bx blok

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

bx blok

Post by q01z »

hoi,

ik kan voor weinig een 1.4 BX blok krijgen.. inclusief euhmm alles, behalve versnellingsbak [bak kapot]. de prijs vind ik zeer redelijk [lees laag] en de km stand van 138.000 is ook goed ['91]

echter, zijn er nog dingen die ik vergeet? computer +ecu +lambda enzo zit er allemaal bij.. MAAR past mijn versnellingsbak [standaard bak uit '88] wel op dat blok? ik dacht namelijk dat er 2 types waren?

verder past het toch?

het 1600bx blok was trouwens XU toch?

ik hoor het wel weer :)

marc
Image

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Klopt 1600 is TU wn 1400 is XU

Er is nog iemand die uit een bx of zx een blok in zijn ax heeft gedaan. Het past sowieso! Wat betreft je bak weet ik het niet. Tis wel lekker want je mag die 1400 in jou auto lekker katloos rijden :twisted:
AX GTi, sold!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Sgurk wrote:Klopt 1600 is TU wn 1400 is XU

Er is nog iemand die uit een bx of zx een blok in zijn AX heeft gedaan. Het past sowieso! Wat betreft je bak weet ik het niet. Tis wel lekker want je mag die 1400 in jou auto lekker katloos rijden :twisted:


euhmm 1600XU en 1400TU toch??

don't confuse me this much!


overigens ontplofte mn vader bijna bij het voorstel.. ik bedoel.. ik kan een blok+allles krijgen voor 75,- en hij ontploft dat dat niet nodig is, terwijl hij vd week nog zei dat dat een goed plan was, deze ombouwen ipv een GT kopen :roll: ouders..
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Sgurk wrote:Er is nog iemand die uit een bx of zx een blok in zijn AX heeft gedaan. Het past sowieso!

Volgensmij was dat degene met die neons onder z'n auto, ben z'n naam kwijt. Ik herinner me uit z'n wie=wie dat het blok past maar dat vervolgens alles veranderd moest worden. Was overigens een ZX 1.4-blok, dus misschien dat BX wel kan.

Edit: het was Mark Verhagen. Ik zou zeggen vraag het eens aan 'm ...
Kijk uit, een Cactussssss

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

het past blok is echt hetzelfde alleen iets hoger volgens Aad!

ik heb vorige week nog naar een bix staan kijken


uhm al aan de kabelboom gedacht? omdat je overgaat van carb naar inject.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ax16v
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedJul09, 2003 7:17:55 PM
Location: kropswolde

Post by Ax16v »

Als je van carb naar inj. gaat moet je ook de benzinetank
overbouwen omdat daar de benzinepomp inzit
bij de carb zit de pomp op het motorblok

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik heb een bx uit half 1990 gehad en dat was een 1400 carburateur. Misschien die marc op het oog heeft ook wel?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

euhmm 1600XU en 1400TU toch??

don't confuse me this much!
Idd ik maakte een foutje bij het typen, twas al laat :wink:
AX GTi, sold!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

het is een injectieblok,

MAAR ik kan zo een GT carb krijgen.. staat een complete GTcarb hier stukje verderop van een vriend, waarvan het blok verrot is [kop opengescheurt door vastgelopen spanrol :shock:] dus onderdelen zat ;)
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

q01z wrote:het is een injectieblok,

MAAR ik kan zo een GT carb krijgen.. staat een complete GTcarb hier stukje verderop van een vriend, waarvan het blok verrot is [kop opengescheurt door vastgelopen spanrol :shock:] dus onderdelen zat ;)


Marc, ik hoor net dat ik vriendjes met jou moet worden :lol:

Zullen we die GT samen delen :twisted: Ik heb nog wat kleine dingetjes nodig. Niks motorisch in ieder geval :roll:
Freude am Fahren.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Even kijken of de BX een gietijzer of aluminium motor heeft. Indien aluminium zou ik zeggen: GO haal van die GT-carb inlaatspruitstuk, caburateur, ontsteking, benzinepomp en motorbedrading af en bouw de boel over, moet werken. Als eventueel de benzinepomp niet past op de bx kop kan je er een simpele electrische onder de motorkap bij bouwen (vraag maar aan AXPOWAH). Alle verdere steunen enz. moeten gewoon van de AX over te zeten zijn.


P. :)
(AXloos maar nog wel verslaafd)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb idd een ZX 1.4i motor erin gehangen.

Je gaat zowieso tegen een hoop werk oplopen. De motor steunen van de BX zijn ongetwijfeld anders. Waren van de ZX ook anders. Die zul je van je oude motor moeten gebruiken. Of op de sloop van een AX 1.4 of GT afhalen.

Versnellingsbak van de ZX paste wel. Van de BX ook. Maar de ZX had 1 schakelstang. Dus daarom ging het niet lukken. De AX heeft er meerdere. Zul je van de BX moeten bekijken hoe dat zit. Voor de rest zul je een dikkere uitlaat van voor tot achter moeten. Die van een 1.0 is wel erg dun.
De voorste pijp van de uitlaat kon ook niet onder mijn carterpan door. Daar hebben we zelf een wat grotere boch ingelast.

De kabelboom naar binnen zul je ook verschillende draden van moeten zoeken. Controle lampjes en dergelijke. Die stekker paste bij mij ook niet van de ZX.

En je remmen een beetje upgraden is ook wel wenselijk. Je gaat opeens een stuk harder. Heb er zelf ook een grotere radiateur fan opgezet tussen de bumper en de radiateur. Die van de AX is vrij klein.

Oftewel leuke klus. :D
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

is inderdaad een aardig puzzeltje :)

het idee is dat ik dat 1.4blok koop
dan vervolgens uit een GT van een vriend de bak+carb+alles haal

mijn blok+alles word dan omgebouwd naar die GT, waardoor het zeg maar een GT1.0 is :) best humor ;)

maar ik geloof dat er een geintresseerde is in die GT, om die dus los te verkopen..

voorlopig is het dus allemaal nog zwaar chaos en is er niets concreets.. overigens heb ik op het moment ook weinig tijd om het geheel om te bouwen.. dus kan ik beter nog maar ff wachten
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ben benieuwd hoe het allemaal af gaat lopen.

1 ding weet ik wel. Je gaat je dan ongetwijfeld een paar keer goed afvragen waar je nu eigenlijk mee begonnen ben.

:) Dat gevoel heb ik in ieder geval vaak genoeg gehad. Al met al heeft het bij mij 2 zaterdagen en wat doordeweekse avonden gekost. En een heleboel studeren op de schema's. En dat met 2 man waarvan mijn oom heel erg handig is met auto's.

En nu maar hopen dat ze er op de APK niet achter komen dat er een andere motor in ligt.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

apk ben ik niet bang voor..

draadschema's ook niet echt.. ik bouw m dan om naar carb wat er gewoon voor zorgt dat meeste bedrading hetzelfde is..

blok zal dus wel lukken.. motorsteunen ed ook.. bak ook, alleen nou nog assen ed
Image

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

Heb zelf een tijdje geleden een bak van een bx 1.4 op een ax gezet. Dat paste prima dus andersom zal ook wel gaan.

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

Nog even vergeten te zeggen, Bij een bx heb je 2 verschillende types koppeling. Met 18 en met 20 spiebanen op de ingaande as. Als er een bak met 20 speibanen opzat moet je de koppeling vervangen want ax is alleen geleverd met 18 spiebanen.

Post Reply