schrapend geluid - koppeling doet vreemd

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
missie
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: SatJan15, 2005 3:07:50 PM
Location: Eindhoven

schrapend geluid - koppeling doet vreemd

Post by missie »

Hi,

Sinds een tijdje springt mijn auto zomaar uit de versnelling, eerst alleen bij hoge snelheden maar nu ook bij lage. Soms krijg ik m helemaal niet meer in de versnelling, pas na een paar keer de koppeling intrappen doet hij het weer.

Nu is er sinds twee dagen een soort schrapend geluid bijgekomen, alsof twee ijzeren platen tegen elkaar gaan. Wie herkent dit? Wat te doen?

De auto heb ik voor bijna niks gekocht en als er grote kosten aankomen dan is hij dus gewoon total loss....

HELP!! :shock:
I love my red devilish AXje..... Liefsss

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Bij alle versnellingen?

Anders zou ik zeggen dat je synchromeshschijven versleten zijn!

missie
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: SatJan15, 2005 3:07:50 PM
Location: Eindhoven

Post by missie »

Brutus wrote:Bij alle versnellingen?

Anders zou ik zeggen dat je synchromeshschijven versleten zijn!


Het geluid maakt hij constant, soms gaat het even weg maar komt daarna terug. Het uit de versnelling springen doet ie vooral als ik net aan t rijden ben, als de auto warm is dan doet ie het niet meer...

Heeft mijn auto een eigen wil??!? :(
I love my red devilish AXje..... Liefsss

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

missie wrote:
Brutus wrote:Bij alle versnellingen?

Anders zou ik zeggen dat je synchromeshschijven versleten zijn!


Het geluid maakt hij constant, soms gaat het even weg maar komt daarna terug. Het uit de versnelling springen doet ie vooral als ik net aan t rijden ben, als de auto warm is dan doet ie het niet meer...

Heeft mijn auto een eigen wil??!? :(


Nee nee.. je auto is keurig :)
Je versnelling heeft een eigen wil :)

Hij schraapt ook al rijd je constant op de snelweg?
Wellicht is de olie niet goed meer in je versnellingsbak?

Zweer toch nog steeds bij de schijven

missie
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: SatJan15, 2005 3:07:50 PM
Location: Eindhoven

Post by missie »

Brutus wrote:
missie wrote:
Brutus wrote:Bij alle versnellingen?

Anders zou ik zeggen dat je synchromeshschijven versleten zijn!


Het geluid maakt hij constant, soms gaat het even weg maar komt daarna terug. Het uit de versnelling springen doet ie vooral als ik net aan t rijden ben, als de auto warm is dan doet ie het niet meer...

Heeft mijn auto een eigen wil??!? :(


Nee nee.. je auto is keurig :)
Je versnelling heeft een eigen wil :)

Hij schraapt ook al rijd je constant op de snelweg?
Wellicht is de olie niet goed meer in je versnellingsbak?

Zweer toch nog steeds bij de schijven



Hij schraapt niet op de snelweg, althans dan hoor ik het niet.. Ok die olie waar zit die ergens, ik ben maar een leek (en een vrouwtje) en ik wil de kosten zo laag mogelijk houden...

Als het die schijven zijn en ik rij door heb ik dan kans dat mijn auto gaat roken, ontploffen of iets dergelijks??? :shock:
I love my red devilish AXje..... Liefsss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

missie wrote:Als het die schijven zijn en ik rij door heb ik dan kans dat mijn auto gaat roken, ontploffen of iets dergelijks??? :shock:


neej spontaan vliegen misschien ;)

als die schijven kapot gaan.. dan kan je gewoon niet meer goed schakelen, dan gaat alles heel stroef

bij mij springt hij overigens ook uit de versnelling dus dat is niet iets bijzonders.. je zou kunnen proberen om met iets van sileconenspray (WD40) de schakelstangen in te spuiten.. dat helpt bij mij ook welleens [helpt niet tegen schrapend geluid]
de schakelstangen kan je vinden onder de auto.. als je op je rug gaat liggen, ongeveer in het midden onder je versnellingspook, en dan naar voren.. gewoon alle koppelingetjes inspuiten

het schrapen lijkt mij ook idd synchromesringen.. gebrek aan olie zou kunnen tenslotte 'zweet' een versnellingsbak bijna altijd..

dit is alleen lastiger te controleren; er zit namelijk geen pijlstok in en je kan het dus alleen maar controleren door bij te vullen totdat het uit een 'overloop ventiel' loopt..

hoe werkt de koppeling overigens verder? het aangrijppunt, ligt dat helemaal aan het einde? of helemaal aan het begin.. of netjes in het midden van de pedaalweg?
Image

missie
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: SatJan15, 2005 3:07:50 PM
Location: Eindhoven

Post by missie »

q01z wrote:
missie wrote:Als het die schijven zijn en ik rij door heb ik dan kans dat mijn auto gaat roken, ontploffen of iets dergelijks??? :shock:


neej spontaan vliegen misschien ;)

als die schijven kapot gaan.. dan kan je gewoon niet meer goed schakelen, dan gaat alles heel stroef

bij mij springt hij overigens ook uit de versnelling dus dat is niet iets bijzonders.. je zou kunnen proberen om met iets van sileconenspray (WD40) de schakelstangen in te spuiten.. dat helpt bij mij ook welleens [helpt niet tegen schrapend geluid]
de schakelstangen kan je vinden onder de auto.. als je op je rug gaat liggen, ongeveer in het midden onder je versnellingspook, en dan naar voren.. gewoon alle koppelingetjes inspuiten

het schrapen lijkt mij ook idd synchromesringen.. gebrek aan olie zou kunnen tenslotte 'zweet' een versnellingsbak bijna altijd..

dit is alleen lastiger te controleren; er zit namelijk geen pijlstok in en je kan het dus alleen maar controleren door bij te vullen totdat het uit een 'overloop ventiel' loopt..

hoe werkt de koppeling overigens verder? het aangrijppunt, ligt dat helemaal aan het einde? of helemaal aan het begin.. of netjes in het midden van de pedaalweg?


aangrijp punt ligt helemaal onderaan, zijn pas aangespannen maar dat zal niet meer lang duren, voor t 1 en ander vervangen moet worden..

Die olie is dat gewone olie? die voor de versnellingsbak?

Je hebt me al een heel eind geholpen, lief van je!!
I love my red devilish AXje..... Liefsss

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Nee, speciale olie..

En die olie stinkt ontzettend ... Wel iets prijziger als gewone olie.. Bij de betere automaterialenboer kun je het altijd krijgen en kunnen ze hierover advies geven! :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

missie wrote:aangrijp punt ligt helemaal onderaan, zijn pas aangespannen maar dat zal niet meer lang duren, voor t 1 en ander vervangen moet worden..

Die olie is dat gewone olie? die voor de versnellingsbak?

Je hebt me al een heel eind geholpen, lief van je!!


:) :oops: :oops: :)
help graag hoor ;)

die olie is wel speciale versnellingsbak olie.. kan je bij tankstations of grote doehetzelf-markten halen.. maar je moet wel ongeveer de goede hebben (daar helpen ze je wel bij en anders gewoon lezen :)) meestal staat er op de verpakking voor hoeveel vermogen het geschikt is, verder weet ik eigenlijk niet of het uitmaakt welke je neemt, daar geeft iemand anders nog wel info over straks [ff gedult dus]


je moet de AX trouwens niet TE snel totalloss verklaren.. in het ergste geval is dit een andere versnellingsbak. Nou snap ik wel dat je dat niet zelf denkt te kunnen.. maar er is misschien wel iemand die je wil helpen [bij de garage is dat DUUR]
Image

missie
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: SatJan15, 2005 3:07:50 PM
Location: Eindhoven

Post by missie »

Brutus wrote:Nee, speciale olie..

En die olie stinkt ontzettend ... Wel iets prijziger als gewone olie.. Bij de betere automaterialenboer kun je het altijd krijgen en kunnen ze hierover advies geven! :)



Thanks a million!!!!!!!!!!1 :D
I love my red devilish AXje..... Liefsss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

missie wrote:
Brutus wrote:Nee, speciale olie..

En die olie stinkt ontzettend ... Wel iets prijziger als gewone olie.. Bij de betere automaterialenboer kun je het altijd krijgen en kunnen ze hierover advies geven! :)



Thanks a million!!!!!!!!!!1 :D


:)

nou jij nog een wie=wie aanmaken.. met foto's en info en van alles.. en dan krijg je die million thanks ook weer terug :D
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Ik heb het ook gehad,...... ik weet niet meer wat er kapot was aan de bak, daar zal ik nog ff over nadenken..... er moest iig wel een andere bak op.

Sloopbakkie is te vinden tussen de 75 en de 250 E montagetijd is 4 uur, kan je gelijk de koppelingsplaten laten vervangen !
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Post Reply