Bekende problemen en enige angst om te beginnen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Bekende problemen en enige angst om te beginnen
Heb koud een maand een AX TGE uit '91 (gelukkig wel APK-gekeurd tot dec. 2005), en stuit gezien de berichten in dit forum op een aantal bekende problemen: rotte aandrijfstangen (dat hoor ik) en kapotte gaskleppotentiometer (zegt de citroengarage). Ok, daar leer ik van, zullen we maar zeggen. Maar toch ff mijn oplossing aan dit forum voorleggen met wat vragen.
Aandrijfstangen nieuw kopen 2 x 145 euro (volgens Heuts Online, op sloop veel goedkoper maar wel risico dat die ook rot zijn). Maar nu kom ik daarbij een melding tegen over de maatvoering: KLANT MOET ZELF DE MATEN VAN DE AANDRIJFAS CONTROLEREN ! Is dat voor deze modellen niet standaard dan? Vind er niets over in het handboek... Het plaatsen zelf lijkt vrij eenvoudig, maar zie ik daarbij niet iets heel ingewikkelds over het hoofd?
En de Bosch A2.2 mono-jetronic: die ga ik van de sloop halen (schijnt volgens topic http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2149 maar 50 euro te kosten) . Maar is er een manier om vooraf te checken of die in orde is, of is het simpelweg een kwestie van erop zetten en kijken of de gaskleppotentiometer (wat een woord...) goed werkt?
Alvast Thnx voor de antwoorden!
Aandrijfstangen nieuw kopen 2 x 145 euro (volgens Heuts Online, op sloop veel goedkoper maar wel risico dat die ook rot zijn). Maar nu kom ik daarbij een melding tegen over de maatvoering: KLANT MOET ZELF DE MATEN VAN DE AANDRIJFAS CONTROLEREN ! Is dat voor deze modellen niet standaard dan? Vind er niets over in het handboek... Het plaatsen zelf lijkt vrij eenvoudig, maar zie ik daarbij niet iets heel ingewikkelds over het hoofd?
En de Bosch A2.2 mono-jetronic: die ga ik van de sloop halen (schijnt volgens topic http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2149 maar 50 euro te kosten) . Maar is er een manier om vooraf te checken of die in orde is, of is het simpelweg een kwestie van erop zetten en kijken of de gaskleppotentiometer (wat een woord...) goed werkt?
Alvast Thnx voor de antwoorden!
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
-
- AX Master
- Posts: 1979
- Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
- Location: Hoogeveen (Drenthe)
- Contact:
Het enige wat ik zeker weet is dat de aandrijfassen voor een diesel dikker zijn en duz echt NIEt gaan passen op een 1.1
Greetz Martin
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
Tevens heeft de GTI nog een tussenlager op de as zitten. Het is dus heel handig om ze even te vergelijken voordat je ze erop zet. Gasklephuis kan je alleen testen door ze op je auto te zetten. Neem een AX of ZX of BX of 205 of 308 met wat schade en weinig kilometers dan is de kans dat ie nog goed is het grootst.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
nieuwe assen kosten 105 euro www.hbase.nl (bruto prijs) -->> www.pheijl.nl
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
assen gekocht
Dank voor de reacties. Heb inmiddels toch maar twee gebruikte assen overgekocht, zij het van een lid van deze club. Dat schept dus enig vertrouwen Ga ze zsm halen en eronder zetten, want het lijkt op dit moment wel alsof ik op een Harley rij, zo ratelt het.
Eruit: ff pulken met een schroendraaier of zo.
Erin: heel netjes er weer in tikken. Mooiste is als je een stempel hebt die precies op die ring past, dan tik je hem er zeker recht in. (ik had die niet, maar een stukje hout over de ring en tikken met een hamer werkte voor mij in ieder geval ook prima)
Erin: heel netjes er weer in tikken. Mooiste is als je een stempel hebt die precies op die ring past, dan tik je hem er zeker recht in. (ik had die niet, maar een stukje hout over de ring en tikken met een hamer werkte voor mij in ieder geval ook prima)
Kakelbont wrote:diesel en 1.4 is wel weer uitwisselbaar toch? of niet?
Sorry jongens ik wil niet lullig doen maar ik heb een Saxo 1.4 multipoint gehad en had ook een homo kapot. Dus de aandrijfas vervangen. Ik zoeken op de sloop naar een aandrijfas. Er stond geen Saxo 1.4 maar wel een 1.1 Ik de dealer gebelt vragen of die assen hetzelfde waren. Volgens de garage niet. Maar ik ben nogal eigenwijs. Dus ik heb toch maar die aandrijfas van die 1.1 geprobeert en wat blijkt hij pastte ook nog en heb er 30.000 km meegereden en waarschijnlijk rijdt zijn nieuw baasje er nog mee en die aandrijfas had 10.000 km gelopen en kostte 35 euro.
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI
Sander wrote:Gasklephuis kan je alleen testen door ze op je auto te zetten. Neem een AX of ZX of BX of 205 of 308 met wat schade en weinig kilometers dan is de kans dat ie nog goed is het grootst.
309 in plaats van 308 voordat hij op de sloop komt en vragen naar een 308 en ze hem raar aankijken
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.