hoe zuiniger rijden
Moderators: denny, vtspower, webmasters
hoe zuiniger rijden
ik vroeg me af hoe jullie zuinig reden, ik heb een ax1.1 image, en kan 30 rijden in z'n 3 en 50 in z'n 5 maar ik kan ook 50 in z'n 3 rijden bijvoorbeeld, wanneer rijd ik nou zuiniger, want je kan wel zeggen hij maakt minder toeren, maar ik moet wel het gas erg ver intrappen om dan te accelereren, wat is het zuinigste?
Bij 50 in zn 5 acceleren zonder terug te schakellen is de meest onzuinige manier. Je ecu spuit dan sukke gigantische hoeveelheden benzine in om de boel lopend te houden. Je hoort het wel aan de motor wanneer die lekker draait.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
zoals Sander voorstelt, het geeft niet direct dat je toeren maakt, je moet vooral je pedaal in het oog houden, hoe dieper je indrukt hoe meer benzine er in je motor gepompt wordt. Is dat bij te lage toeren veel benzine, dan moet de motor teveel 'ophalen', dus een laag rendement snelheid/verbruik. Om te versnellen dus rustig op toeren laten komen met licht ingedrukt gaspedaal.
Trouwens bij het remmen kan het geen kwaad goed te remmen op de motor, gezien dat minder verbruikt dan de remmen te gebruiken.
Trouwens bij het remmen kan het geen kwaad goed te remmen op de motor, gezien dat minder verbruikt dan de remmen te gebruiken.
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer
freewheeler wrote:zoals Sander voorstelt, het geeft niet direct dat je toeren maakt, je moet vooral je pedaal in het oog houden, hoe dieper je indrukt hoe meer benzine er in je motor gepompt wordt. Is dat bij te lage toeren veel benzine, dan moet de motor teveel 'ophalen', dus een laag rendement snelheid/verbruik. Om te versnellen dus rustig op toeren laten komen met licht ingedrukt gaspedaal.
Trouwens bij het remmen kan het geen kwaad goed te remmen op de motor, gezien dat minder verbruikt dan de remmen te gebruiken.
bovendien geeft dat een mooi racy geluidje lekker knetteren in de uitlaat
zuinig rijden is gewoon zo gelijkmatig mogelijk rijden, dus ver vooruit kijken en zoveel mogelijk lange stukken.. ik haal hier met korte stukjes in eindhoven 1:10.. maar op de lange stukken haalt hij met gemak 1:18
nou rij ik hier in eindhoven ook met 2 standen.. gas open of gas dicht
Re: hoe zuiniger rijden
[quote="brokp"]ik vroeg me af hoe jullie zuinig reden, ik heb een ax1.1 image, en kan 30 rijden in z'n 3 en 50 in z'n 5 maar ik kan ook 50 in z'n 3 rijden bijvoorbeeld, wanneer rijd ik nou zuiniger, want je kan wel zeggen hij maakt minder toeren, maar ik moet wel het gas erg ver intrappen om dan te accelereren, wat is het zuinigste?[/quote]
Op zich heb je wel een puntje met het vroeg opschakelen hoor. Maar zoals sander aangeeft moet je het niet doen als je op aan het trekken bent.
Dus als je met constante snelheid rijdt is 50 in zijn 4 en 70/80 in zijn 5 prima ...
Op zich heb je wel een puntje met het vroeg opschakelen hoor. Maar zoals sander aangeeft moet je het niet doen als je op aan het trekken bent.
Dus als je met constante snelheid rijdt is 50 in zijn 4 en 70/80 in zijn 5 prima ...
[quote="LumbRjack"][quote="pcrodent"]www.hetnieuwerijden.nl [/quote]
Schakelen bij 2500 toeren??? En dan zeker 1:13 rijden als ik schakel bij 3500 toeren rij ik 1:16,5!!!
Ik zeg; lekker toeren draaien en niet teveel gas geven... en idd remmen op de motor.[/quote]
Het nieuwe rijden verhaal gaat over moderne motoren. Denk niet dat de AXjes met carburateur hieronder vallen ..
Schakelen bij 2500 toeren??? En dan zeker 1:13 rijden als ik schakel bij 3500 toeren rij ik 1:16,5!!!
Ik zeg; lekker toeren draaien en niet teveel gas geven... en idd remmen op de motor.[/quote]
Het nieuwe rijden verhaal gaat over moderne motoren. Denk niet dat de AXjes met carburateur hieronder vallen ..
Re: hoe zuiniger rijden
brokp wrote:ik vroeg me af hoe jullie zuinig reden, ik heb een ax1.1 image,
koop een ax diesel, gemiddeld 1:22.2 over de laatste 20000 km met uitschieters van 1;20.4 en 1:23.3
beste tip op dit vlak is verder:
rijd alsof er een blokje onder het gaspedaal zit en rijd zoveel mogelijk met constante snelheid. bij auto's met toerenteller; probeer zoveel mogelijk rond het toerental waar het maximaal koppel wordt bereikt te rijden. daar heeft je motor z'n maximale rendement. maar vooral het gaspedaal niet te diep in trappen, op tijd opschakelen en die gasvoet stil houden. en natuurlijk je bandenspanning in de gaten houden.
ax 1.4 diesel - 310500
toeren maken tussen 3000 en 4000 bij het optrekken zonder het gaspedaal al te diep in te drukken, bij behaalde max snelheid (50-80-100 of 120) opschakelen en geen gas bij geven, op snelheid de beste versnelling kiezen ~3250 toeren en snelheid vasthouden, en gaspedaal zoveel mogelijk omhoog.
mijn volcane (1.1)kan boven 1 op 20+ rijden op lange stukken bij 100km/h in 5.
probeer te rijden alsof er een glas water op je dashbord staat,
en merk het verschil in je portemonnaie.....
helaas rijd een ax het best boven 4200 toeren
mijn volcane (1.1)kan boven 1 op 20+ rijden op lange stukken bij 100km/h in 5.
probeer te rijden alsof er een glas water op je dashbord staat,
en merk het verschil in je portemonnaie.....
helaas rijd een ax het best boven 4200 toeren
stel je voor dat je 300meter voor je de spoorbomen naar beneden ziet gaan. dan trap je alvast de koppeling in en laat hem uitrollen. en zo kan je dat bij heelveel dingen doen. bijv een afrit van de snelweg. Mijn pa rijdt hier door 1 op 21/22 met een Citroën C5 HDI 110pk gewicht 1400 kilo
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Bij 50 in zn 5 acceleren zonder terug te schakellen is de meest onzuinige manier. Je ecu spuit dan sukke gigantische hoeveelheden benzine in om de boel lopend te houden. Je hoort het wel aan de motor wanneer die lekker draait.
de mijne draait bij 6500 toeren in z'n 2 ook lekker hoor, en dan rijd ik ongeveer 100
even serieus.. dat schakelen bij 2500 toeren, daarbij gaan ze uit van een benzinemotor. bij een diesel moet je bij 2000 toeren schakelen volgens het nieuwe rijden.. beetje bullshit dus. als ik normaal rijd rijd ik ongeveer halfgas en schakel ik op 't moment dat ie eigenlijk in z'n powerband komt, dus 3500 toeren. ik haal zo ongeveer 1:15 dan met m'n 1.1, en dat met regelmatig 140 (@ 4700 rpm) op de snelweg!
kakanox wrote:Bij 50 in zn 5 acceleren zonder terug te schakellen is de meest onzuinige manier. Je ecu spuit dan sukke gigantische hoeveelheden benzine in om de boel lopend te houden. Je hoort het wel aan de motor wanneer die lekker draait.
de mijne draait bij 6500 toeren in z'n 2 ook lekker hoor, en dan rijd ik ongeveer 100
even serieus.. dat schakelen bij 2500 toeren, daarbij gaan ze uit van een benzinemotor. bij een diesel moet je bij 2000 toeren schakelen volgens het nieuwe rijden.. beetje bullshit dus. als ik normaal rijd rijd ik ongeveer halfgas en schakel ik op 't moment dat ie eigenlijk in z'n powerband komt, dus 3500 toeren. ik haal zo ongeveer 1:15 dan met m'n 1.1, en dat met regelmatig 140 (@ 4700 rpm) op de snelweg!
Maar een 1.1 kan ook helemaal niet onder de 1 op 10, 1 op 12 komen maar als je met 126,7 pk rijd in een ax die als je hem goed intrapt dat je achter de tank vacu?m hoort trekken dan wil je ook nog wel eens rustig rijden. Neem dat maar van mij aan. Ik heb ook een 1.1 gehad reed er altijd hard met plankgas naar groningen, plankgas naar Den Haag enz enz. Maar als ik nu plankgas naar Groningen ga dan rij ik er een halve tank doorheen terwijl het voor mij pakweg 100 km is. Dan moet je soms weleens kalm aan doen.
Trouwens volgens mij kan een 1.1 maximaal tot 6200 toeren. Als ik hem de begrenzer in wil hebben kan ik ong richting 8000 toeren
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI