Trillende Kilometerteller
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Trillende Kilometerteller
Mijn teller trilt bij lage snelheden en stabiliseert vanaf 120 kmh ofzo. Ik weet dat wel meer wat oudere auto's dit hebben, maar hoe komt het en hoe is het evt te verhelpen??
Ik heb een theorie bedacht, dat het draaien van een as met een aantal magneten een stroompje op gang brengt. Als er geen stroom is zakt het metertje door een veer oid. Dus, bij lage snelheid duurt het langer voor het volgende magneetje langskomt en heeft het metertje tijd om te zakken. Als het volgende magneetje langskomt stijgt ie weer een stukje ----> trillen.
Hoge snelheid heeft het metertje geen tijd om (zichtbaar) te zakken, omdat zakken en stijgen elkaar zo gigasnel opvolgen.
Leuk idee h??
Zal wel weer geen reet van kloppen
Maar toch.
Hoge snelheid heeft het metertje geen tijd om (zichtbaar) te zakken, omdat zakken en stijgen elkaar zo gigasnel opvolgen.
Leuk idee h??

Zal wel weer geen reet van kloppen

Kijk uit, een Cactussssss
He, het zit zo. Die theorie over die magneetjes is idd niet waar, de ax heeft een kilometertellerKABEL. Hij begint in de bak, en eindigt(vanzelfsprekend) in de klok. In de bak zit een vierkangaatje wat ronddraait. Hierin valt een vierkant staafje van de kilometertellerkabel. Deze kabel bestaat uit twee stukken, de koppeling is hetzelfde als hiervoor beschreven. Waarom heb je nou een zwabberende teller... die vierkante staafjes aan de kabel zijn van plastic, en worden rond.... vandaar. Oplossing: nieuwe kabel a 46 eus ( 2 stukken). Het kan (als je pech heb zoals ik) ook nog je klok zijn die het begeven heeft... nieuwe klok.
Als je teller een heel klein beetje zwabbert is dat niet erg, doen ze allemaal. Bij mij begon de teller te tikken/uit te slaan/20 km/h harder aan te geven/ kilometers draaiden allen vrolijk rond. Tot zover de zwabberende teller...
Als je teller een heel klein beetje zwabbert is dat niet erg, doen ze allemaal. Bij mij begon de teller te tikken/uit te slaan/20 km/h harder aan te geven/ kilometers draaiden allen vrolijk rond. Tot zover de zwabberende teller...
Ax is back
[quote="RichardRR"]He, het zit zo. Die theorie over die magneetjes is idd niet waar, de AX heeft een kilometertellerKABEL. Hij begint in de bak, en eindigt(vanzelfsprekend) in de klok. In de bak zit een vierkangaatje wat ronddraait. Hierin valt een vierkant staafje van de kilometertellerkabel. Deze kabel bestaat uit twee stukken, de koppeling is hetzelfde als hiervoor beschreven. Waarom heb je nou een zwabberende teller... die vierkante staafjes aan de kabel zijn van plastic, en worden rond.... vandaar. Oplossing: nieuwe kabel a 46 eus ( 2 stukken). Het kan (als je pech heb zoals ik) ook nog je klok zijn die het begeven heeft... nieuwe klok.
Als je teller een heel klein beetje zwabbert is dat niet erg, doen ze allemaal. Bij mij begon de teller te tikken/uit te slaan/20 km/h harder aan te geven/ kilometers draaiden allen vrolijk rond. Tot zover de zwabberende teller...[/quote]
Is het niet zo dat je gewoon de plastic koppeling tussen de bak en kabel kunt vervangen??
Als je teller een heel klein beetje zwabbert is dat niet erg, doen ze allemaal. Bij mij begon de teller te tikken/uit te slaan/20 km/h harder aan te geven/ kilometers draaiden allen vrolijk rond. Tot zover de zwabberende teller...[/quote]
Is het niet zo dat je gewoon de plastic koppeling tussen de bak en kabel kunt vervangen??
Marc01 wrote:LumbRjack wrote:Is het niet zo dat die kabel een magneetje aandrijft? Hoe zorg je er anders voor dat die rond draaiende beweging omgezet zodat de wijzer niet steeds ronddraait?
ik geloof dat ie met constante weerstand slipt
ik heb geen idee hoe het zit als het geen magneetjes zijn hoor, ik heb ooit in een boek iets over een dergelijk systeem gelezen.
maar: als het werkt zoals men hier beschrijft, mechanisch, dan offer je nogal wat kracht op om dat tellertje te laten functioneren!
weerstand riekt naar verspilling, en het 'vierkante plasticje' dat bij elke 'toer' een opdoffer(tje) krijgt ook!
Kijk uit, een Cactussssss
[quote="Kakelbont"][quote="WouterL"]
Is het niet zo dat je gewoon de plastic koppeling tussen de bak en kabel kunt vervangen??[/quote]
Nee dat plastic stuk is onderdeel van de kabel - zit eraan vast.[/quote]
Bij ieder model?? Toen ik mijn auto kocht had ik hetzelfde probleem en het is door de garage waar ik em kocht in orde gemaakt. Heb het dus zelf niet gezien .. maar ik geloof dat er toch echt alleen dat koppelingetje vervangen is.
Is het niet zo dat je gewoon de plastic koppeling tussen de bak en kabel kunt vervangen??[/quote]
Nee dat plastic stuk is onderdeel van de kabel - zit eraan vast.[/quote]
Bij ieder model?? Toen ik mijn auto kocht had ik hetzelfde probleem en het is door de garage waar ik em kocht in orde gemaakt. Heb het dus zelf niet gezien .. maar ik geloof dat er toch echt alleen dat koppelingetje vervangen is.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
WouterL wrote:Kakelbont wrote:WouterL wrote:Is het niet zo dat je gewoon de plastic koppeling tussen de bak en kabel kunt vervangen??
Nee dat plastic stuk is onderdeel van de kabel - zit eraan vast.
Bij ieder model?? Toen ik mijn auto kocht had ik hetzelfde probleem en het is door de garage waar ik em kocht in orde gemaakt. Heb het dus zelf niet gezien .. maar ik geloof dat er toch echt alleen dat koppelingetje vervangen is.
ow dat is nieuw voor mij. Het zou best kunnen dan. Lijkt me zeker de moeite waard om na te vragen gezien de prijs van de complete kabel.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
De werking is vrij simpel. De kabel drijft een magnetisch tonnetje aan wat ronddraaid in een iets groter ijzeren hulsje.(dit alles in de meter).
Doordat het tonnetje magnetisch is zal de huls mee willen draaien, maar dit wordt tegengehouden(beperkt) door een cirkelvormig veertje wat er overigens ook voor zorgt dat je teller weer op nul komt als je stilstaat.
Het trillen kan worden veroorzaakt door:
-Roest/oxidatie tussen huls en tonnetje, waardoor de elkaar raken.
(komt zelden voor)
-Drooggelopen tellerkabel(meestal en al veelbesproken)
-Een "valse" knik in de kabel, komt ook veel voor maar alleen na een
reparatie
Als het vierkante gedeelte van de kabel doordraait in de aandrijving van de versnellings bak zou de teller ook veel te weinig aan moeten geven.
Doordat het tonnetje magnetisch is zal de huls mee willen draaien, maar dit wordt tegengehouden(beperkt) door een cirkelvormig veertje wat er overigens ook voor zorgt dat je teller weer op nul komt als je stilstaat.
Het trillen kan worden veroorzaakt door:
-Roest/oxidatie tussen huls en tonnetje, waardoor de elkaar raken.
(komt zelden voor)
-Drooggelopen tellerkabel(meestal en al veelbesproken)
-Een "valse" knik in de kabel, komt ook veel voor maar alleen na een
reparatie
Als het vierkante gedeelte van de kabel doordraait in de aandrijving van de versnellings bak zou de teller ook veel te weinig aan moeten geven.
AX 1.4GT is a start,
CX 2.5GTI Turbo II is the Finish!!!!
CX 2.5GTI Turbo II is the Finish!!!!