hoe krijg je een oliefilter losgedraaid? help me...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

hoe krijg je een oliefilter losgedraaid? help me...

Post by Buks »

is daar een speciale tool voor in de handel ofzo?? of kan het met de hand?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Voor zover ik weet is daar een speciale tool voor te krijgen, is vast wel ff te leen in een garage ofzo

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Een flinke combinatietang, niet zon kleine maar 1 die om de filter kan. Als je de nieuwe erop draait doe er dan ff een doek tussen zodat ie niet beschadigd!

groetjes geert
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

flinke lijmklem wil ook weleens helpen
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je hebt er speciale stukjes gereedschap voor. met een ketting of met een band. Die leg je om het filter heen en dan trek je hem zo los.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

AX_POWAH wrote: Als je de nieuwe erop draait doe er dan ff een doek tussen zodat ie niet beschadigd!



Een nieuw oliefilter erop draaien moet je NOOIT met gereedschap doen, maar gewoon met de hand. En niet vergeten om de rubberen afdichtring met motorolie in te smeren.

Losdraaien kan het beste met (bijzonder simpel) speciaal gereedschap. Je kunt er ook een schroevendraaier doorheen slaan.

____________________________________________________________________
ax 1.4 diesel - 312538

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Schroevendraaier werkt wel maar wordt zo'n knoeiboel. Ik draai hem altijd met de hand vast en dan nog een klein stukje verder met gereedschap. Waarom?? geen idee voelt gewoon goed. :wink:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

bij de praxis kan je dit gereedschap voor niet al te veel aanschaffen.

ik heb dr ook een speciale 'tang' voor, maar met een ketting of band is het makkelijker! en het werkt nou eenmaal netter dan met een combinatietang of schroevendraaier
Image

freewheeler
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 131
Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
Location: Belgi?

Post by freewheeler »

Sander, echt NIET aandraaien met gereedschap, met de hand goed vastspannen is MEER als voldoende. Ik denk dat je anders het rubber kapot kan helpen of zo.
Jij als ??n van de cracks hier zou het moeten weten h? :lol:
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja ik weet het wel. Maar dat zeg ik weet niet waarom ik vind hem anders gewoon niet vastzitten. Tis trouwens net een cm verder ofzo hoor. Als ik met stervensvette handen van de olie dat filter aandraai, dan sta ik er zo op te slippen dus vandaar. Tis maar net waar je je goed bij voelt. Een ding staat buiten kijf. Dat filter moet je niet met al je kracht aandraaien. En de rubber ring even invetten dat maakt het losdraaien makkelijker.

Ik heb al taloze keren staan vloeken op een oliefilter wat niet ingevet was en daarna met de grootste moordenaar die ze konden vinden aangedraaid is. Die motoren kwamen rechtstreeks bij IVECO vandaan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Ik draai ook t laatste slagje aan met zon grote tang, heb geen zin om dat ding te verliezen of dat ie zou gaan lekken... net als sander zegt, t voelt gewoon beter

axpowah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Post Reply