan naar voren.. gewoon alle koppelingetjes inspuiten
het schrapen lijkt mij ook idd synchromesringen.. gebrek aan olie zou kunnen tenslotte 'zweet' een versnellingsbak bijna altijd..
dit is alleen lastiger te controleren; er zit namelijk geen pijlstok in en je kan het dus alleen maar controleren door bij te vullen totdat het uit een 'overloop ventiel' loopt..
hoe werkt de koppeling overigens verder? het aangrijppunt, ligt dat helemaal aan het einde? of helemaal aan het begin.. of netjes in het midden van de pedaalweg?