stroef schakelen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

stroef schakelen

Post by Buks »

Ik merk sinds het koud geworden is in NL dat mn ax een stuk stroever is gaan schakelen als ie nog koud is. Vooral rollend aankomen bij bijv een stoplicht en dan terug naar zn 1 willen is dan nauwelijks meer te doen de eerste kilometers, komt dit jullie bekend voor? of zou het iets kunnen zijn als weinig smeermiddel in de bak ofzo??

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

ga naar de action of lidl,
koop een bus siliconen spray, (1,95eur)

laat iemand je pook bewegen (je versnellingspook ...)<- brutus note
en spuit op alles wat beweegt en een wrijfingsvlak heeft,
vooral waar die stangetjes als een elleboog bewegen.
ook onder de auto direkt onder de pook zit er ook eentje,

daarna lijkt het alsof je auto net een beurt heeft gehad.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Met deze kou wordt je versnellingsbak olie dikker. Het duurt een tijdje voordat deze op bedrijfstemperatuur komt. Ik heb er zelf ook last van. Naar zn 1 is gewoon lastig kan alleen als je stilstaat.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Re: stroef schakelen

Post by Marc01 »

Buks wrote: Vooral rollend aankomen bij bijv een stoplicht en dan terug naar zn 1 willen is dan nauwelijks meer te doen


In principe moet je pas naar z'n 1 als je helemaal stil staat. Zolang je nog rolt kan je ook met z'n 2 optrekken. De 1e versnelling is niet gesynchroniseerd, dus als je niet stil staat en je zet hem in z'n 1 is dat sowieso erg slecht voor je bak. Het gaat wel lang goed, maar beter is pas z'n 1 te gebruiken als je helemaal stil staat.

Oplossing als je hem niet in z'n 1 krijgt is om hem eerst bv even in 4 te zetten en dan nog een keer proberen, of om hem in z'n vrij te zetten, koppeling even laten komen en daarna in z'n 1. werkt trouwens ook voor de achteruit. :idea:

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

groot nieuws:

elke ax heeft een gesynchroniseerde 1e versnelling!!!!!

(en een ongesynchroniseerde achteruit :-( )

______________________________________________
ax 1.4 diesel - 315500

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

limovo wrote:groot nieuws:

elke AX heeft een gesynchroniseerde 1e versnelling!!!!!

(en een ongesynchroniseerde achteruit :-( )

______________________________________________
AX 1.4 diesel - 315500


dan is die synchroonring bij mij naar de ** :)

maar ik moet idd ook meestal eerst koppeling los en dan weer koppelen naar de 1.. ik heb ook regelmatig dat hij eruit schiet als ik weg wil rijden :? heel irritant en geeft een rotklap!

het soepelmaken van alle schakelstangetjes heeft weldegelijk effect.. nieuwe olie in de versnellingsbak wil ook nog wel eens helpen, maar die rommel is duur
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

q01z wrote: nieuwe olie in de versnellingsbak wil ook nog wel eens helpen, maar die rommel is duur


Ik was ook van plan deze te vervangen. FF zoeken op het forum leverde toen het volgende op.
Misschien kan jij er ook je voordeel me doen;

sander in een ander topic wrote:e versnellingsbak heeft zijn eigen olie. Deze verschilt veel van motorolie. Hij is dikker en hij stinkt. Ow en hij is ietsies moeilijker te vervangen. In de regel gaat dat zo.
1) Je haalt je linkervoorwiel eraf.
2) Daarachter zie je een plastic plaat met daarachter je versnellingsbak.
Je maakt het jezelf makkelijk en trekt die plastic plaat eraf.
3) Dan zie je 2 aftappunten, vergelijkbaar met die van je motorolie.
Je hebt hier zo'n speciale vierkante sleutel voor nodig meen ik. Ik heb zelf gewoon creatief geweest met een bout en een slijptol.
4) Je zet er een bak onder. en je draait allebei de pluggen los. Kijk uit de olie spuit een end weg.
5) Je maakt de pluggen schoon of je zet er een paar nieuwe in. Denk eraan ze zijn magnetisch. Dit om al het afgesleten ijzer uit de bak te krijgen.
6) Eerst doe je de onderste plug erin. Dan giet je door het bovenste gat net zoveel olie totdat het er weer uitkomt. Dan draai je de bovenste plug erin en klaar ben je.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Hell yeah...

Bedankt.. Komende week ook maar eens doen..
Zal dan zeker fotootjes schieten!

Post Reply