Hallo Beste Mensen.
Ik heb een probleem met m'n ax.
Regelmatig wil hij niet meer in de versnelling die ik wil.
Vooral als ik stil staat of langzaam rijd dan wil hij niet in de versnelling die ik wil(met ingetrapte koppelingspedaal)! Ik kan dan niet meer roeren met de pook! Ook niet bij uitgeschakelde motor.
Hij doet dit bij zowel warme als koude motor.
De koppelingspedaal voelt niet anders aan dan voorheen.
Als ik dan een tijdje rommelt aan de pook en het pedaal dan doet hij het wel weer even goed. Bij hogere snelheden heb ik er nog geen last van.
Hij maakt geen rare geluiden! Koppeling slipt ook helemaal niet! Ik ruik soms een beetje rare olie lucht (versnellingsbak olie?) Motor lekt helemaal niet!
Waar ligt dit aan?[/quote]
koppeling kapot?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Ik denk dat jij de versnellingsbakolie eens zou moeten vervangen. En even kijken of de olie wel in de bak blijft. De keerringen van de aandrijfassen zouden kunnen lekker b.v.
Tip: versnellingsbakolie stinkt heel erg. Motorolie niet.
Tip: versnellingsbakolie stinkt heel erg. Motorolie niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
kijk eens of de schakelstangen goed vast zitten en goed afgesteld zijn. Dit is best een kl#tewerk maar mischien wel de oplossing. In de haynes staan de maten maar heb geen scanner dus kan het nu niet posten. Heb net mijn bak vervangen en die was verschrikkelijk gaar (ingaande as was half doorgesleten en hij klinkt als een babyramelaar) maar zelfs die schakelde nog goed dus denk dat die TU bakken wel goed zijn.
Re: koppeling kapot?
hertzog wrote:Ik heb een probleem met m'n AX.
Regelmatig wil hij niet meer in de versnelling die ik wil.
Vooral als ik stil staat of langzaam rijd dan wil hij niet in de versnelling die ik wil(met ingetrapte koppelingspedaal)! Ik kan dan niet meer roeren met de pook! Ook niet bij uitgeschakelde motor.
Hij doet dit bij zowel warme als koude motor.
De koppelingspedaal voelt niet anders aan dan voorheen.
Waar ligt dit aan?
'ligt' het aangrijppunt van jouw koppeling wel mooi halverwege de slag die het pedaal maakt?? Als het aangrijppunt heel hoog ligt is je koppeling ver versleten (zoals bij mij) en bestaat er kans op slippen van de koppeling (dat doet ie bij mij nog niet...), maar hij ontkoppelt wel goed. Als het aangrijppunt heel diep ligt (auto begint vlak nadat je de koppeling hebt laten opkomen al te rollen) is er kans dat versnellingsbak en motor niet volledig ontkoppeld worden. Dit betekent zeer grote slijtage aan de synchromesh-ringen en zorgt voor een vroegtijdig overlijden van je versnellingsbak. Dat je bij het inschakelen van de 1e versnelling bij langzaam rollen meer problemen hebt dan tijdens schakelen naar hogere versnellingen is normaal. De synchromesh van je 1e versnelling moet veel harder werken omdat het snelheidsverschil tussen de tandwielen veel groter is. Als je op snelheid bent kun je prima op- en afschakelen zonder je koppelingspedaal in te trappen, mits je maar het juiste toerental met je gaspedaal weet te vinden. Dit luistert nogal nauw dus kzou het niet willen aanraden. Een vriend van mij had een auto die tijdens terugschakelen naar de 2e versnelling alleen d.m.v. 'heel and toe'-techniek kraakvrij was in te schakelen. Is leuk om te oefenen, voel je ook eens hoeveel technisch gevoel je, voor de jaren zestig, moest hebben om fatsoenlijk te kunnen autorijden.
_______________________________________________________________________
ax 1.4 diesel - 316500