Ax valt uit

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
'groene' rijder
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: ThuOct07, 2004 11:14:28 AM
Location: veluwe
Contact:

Ax valt uit

Post by 'groene' rijder »

Hallo allemaal,
Vrijdag reed ik met mijn ax'je weg om naar mijn werk te gaan. Enkel nu gebeurde het volgende.

Als ik een rotonde of bocht nadr en ik de koppeling intrap om naar 2 te schakelen valt de auto uit. het zelfde geldt al ik in de file sta en de koppeling intrap om de auto 'uit te laten rollen' dan start ik gewoon weer en kan ik weer rijden. dit doet hij echter niet als ik de choke een stukje uittrek. op het moment dat hij uitvalt gaan de lampjes van het oliepeil en koelvloeistof branden, ligt het daaraan?

Wat ook gebeurde als ik bijvoorbeeld de snelweg afkom, ik laat de auto uitlopen, rem, trap koppeling in, het lijkt of hij stilvalt, en dan komt er uit het niets een dot gas. gevolg, je rijd erg langzaam en dan ineens (na een schok) komt ie weer op gang.

Waar kan dit aanliggen, ik heb geen zin in dure reparaties, dus wie kan mij een advies geven.

Alvast hartelijk bedankt

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Wat voor axie heb je en dan vooral heb je carburateur of injectie.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Sander wrote:Wat voor axie heb je en dan vooral heb je carburateur of injectie.


carb waarschijnlijk, hij zegt handchoke te hebben.

Ik gok op vuil in de carburateur. Deze kan je bij de garage door laten spuiten met lucht. Kost weinig en als dat het probleem is ben je er gelijk van af. Kijk gelijk naar je branstoffilter, die vervangen is misschien ook geen slecht idee.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mijne doet dit ook ongeveer sinds het weekend..

met nog bijkomende dingen als op 3 cilinders lopen enzo..

bij mij lijkt het te zijn dat het gewoon te koud is, is namelijk alleen bij koud blok.

Staat je AX op winterstand? dat kan je vrij eenvoudig onder de kap zien; volg de plastic buizen die van achter je motor naar voren lopen tot aan de T splitsing, hierop zit een hendeltje waar je m op winter/zomerstand kan zetten.

aangezien het probleem niet voorkomt als je je choke uittrekt kan het ook duiden op een te arm mengsel [dus te weinig benzine bij de verbranding] en aangezien lucht op het moment koud is ontbrand het minder snel.

Tijdelijke oplossing daarvoor kan dus zijn met de choke erop blijven rijden.. of gewoon even onder de kap duiken met een platte schroevendraaier en aan het CO schroefje draaien :)

wat voor carb zit erop? 1.0/1.1/1.4?
Image

'groene' rijder
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: ThuOct07, 2004 11:14:28 AM
Location: veluwe
Contact:

Post by 'groene' rijder »

heb een 1.0 carb. dus daar zou vuill in kunnen zitten, filters en dergelijke zijn al een tijdje geleden, dus dat zou idd de oorzaak kunnen zijn. weten jullie toevallig ook waar ik mijn banden het goedkoopst kan laten uitlijnen?? kwik-fit?? profile?? iemand daar ervaring mee

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Goedkoopste is kwikfit geloof ik ?35 euro maar dan ben je je auto wel een dag kwijt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Heb hetzelde probleem ongeveer, gebeurt alleen soms ipv regelmatig.
En dit is wel een 1.4i.
Daar zit het vaak in de stationairregeling die smerig is, dus binnenkort stappenmotor schoonmaken :)
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Ap
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SunNov14, 2004 11:30:14 PM

Post by Ap »

Omdat je af en toe een dot gas krijgt zou ik ook verwachten dat het probleem in je carburateur zit. Zoals gezegd: waarschijnlijk ergens een vuiltje.

Als het je carburateur niet zou zijn, kan het ook goed in je kleppen (waarschijnlijk de uitlaatkleppen) zitten. Weet je wanneer je kleppen voor het laatst gesteld zijn?

Suc6

Post Reply