koppeling

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

koppeling

Post by WouterL »

Niet echt een heel groot probleem, maar als mijn motor echt goed warm is (minimaal half uur rijden) en ik de koppeling op laat komen gaat dit een beetje schokkerig. Terwijl het als ie koud is helemaal soepel gaat.

Volgens mij is het gewoon een veer of de koppelingskabel die wat anders reageerd als ie warm is. Iemand ervaring mee, of tips (voor een leek)??

Verder werkt de koppeling prima trouwens!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als je motor koud is dan heeft ie een verhoogt stationair. Hierdoor wordt ie lekker snel warm en loopt ie niet te stotteren door de verrijking. Dus een tip om soepeler te schakellen is ietsies meer gas geven op het moment dat je de koppeling op laat komen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Het is niet de motor die niet soepel gaat maar de koppeling of het koppelingspedaal. En dus alleen als alles goed de tijd heeft gehad om op temperatuur te komen.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Schokt ie als je schakelt? Dan kan het ook zijn dat je de koppelingskabel even moet smeren alhoewel me dat wel erg sterk lijkt daar wordt met zoveel kracht aan getrokken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

lekt de versnellingsbak niet? zodat er geen/te weinig olie in zit
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

[quote="Sander"]Schokt ie als je schakelt? Dan kan het ook zijn dat je de koppelingskabel even moet smeren alhoewel me dat wel erg sterk lijkt daar wordt met zoveel kracht aan getrokken.[/quote]

Als ik hem bij het schakelen op laat komen (met mijn voet in 1 vloeiende beweging) komt hij niet helemaal vloeiend op. Beetje schokkerig. Net alsof ie op een paar punten een klein beetje blijft hangen.

Als ik precies hetzelfde doe als hij koud is gaat het wel super soepel en vloeiend. Ik zal eens proberen wat er gebeurd als ie warm is en ik laat hem in zijn vrij opkomen.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Het was het begin van het einde van mijn koppeling. Paar maanden verder (afgelopen vrijdag) brak een van de lagers. Kosten nieuwe koppeling 400 euri .... :shock:

Mijn axje heeft zijn jaar niet .... :(

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

WouterL wrote:Het was het begin van het einde van mijn koppeling. Paar maanden verder (afgelopen vrijdag) brak een van de lagers. Kosten nieuwe koppeling 400 euri .... :shock:

Mijn axje heeft zijn jaar niet .... :(


aiaiaiai das kl*te :(

Weetje ook wat de oorzaak was? Of gewoon slijtage?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Het wordt maandag pas gefixed, dus dan kunnen ze me misschien meer vertellen. Maar het lijkt gewoon op slijtage ..

Hoe dat mogelijk is snap ik alleen niet. Hij heeft pas 90.000km gereden. Zelf heb ik em gekocht bij de 60.000 en ik rij vooral op de snelweg.

Het zou met niet verbazen als de vorige eigennaar de koppeling als voetsteun gebruikt heeft oid.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

daar slijt je drukgroep/ druklager idd sneller door...

heb het zelf ook gehad... gelukkig was ik voor 250 euro klaar.. maar het blijft :cry:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

User avatar
HellDuke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 318
Joined: WedJul09, 2003 7:30:46 PM
Location: Mijdrecht

Post by HellDuke »

Mijn koppeling begaf het met sinterklaas :cry:

Km stand 122dkm. De plaat zelf was nog wel goed, maar de drukgroep versleten. Niewe koppeling, ook 400 eurotjes :?

Problemen zijn niet over, staat weer bij de garage, maar nu vanwege waarschijnlijk een kapotte gasklepregelsensor ofzo. Motor loopt niet meer stationair, maar gaat steeds harder en blaast zichzelf bijna op :?
Citroën AX 1.1 Plaisir Runner GT Style
Honda Transalp XL 600v

Shit Happens 8)

143.333

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

gelukkig heb je een begrenzer die dat verhindert
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

User avatar
HellDuke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 318
Joined: WedJul09, 2003 7:30:46 PM
Location: Mijdrecht

Post by HellDuke »

Jah gelukkig wel, maar die hoge toeren ben ik niet gewend van mijn axje :wink:
Citroën AX 1.1 Plaisir Runner GT Style
Honda Transalp XL 600v

Shit Happens 8)

143.333

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Die van mij gaat maandag onder het mes. Ik hoop maar dat het voorlopig even gedaan is qua kosten want het is geen best jaar voor me:

* koppeling
* uitlaat (tussenstuk+achterdemper)
* remschijven+revisie remklauwen

Als het het vantevoren had geweten had ik een jaartje geleden een andere gekocht, maar als ik dat nu nog doe is het allemaal weggegooid geld geweest ...

Volgens mij is het bij mij trouwens ook zo dat de platen nog goed zijn.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

WouterL wrote:Die van mij gaat maandag onder het mes. Ik hoop maar dat het voorlopig even gedaan is qua kosten want het is geen best jaar voor me:

* koppeling
* uitlaat (tussenstuk+achterdemper)
* remschijven+revisie remklauwen

Als het het vantevoren had geweten had ik een jaartje geleden een andere gekocht, maar als ik dat nu nog doe is het allemaal weggegooid geld geweest ...

Volgens mij is het bij mij trouwens ook zo dat de platen nog goed zijn.


de platen kunnen best nog goed genoeg zijn,
ik had mijn drukgroep (lager) aan gort gereden en dan werkt het net zo goed slecht
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je kan het beste alles in een vervangen. Er is geen plaat die 2 drukgroepen overleeft en geen drukgroep die 2 platen overleeft.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

[quote="Sander"]Je kan het beste alles in een vervangen. Er is geen plaat die 2 drukgroepen overleeft en geen drukgroep die 2 platen overleeft.[/quote]

Bovendien moet de hele bende toch uit elkaar. En het grootste deel van de kosten zit in de arbeid. Beter voor die paar eurotjes meer alles in 1x vervangen ...

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Sander wrote:Je kan het beste alles in een vervangen. Er is geen plaat die 2 drukgroepen overleeft en geen drukgroep die 2 platen overleeft.



true

maar het was een antwoord op de vraag

een koppelingsset is vele male voordeliger overigens dan de losse onderdelen bij elkaar
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Hij rijdt weer!!! En hoe!!!! :shock:
Wel een beetje jammer dat ik em toen ik bij de garage weg wilde rijden eerst 2x knetterhard af liet slaan alleen :oops:

Ook wel jammer dat ik nu ik de vergelijking kan maken met een goeie koppeling weet dat hij al niet best meer was toen ik em 2,5 jaar geleden kocht. En dat nu een aantal andere kleine storende dingetjes zoals het nogal "bokken" als ik vrij snel van het gas af ging in een lage versnelling nu ook weg zijn.

Maar goed .. geluk voor degene die me deze auto verkocht heeft en ik rij voorlopig weer even in een fatsoenlijke auto!!

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

Vandaag nieuwe (2de hands) bak met nieuwe koppeling erin gezet en rijdt echt als nieuw. Wel erg duur, was bijna 200 e en heb alles zelf gedaan. Bij de oude bak was het asje om de ingaande as heen (as waar druklager opzit) helemaal doorgesleten en druklager zelf dus ook al een end op. Hoe kan dit?

Post Reply