Lekke koppakking ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Goedemorgen allemaal,

Joost; toen m'n thermostaat stuk was, werd ie niet warmer dan 40 gr.c., en de kachel werd niet echt warm. Dan staat ie open ?
Klopt het dat dan het koelvloeistoflampje nooit heeft gebrand daardoor ?
Ik reed er nl. al 4 weken mee toen ik erachter kwam dat thermostaat stuk was, had daarvoor nooit temp.meter in auto gehad, dus wist niet dat ie warmer moet worden dan 40 gr., shame shame.

Marc01; naar dat slangetje moet ik inderdaad ook nog eens kijken, maar ja, hele week werken, en 's avonds vroeg donker.... Moet er een keer een zaterdag voor uittrekken. (ik zit nu ook op mijn werk, foei, en dan het forum op haha)

Richard; het is misschien inderdaad eens verstandig om alle slangen na te kijken, alleen, ik heb dus nergens verstand van, moet gewoon die motorkap eens openmaken, en op mijn gemak overal naar kijken, ben alleen bang dat ik straks meer kapotmaak....
En lekkende waterpomp, is dat erg ? En wat zijn daar de verschijnselen van ?

En ik moet idd op zoek naar een goede beun, heb er al 1 op het oog, bij mij aan de overkant :D Hij werkt voor een garage, maar beunt thuis bij.
Ik denk dat ik een dezer dagen, misschien morgen wel, even naar de Citroendealer ga, want ik heb dus al deze klachten sinds hun de thermostaat erin gezet hebben, en gewoon vraag aan de hand van de symtomen, wat het zou kunnen zijn, misschien kunnen hun even snel in het koelvloeistof reservoir kijken.
Vragen staat vrij toch, en als het inderdaad de koppakking is, hoef ik het natuurlijk niet bij hun te laten maken, dan ga ik die Beun wel even inschakelen.

By the way: vanmorgen op weg naar het werk even goed opgelet: thermostaat wordt dus echt niet heet, max.90 gr. en dan gaat ie keurig terug naar 80 gr. en de witte rook is inderdaad alleen bij koude motor. Toen ik in Alkmaar reed, was de motor warm, en rookte hij niet meer, ook niet vanuit stilstand bij stoplicht. Dus ik weet het allemaal niet meer hoor...

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dan heb je denk ik geen lekker kopppakking. Als ie nu echt goed ontlucht is dan zou het waterpeil een beetje moeten zakken en daarna stabiel blijven.

Heb je laatst wel eens meer dan een halve liter bijgevuld?

Doordat je koelwater warm wordt zet het uit. Daardoor loopt de druk in het circuit op. Gelukkig zit er in je radiatordop een systeempje wat ervoor zorgt dat als de druk te hoog wordt er wat water uit het systeem kan ontsnappen zodat de druk wat zakt.

Dus als ik jou was zou ik het nog niet te somber inzien
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Hoi Sander, ik denk dat het net geen halve liter was wat ik heb bijgevuld. Het peil stond zo hoog (of laag...) dat ik het nog net kon zien als ik in het reservoir keek. Misschien moet ik het dan daarbij maar laten, en kijken of ie daarna verder zakt, en niets meer bijvullen. Misschien blijft ie daarop wel staan en paniek ik om niets. Mocht het peil echt te laag zakken gaat per slot van rekening op een gegeven moment het lampje wel branden, toch ?

Ik ga morgen eerst even voelen of er druk op die radiateur slang staat zoals q01z zei. En daarna even in de gaten houden hoe ver het peil zakt van de vloeistof.
Ik zal alle reacties hier even printen op het werk, en aan de hand daarvan duik ik morgen wel even onder de motorkap haha !

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Als het peil niet verder zakt is het in orde.

Maar vertrouw niet puur op dat lampje! Dat is geen ' vul nu uw systeem bij' signaal, maar een ' hier gaat iets fout' signaal. Met andere woorden, niet wachten met bijvullen totdat het lampje gaat branden.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Zowel het koelwaterlampje als het olielampje zijn zogenaamde stophierennu lampjes.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Cindy wrote:Hoi Sander, ik denk dat het net geen halve liter was wat ik heb bijgevuld. Het peil stond zo hoog (of laag...) dat ik het nog net kon zien als ik in het reservoir keek. Misschien moet ik het dan daarbij maar laten, en kijken of ie daarna verder zakt, en niets meer bijvullen. Misschien blijft ie daarop wel staan en paniek ik om niets. Mocht het peil echt te laag zakken gaat per slot van rekening op een gegeven moment het lampje wel branden, toch ?

Ik ga morgen eerst even voelen of er druk op die radiateur slang staat zoals q01z zei. En daarna even in de gaten houden hoe ver het peil zakt van de vloeistof.
Ik zal alle reacties hier even printen op het werk, en aan de hand daarvan duik ik morgen wel even onder de motorkap haha !




maak je daar maar niet TE druk om, ik heb meedere axen gezien met zo'n "Hoog" peil (o.a. die van mij)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Hoi allemaal, ik had het er net met een collega over, en die zei dat er misschien een luchtbel in de thermostaat heeft gezeten, en daardoor de koppakking niet goed gekoeld is, en daardoor stuk is (kleine mogelijkheid, maar het zou kunnen)
Ik doe morgen gewoon of ik gek ben, en ga naar de Citroendealer en zeg: jullie hebben laatst m'n thermostaat vernieuwd en sindsdien heb ik al een paar keer m'n koelvloeistof bij moeten vullen, hoe kan dit ???? En ik ga het dan niet hebben over die koppakking, laat hun dan maar even kijken, misschien wel garantie op reparatie ???

Ik hou jullie op de hoogte !

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nee dat zie ik niet gebeuren bij een ax. Ben benieuwd wat de garage zegt. Waarschijnlijk gaan ze weer ontluchten
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

je moet echt nadrukkelijk zeggen dat het pas is sinds dat de thermostaat is vervangen. anders geven ze 100% zeker de thermostaat de schuld van een eventuele lekke pakking.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Zomaar een idee hoor. Maar lekt ie geen water langs het thermostaathuis
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Ja Joost, dat ga ik er ook heel zeker bij zeggen. 1 week nadat ie was vervangen ging het koelvloeistoflampje ook branden. Ben gestopt en heb de Citroen dealer gebeld. Volgens hun was het een luchtbel, en moest ik door blijven rijden. Als de motor warm zou worden (lampje brandde nl. toen ik wegreed bij m'n werk, dus nog koud) zou het lampje weer uitgaan en moest ik hem thuis weer even bijvullen.
Mocht eea niet lukken moest ik maar even langskomen.
Zo gezegd zo gedaan, lampje ging later inderdaad weer uit, thuis vloeistof bijgevuld, tot ik er gister dus achter kwam dat het peil weer aardig was gezakt....
Het probleem is ook echt sinds die thermostaat is vervangen.
Dus ga morgen dan inderdaad maar even langs, zeiden ze zelf.

En Sander; geen idee ? Laat ik morgen gelijk wel even naar kijken. Of kan
ik dat makkelijk zelf zien ?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat ze zo'n advies durven geven. ongelovelijk welke garage was dat??

Als er zo'n lampje brand is er iets niet goed dan kan je niet door blijven rijden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Hoi, heb inmiddels al gereageerd op je priveberichtje, nogmaals bedankt !
Dit antwoord gaven ze dus bij Klaver Alkmaar, de Citroen dealer... Flauwekul dus ? Ja, ze kunnen mij dus van alles wijsmaken.
Zal ik sowieso maar eerst even bij jou langs gaan voordat ik naar Klaver ga ? Misschien zie jij in een oogopslag al iets.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

ik heb best wel goede ervaring met klaver hoor. Altijd goed geholpen en nog nooit klachten gehad. :roll:

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Hoi Marc, ik ben dus pas 1 x bij Klaver geweest, voor die thermostaat. En misschien is het wel gewoon een luchtbel hoor, en kunnen ze dit simpel verhelpen. Ik vond ze wel heel vriendelijk en servicegericht overkomen. Heel anders dan bij van Heugten in Egmond ad Hoef !

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Even voor de goeie orde klaver zit langs het kanaal he gewoon de citroen dealer hier dus.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Cindy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 222
Joined: TueNov30, 2004 5:56:17 PM
Location: Egmond aan den Hoef

Post by Cindy »

Nou jongens, ik ben vanmorgen bij Sander langs geweest, die bood heel lief aan om er even naar te kijken, maar het is dus geen lekke koppakking. :D
Verder zag alles er goed uit, dat lage vloeistofpeil komt waarschijnlijk toch nog steeds door het ontluchten, dus nu maar even in de gaten houden of ie op een gegeven moment gewoon stabiel blijft. Ik weet
nu dankzij Sander ook wat het minimum peil is haha (wist ik nl. niet, schaam schaam :oops: )
O ja, die slang waar iemand het over had, kon ik ook gewoon inknijpen, stond geen druk op.

Allemaal bedankt voor jullie tips !!!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb dus ook een motor erin hangen die bijna een jaar heeft stilgestaan.

En zoals in andere topics al te lezen is heb ik nu ook last van Witte en olieachtige smurrie in het koelreservoir. Alleen in het hoogste puntje.
De rest van de koelvloeistof is prachtig helder. En de slangen zijn schoon.

Zou die smurrie erin kunnen komen doordat de motor een vrij lange tijd niet heeft gedraaid? Zijn er meer mensen met een blok dat een tijd heeft stilgestaan en smurrie vorming?

Ik ga de koppakking nu nog niet vervangen. Omdat ik niet zeker ben. Nieuwe riem erom. Waterpomp en spanrol. En dan weer dichtmaken. Week met water en sop rijden ipv koelvloeistof. En dan kijken of het weer vies wordt.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

water en sop lijkt mij niet verstandig..

maar je zult er wel een reden voor hebben :) [ik ook, schuimvorming :roll:]

het idee van loskomen van rotzooi vind ik niet zo heel gek idee eigenlijk.. gewoon doorspuiten lijkt me alleen slimmer dan met sop rijden..

of even op druk laten zetten bij een garage, weet je het zeker
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

en er is ook speciaal spul om je koelsysteem schoon te krijgen door te spoelen
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply