Rubbere ring in Radiateurdop los !!!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Rubbere ring in Radiateurdop los !!!

Post by Mark »

Ik ging net ff me koelvloeistof checken.

Omdat er pas nogal wat uit was. Heb ik opeens een rubbere ring in me handen. Waar die nou precies vanaf komt. Hij past precies op de dop van de radiateur. Maar hij blijft er niet meer zitten.

Heb hem nu maar zo goed mogelijk in de radiateur geduwd en de dop erop gedaan. Maar dit gaat ongetwijfeld lekken.

Weet iemand precies waar die ring hoort?

En btw: Er zat smurrie in de dop van de radiateur. En er lag ook een heel klein beetje in het reservoir. En de randen van het reservoir zat ook wat smurrie her en der. Lijkt op olie. Tis niet wit.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

een klein beetje smurrie is zo erg nog niet toch?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Tja of het erg is of niet. Het hoort natuurlijk niet...

Als het ergens een heel klein beetje lekt. Misschien de koppakking zou het verder kunnen gaan.

Maar niemand een idee waar die rubbere ring in je radiateur dop hoort?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Volgens mij hoort die rubber ring onder in de dop te zitten om onder in die
rand af te sluiten tot de druk te hoog wordt en dan tegen de veerdruk in
open geduwd wordt.Desnoods een nieuwe kopen.want als hij niet goed
sluit komt het water niet op druk en kan te snel koken.Je radiator werkt
als een snelkookpan.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Dat klinkt vrij logisch ja.

Ga ik zaterdag wel ff op de sloop een andere dop halen.
Het is nu toch behoorlijk koud buiten dus een weekie zal nog wel goed gaan. Temperatuur komt niet boven de 90 graden.

Komt het trouwens vaak voor dat er wat smurrie boven op de koelvloeistof drijft. Vettig en olieachtig van kleur. Zit ook een beetje in de dop. Voor de rest in de koelvloeistof gewoon keurig helder blauw.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Aan de voorkant van de koppakking zit ook de doorvoer van de oliepersleiding,daar wil hij nog weleens iets lekken met deze gevolgen,
Houdt het wel in de gaten,zolang het niet te erg is,kan je sparen voor een
nieuwe koppakking.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ga ik doen. Bedankt voor de info! :)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Van het weekend een start gemaakt met het vervangen van de koppakking...

Alleen begonnen we ons toen af te vragen of dat ie wel echt lek was.
Al het koelwater afgetapt en dit was gewoon helder blauw.
Alleen het bovenste gedeelte van het radiateur reservoir was olieachtig met wat witte vlekken.

De motor komt uit een gecrashte Citroen ZX 1.4i en heeft 3/4 jaar stilgestaan. Zou het mogelijk zijn dat er resten zijn vrijgekomen uit het blok omdat deze zo lang niet heeft gedraaid?

We zetten er nu een nieuwe distributieriem, spanrol en waterpomp op.
Gaan het koelcircuit vullen met sopwater en dan ff een weekje aankijken of er zooi vrij blijft komen ofdat het zo over is. En dan vullen met koelvloeistof.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het is natuurlijk wel zo dat olie het hoogste punt opzoekt in water he.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Sinds vandaag zit er weer nieuwe riem, spanrol en waterpomp op.

Heb ik ff flink mazzel gehad dat ik naar die koppakking ben gaan kijken.
De oude spanrol draaide rond met het geluid van een ratel. :roll:

Die stond op het punt om compleet aan gort te draaien.
Koelvloeistof was nog zo schoon dat schoonmaken van het circuit niet hoeft. Blijft een raadsel waar dat beetje smurrie vandaan is gekomen.

Zaterdag radiateur er weer in en weer de weg op. (hoop ik)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Wat dacht je van het lager in de waterpomp.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Dat spoelen met sopwater. Is dat echt gewoon een goed idee? En kan ik daar gewoon afwasmiddel voor gebruiken?

Koelsysteem is bij mij ook enorm smerig van resten v/d lekke koppakking. Ik heb er schone koelvloeistof ingedaan, maar wat er nu inzit na een km of 500 rijden is net diaree :x
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

beste gerard weet jij hoe dat spul heet wat mijn citroen dealer in een tube heeft zitten ?
het worden miniscule bolletjes, en na 1 spoeling is je koelsysteem brandschoon, zelfs geen roestwater kleur...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Eric wrote:beste gerard weet jij hoe dat spul heet wat mijn Citroën dealer in een tube heeft zitten ?
het worden miniscule bolletjes, en na 1 spoeling is je koelsysteem brandschoon, zelfs geen roestwater kleur...


Dat is misschien ook wel iets voor mij met m'n derrie in het koelsysteem?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Hallo Eric.
Het spijt me.maar welk spul die dealer gebruikt,zal je hem moeten vragen
Aan de andere kant,zal elke onderdelelenboer wel zoiets hebben.Er bestaan veel koelsysteem reinigers.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Gerard Maas wrote:Hallo Eric.
Het spijt me.maar welk spul die dealer gebruikt,zal je hem moeten vragen
Aan de andere kant,zal elke onderdelelenboer wel zoiets hebben.Er bestaan veel koelsysteem reinigers.


Ok er zit nu een lekker soppie van allesreiniger en water en antivries in het systeem. Hoe lang zou ik er mee rond moeten rijden?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Laten we het maar houden op een paar keer goed warm en lekker doorgespoeld houden,dus als je sopje in de radiator goed vuil is,Tap je het weer af.
Maar zorgt er wel voor dat je het blok ook leeg laat lopen en tijdens het
vullen alle ontluchtingen open,vooral die rechts op de radiator.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Gerard Maas wrote:Laten we het maar houden op een paar keer goed warm en lekker doorgespoeld houden,dus als je sopje in de radiator goed vuil is,Tap je het weer af.
Maar zorgt er wel voor dat je het blok ook leeg laat lopen en tijdens het
vullen alle ontluchtingen open,vooral die rechts op de radiator.


Ok thanks. Morgen rijd ik erm ee naar nieuwegein en terug en dan zal het wel weer best zijn. :)

Mijn radiator vul je via de vuldop links op de radiator, geen apart tankje. Dus die ontluchting rechts op de radiator heb ik niet.

Groeten Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Hallo Rob.
Ga nu geen denkfoutjes maken,maar kijk nu eens goed naar die radiator
onder de vuldop zit een pijp tot onderin de radiator,dus zal je pijp vollopen
en dan?Dus maak er een communeserend vat van door in de rechterhoek
bovenin de dop los te draaien,zodat de radiator ook vol kan lopen,En alle
ontluchtingdopjes los maken tijdens het vullen tot er vloeistof uitkomt en
dan pas sluiten.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Post Reply