Koelwater Lichtje.. Motor Te Warm?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Koelwater Lichtje.. Motor Te Warm?

Post by FoxHunter »

Pfff, heb ik weer. Paar maanden geleden een nieuwe Radiateur, nieuwe thermostaat, koelwater etc vervangen en had nergens last meer van. Nu krijg ik het volgende probleem.

Wanneer ik ongeveer 140 ga rijden, begint heel zwak mijn lichtje van het koelwater te branden. Je ziet hem opkomen, en verdwijnt meteen weer als ik wat gas bij geef. De ene keer blijft hij branden bij de 150, de andere keer weer niet. Het is heel stom, want het is nooit contineu branden. Het komt en gaat, alsof de contacten misschien niet goed zijn??

van Duitsland naar Zeeland gereden, dacht ik eerst dat mijn vin naar de kl*te was, maar ook deze sloeg netjes aan op het moment dat ik de auto stationair lied lopen.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen??

Bedankt alvast!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Hoe is het peil van het koelwater? Als dit net voldoende is, kan bij hogere snelheden en dus hogere toeren, het peil net zakken onder het minimum, waardoor het lampje gaat branden.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Sensor vervangen en je weet het zeker. Die zat geloof ik op het thermostaathuis. (toch?)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Koelwater is prima, daar licht het niet aan. Die sensor zou eventueel nog wel kunnen. Is er iemand die daar een fototje van kan sturen waar die zit? Ik ben een leek wat betreft auto's
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Die sensor:

Als je die dikke slang van je radiator naar je thermostaat volgt! Kom je uit bij je thermostaat huis uit (duh..) :) Grijp met je hand iets verder en je ziet een kabel in de thermostaat huis zitten... Een bruine stekker meen ik!

Tap eerst even het koelvloeistof af :) Met een pijpsleuteltje draai je zo de sensor eruit!

OVerigens betwijfel ik of het de sensor is! Ik heb dezelfde problemen! En heb em ook vervangen! Maar bij mij stijgt de temp nog steeds! Ik had alles doorgespoeld met water en nu is het redelijk.. (Lees: REDELIJK) :evil:

Wat je wel kan doen, ontluchten.... zul je al gedaan hebben bij het ventieltje... links achterin! Maar op je thermostaathuis zit ook een schroef! Draai die eeens los en neem die mee als je ontlucht!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Brutus wrote:Maar op je thermostaathuis zit ook een schroef! Draai die eeens los en neem die mee als je ontlucht!


Klopt. Zit bovenop en is vrij groot. Dop 16 geloof ik....
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ik heb ooit hetzelfde gehad bij langdurig 170 rijden. Mijn theorie is zolang je zeker weet dat je vloeistofpeilen goed zijn, je er toch niets aan kunt doen. Bij 170 heeft ie enorm veel koeling, dus volgens mij is het gewoon een iets te conservatieve instelling van die dingen standaard, want mn motor raakt echt niet te warm ofzo. Ik heb sinds die tijd wel een keer alle vloeistof vervangen (vorige jaar juli) en ontlucht. Had ik trouwens nog een vraagje over. Ik zag laatst dat de kleur van mn koelvloeistof alweer behoorlijk roestig begon te worden, is dat normaal na relatief weinig tijd (juli vorig jaar dus) ? En hoeveel moet ik me van die kleur aantrekken?

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Buks wrote:ik heb ooit hetzelfde gehad bij langdurig 170 rijden. Mijn theorie is zolang je zeker weet dat je vloeistofpeilen goed zijn, je er toch niets aan kunt doen. Bij 170 heeft ie enorm veel koeling, dus volgens mij is het gewoon een iets te conservatieve instelling van die dingen standaard, want mn motor raakt echt niet te warm ofzo. Ik heb sinds die tijd wel een keer alle vloeistof vervangen (vorige jaar juli) en ontlucht. Had ik trouwens nog een vraagje over. Ik zag laatst dat de kleur van mn koelvloeistof alweer behoorlijk roestig begon te worden, is dat normaal na relatief weinig tijd (juli vorig jaar dus) ? En hoeveel moet ik me van die kleur aantrekken?


Die roestige kleur krijg je cadeau! :D
Dat heb je bij de wat oudere motoren! Je kunt het overigens meten met een apparaatje die de garage heeft...

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Ontlucht is hij ook al. Dus gewoon doorrijden ook al krijg ik het signaal van te warm? Kan overigens gewoon het handje op mijn blokje leggen, ook al begint het lampje te branden! Echt heel stom dit.

Maar wil niet dat ik het motortje de soep in draai. Dus sensor wel of niet vervangen? Of nog andere tips? Koelvloeistof is ook nieuw dus dat kan het ook niet zijn!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

is het niet mogelijk dat dit door een vrijwel kapotte waterpomp komt? dus dat er gewoon niet genoeg koelvloeistof rondgepompt word? of op een te laag tempo?
het is namelijk ook zo dat wanneer je waterpomp gaat gieren, deze dat bij wat lagere toerentallen doet, en zodra je dan gas geeft gaatie het weer gewoon doen. Dus die symptonen zijn hetzelfde, ik weeta lleen niet of die waterpomp van jou herrie maakt [linksonderaan het blok]

controleer de werking anders eens, vul zoveel koelvoeistof dat je het kan zien in de buis [opgave opzichzelf :roll:], laat de motor draaien en geef gas, als je het vloeistofpeil gelijk flink ziet dalen dan werkt de pomp nog goed, als dit even duurt of het daalt nauwelijks, ook niet bij volgas.. dan is je waterpomp aan het overlijden.

overigens is het wel zo dat je je blokje niet zomaar in de soep draait zolang hij maar niet te warm loopt en je goede koelvloeistof hebt.. misschien is het wel alleen een slecht contactje dat te weinig massa stroom krijgt bij lagere toeren en daardoor het lampje laat branden ofzo.. je weet nooit met die gare electra van een AX
Image

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Nou, ik heb hetzelfde probleem en ik rijd er al een tijdje mee. Die van mij ga ik trouwens binnenkort naar de garage brengen, dus dan weet ik meer.

Ik heb de sensor al vervangen en dat heeft bij mij niks geholpen. Als je hem gaat vervangen zou ik trouwens niet helemaal de koelvloeistof af geen tappen hoor. Gewoon poetsdoekje eronder en vliegensvlug verwisselen. ik heb denk ik een theelepeltje aan vloeistof verloren bij het vervangen.

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

q01z wrote:is het niet mogelijk dat dit door een vrijwel kapotte waterpomp komt? dus dat er gewoon niet genoeg koelvloeistof rondgepompt word? of op een te laag tempo?
het is namelijk ook zo dat wanneer je waterpomp gaat gieren, deze dat bij wat lagere toerentallen doet, en zodra je dan gas geeft gaatie het weer gewoon doen. Dus die symptonen zijn hetzelfde, ik weeta lleen niet of die waterpomp van jou herrie maakt [linksonderaan het blok]

controleer de werking anders eens, vul zoveel koelvoeistof dat je het kan zien in de buis [opgave opzichzelf :roll:], laat de motor draaien en geef gas, als je het vloeistofpeil gelijk flink ziet dalen dan werkt de pomp nog goed, als dit even duurt of het daalt nauwelijks, ook niet bij volgas.. dan is je waterpomp aan het overlijden.

overigens is het wel zo dat je je blokje niet zomaar in de soep draait zolang hij maar niet te warm loopt en je goede koelvloeistof hebt.. misschien is het wel alleen een slecht contactje dat te weinig massa stroom krijgt bij lagere toeren en daardoor het lampje laat branden ofzo.. je weet nooit met die gare electra van een AX


Ej Marc,

Ik heb wel dat hij soms een gierend geluid maakt, alsof er een snaar aanliep. Ik dacht zelf aan de vsnaar. Het gekke is dat hij het niet altijd doet. Maar iid, als je dan even flink gas geeft, of een stukje rijd dan is dat gierende geluid weg. Is het dan zekerweten de waterpomp? Of kan het alsnog de Vsnaar zijn. Hoe kom ik erachter dat de waterpomp naar de kl*te is, en hoeveel gaat dat geintje mij kosten?
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

lijkt dan idd de waterpomp.. of het lager van de pomp.. ik rij hier nou al een behoorlijk tijdje mee,.. maar dat is eigenlijk niet best

een waterpomp zelf is volgens mij nog niet eens zo duur [geen idee!] maar hij zit op je distributie.. dus die kan je dan meestal ook vervangen [tenzij die nog 'nieuw' is] geintje zal wel weer teveel kosten als je het laat doen.. 150,- ofzo :( daarom doe ik het niet.. ik wacht gewoon totdat mn blok overlijd en dan ga ik opzoek naar een nieuw blok :)
Image

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

q01z wrote:lijkt dan idd de waterpomp.. of het lager van de pomp.. ik rij hier nou al een behoorlijk tijdje mee,.. maar dat is eigenlijk niet best

een waterpomp zelf is volgens mij nog niet eens zo duur [geen idee!] maar hij zit op je distributie.. dus die kan je dan meestal ook vervangen [tenzij die nog 'nieuw' is] geintje zal wel weer teveel kosten als je het laat doen.. 150,- ofzo :( daarom doe ik het niet.. ik wacht gewoon totdat mn blok overlijd en dan ga ik opzoek naar een nieuw blok :)


Ik kan wel aan de onderdelen komen, misschien dat iemand me van het forum kan helpen met de waterpomp en distriebutie vervangen. Ik wil er best voor betalen, maar het geintje mag ook niet al teveel kosten. Enig idee wie ?

Edit: Waterpomp 50 Euro
Distriebutiesetje met spanrol: 67 Euro

Dan nog wat korting eraf. Maar dan de kosten nog voor het laten maken, wie kan mij helpen dan ?
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ja de enige kanttekening is, dat je sensor voor de temp bij je radiator zit, als ie daar te warm is, zal het dus sowieso niet liggen aan het feit dat ie niet rondpompt...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Buks wrote:ja de enige kanttekening is, dat je sensor voor de temp bij je radiator zit, als ie daar te warm is, zal het dus sowieso niet liggen aan het feit dat ie niet rondpompt...


dat is de thermoschakelaar voor de radiateur fan. Die voor het lampje in het dash is een andere en zit idd in het thermostaathuis. :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ok joh wist ik niet, meet ie het water zeg maar vlak voordat het richting radiator gaat, of vlak erna?

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Buks wrote:ok joh wist ik niet, meet ie het water zeg maar vlak voordat het richting radiator gaat, of vlak erna?


Die meet het voor de thermostaat...

Kan ook niet in de radiator, want op het moment dat de motor koud is kan het koelvloeistof nog niet rondgepompt worden door de thermostaat richting de radiator omdat de thermostaat nog dicht is bij koude motor..

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ik dacht ervoor. Want aan het thermostaathuis zit de bovenste radiatorslang en volgens mij meet tie aan de kant waar die slang zit.

Ik heb trouwens op die bovenste ontluchtingsschroef op het thermostaathuis (die dop 16) de sensor van m'n universele tempmeter gestoken. En daarvan weet ik dattie het water meet als dat op z'n heetst is. (dus als het net uit de kop komt richting de radiateur).
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ja het is natuurlijk eigenlijk ook wel logisch, je wil het water meten wat NET het blok uitkomt, zodat als je lampje gaat branden op je dashboard dat het ook wel iets serieus is. Tja dan wijst het toch wel op de waterpomp denk ik.

Post Reply