Hoe moet je de ECU resetten?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Hoe moet je de ECU resetten?

Post by Lees »

Tja, de titel zegt het al, hoe moet het. Ik snap dat je de minpool 10 min moet los koppelen en dan is ie leeg, maar wat dan?
Ik heb gelezen dat je hem stationair moet laten lopen tot dat ie warm is, ik heb ook gelezen dat je hem een x aantal minuten stationair moet laten lopen en een x aantal minuten bij 3000 toeren en mijn citroen beunhaas zegt dat het helemaal geen reet uitmaakt.

Iemand die het zeker weet?
Last edited by Lees on MonNov29, 2004 4:45:24 PM, edited 2 times in total.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Volgens mij gaat het vanzelf.
Maar ik denk dat iemand anders het w?l zeker weet...
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Uiteindelijk komt het wel goed idd. Maar dat duurt effies,

Hier komt de makkelijkste snelste en minst frustrerende oplossing.

De stekker van de ecu eruit trekken. Deze is dan meteen gereset en je hoeft je radio niet opnieuw in te stellen

Stekker weer terugstoppen

Motor starten en overal vanaf blijven (beslist geen gas geven) ALs ie afslaat gewoon weer proberen.

Je hoort nu de motor af en toe bijregellen Het toerental gaat wat op en neer

Als de fan aanslaat is de motor praktisch warm en is zn stationair loop ingeregeld
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

hoe lang duurt het wel niet voordat je een motor (1.4) stationair draaiend helemaal warm hebt??

Ik heb ook een keer mn ECU gereset, maar toen ik em dus startte liep ie zoo ontzettend beroerd, te rijk en brak dat je na 3 minuten uit frustratie toch gas gaat geven om em soepeler te laten lopen, is dit heel k*t voor je instellingen vervolgens??

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

duurt nog geen 10 minuten voordat ie warm is. Als je gas geeft dan loopt gewoon het inlezen in de soep. Het gaat erom dat de ecu leert wat de motor doet als ie stationair loopt. Hoe de motor daarna stationair loopt heeft niets te maken met hoe die loopt als ie inloopt. En ja hij kan af en toe beroerd lopen tijdens het inlezen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

de rij tabbellen vullen duurt daarna +/- 2000km
het klinkt misschien vreemd, maar het resetten van de ecu doe ik ieder jaargetijde(herfst / lente) vanwege de buitenlucht temperatuur.

toen het onder de 10 graden kwam liep ie minder zuinig, nu weer goed,
niet zo zuinig als bij warm weer, maar toch merkbaar zuiniger.

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Ok bedankt jongens, ga hem resetten op sander z'n manier. Maakt het nog uit hoe ik hem in rij nadat ik hem warm heb laten draaien, of kan ik gewoon gaan gassen?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nee hoor je kan gewoon gaan rijden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Het is toch alleen die ene grote stekker aan de zijkant van de ECU? Ik heb dat ding voor 10 min los gekoppeld en toen weer aangesloten en mijn blok liep gelijk als een zonnetje.
Kan dat (heb ik gewoon een super blok) of doe ik iets verkeerd, vind het namelijk zo raar dat ie niet loopt te stotteren in het begin.

Mzzls

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

misschien is 10 min gewoon net te kort? Probeer anders eens 20 min
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja hoor hij kan in een keer goed draaien. Bij de meeste mensen gaat ie daarna nog eventjes zoeken op andere toerentallen. Maar het kan goed zijn dat het in een keer goed is.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

volgens mij boeit het geen donder na een reset

je kan ook resetten door het groene stekkertje onder je ecu minimaal 20 seconde met de min (aarde) van de auto te verbinden (sleutels op contact zetten)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

ro11
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: FriFeb16, 2007 11:04:07 AM
Location: Bergschenhoek

Post by ro11 »

Sander wrote:Als de fan aanslaat is de motor praktisch warm en is zn stationair loop ingeregeld


Betekent dit dat de motor koud moet zijn en het hele opwarmtraject moet doorlopen nadat de ECU is gereset, of kun je ook resetten met een warme motor?
Het lijkt me dat dat nogal uitmaakt voor de tijd die de ECU krijgt om de stationairloop in te regelen voordat de fan aanslaat.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

is het een kwestie van ecu stekker eruit trekken, en gelijk weer terugstoppen,... of moet daar nog tijd tussen zitten ?

Ik hoop dat er maar 1 stekker aan de ecu zit,... zo niet....welke moet ik pakken ?

cheers,
a.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Gewoon eruit en erin, die stekker kun je niet missen, het is er ??n en het is die grote. :)
Kijk uit, een Cactussssss

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

Mooiste inleren gaat als volgt, volgens een bijna gepensioneerde citroen monteur :lol: :
Als je m een egte harde reset wil geven:

- Plus kabel van de accu, ongeveer 10 minuten.
- Min kabel van de accu halen, en de plus en min kabel een kusje laten geven(vonkt niet ofzo). Op deze manier is de ecu egt zo leeg als ie gaat.
- Contact aan, en na 10 seconden weer uit... op deze manier leert de stappenmoter zichzelf in(samen met ecu).
- Contact opnieuw aan, en starten. Hij hoeft niet helemaal warm te lopen, gewoon een tijdje laten draaien totdat ie mooi stationair loopt, minuutje of 2.

done
Ax is back

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

De ECU is echt wel leeg hoor als je de kabel er even afhoudt, wellicht zit er een minimaal beetje dwaalspanning in, maar das na 30 sec. er wel uit hoor.
Aad, tis idd maar 1 stekker, die grote brede. Je hebt wel een kruiskopje ofzo nodig, daarmee zit ie aan 1 kant vast.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Browny wrote:.........Je hebt wel een kruiskopje ofzo nodig, daarmee zit ie aan 1 kant vast.


Huh? Is dat niet gewoon het kruiskopje waar het klemmetje mee vast zit? Dus schroefje gewoon laten zitten en klemmetje induwen zodat de stekker ontgrendeld wordt?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Kan ook ja, maar loshalen vind ik veiliger, dat oude plastic kan niet zoveel hebben en het kost 10sec. werk.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Buks wrote:hoe lang duurt het wel niet voordat je een motor (1.4) stationair draaiend helemaal warm hebt??

Ik heb ook een keer mn ECU gereset, maar toen ik em dus startte liep ie zoo ontzettend beroerd, te rijk en brak dat je na 3 minuten uit frustratie toch gas gaat geven om em soepeler te laten lopen, is dit heel k*t voor je instellingen vervolgens??


bij mij loopt ie tijdens inlezen ook altijd brak, en ook best lang. Hij blijft heeeel lang zoeken, onregelmatig, veelste hoog, echt k*t zegmaar. Maaar ik laat hem gewoon 3/4 minuten zo met zichzelf klootte, zet hem af, en als ik hem daarna start loopt ie perfect....

Ook paar keer perongeluk gereset dat ik de accu lang los had gehad maar vergeten was:p dus gewoon weggereden, en meestal loopt ie dan eigenlijk ook wel goed. Soms, soms gaat ie statoinair dan way to hoog lopen, maar dat is maar afentoe. Dus zo heel ernstig is het vast niet...

En waarom doe ik het zovaak? Nou mijn accupoolklem zat los (was te groot) en viel er al vanaf als je blaasde zegmaar, dus ja :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply