Vliegwiel (of krukas) blokkeren
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Vliegwiel (of krukas) blokkeren
Ben dus bezig de kop te verwijderen van een ax diesel 1,4 uit ' 93.
De nokkenas staat al vast dmv blokkeringsbouten. Nu moet ik nog het vliegwiel vastzetten.
Ik denk dat ik gewoon het vliegwiel vast zet door een ringsleutel op de grote moer in het midden te zetten en dan deze ringsleutel vast te maken.
De vraagbaak heeft het namelijk over een blokkeringspen voor het vliegwiel maar waar moet die in?
De nokkenas staat al vast dmv blokkeringsbouten. Nu moet ik nog het vliegwiel vastzetten.
Ik denk dat ik gewoon het vliegwiel vast zet door een ringsleutel op de grote moer in het midden te zetten en dan deze ringsleutel vast te maken.
De vraagbaak heeft het namelijk over een blokkeringspen voor het vliegwiel maar waar moet die in?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Tom wrote:Kakelbont wrote:die nummer 1 lijkt meer aan de accu kant te staan
Dat wordt ff zoeken vanavond. Gelukkig issie geschorst van de wegenbelasting dus geen tijdsdruk
*kuch* Ik heb je net een foto opgestuurd...
Thanx!! deze stuurde tom;
Kijken of ik dit bij de diesel ken vinden
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
De poelie van de v-snaar moet er sowieso ook nog af. Gelukkig brak bij mij 1 van de 4 boutjes af.....................
Verder kan ik je als tip geven om een merkteken te plaatsen op 1 van de tanden en het 'bijbehorende' punt op het blok met een watervaste stift of een potje tipp-ex.
Zelf heb ik de klus geklaard zonder paspennen. Uiteraard de nokkenas en de brandstofpomp ook gemarkeerd.
____________________________________________________________
ax 1.4 diesel 1993 - 308222
Verder kan ik je als tip geven om een merkteken te plaatsen op 1 van de tanden en het 'bijbehorende' punt op het blok met een watervaste stift of een potje tipp-ex.
Zelf heb ik de klus geklaard zonder paspennen. Uiteraard de nokkenas en de brandstofpomp ook gemarkeerd.
____________________________________________________________
ax 1.4 diesel 1993 - 308222
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
OK het is gelukt. Heb het gat gevonden zoals hierboven op de foto van Tom. Past idd precies een inbussleutel in
Volgende punt (ja ik blijf vragen );
Wat is makkelijker?
- Het hele thermostaathuis (een geheel met brandstoffilter huis) loshalen van de kop zodat alle slangen en stekkers daarop kunnen blijven ziten. Of
- Alle slangen en stekkers loshalen zodat het thermostaathuis kan blijven zitten en er geen nieuwe pakking nodig is.
Foto voor duidelijkheid pijlen wijzen naar thermostaat- & brandstoffilter-huis;
De vacuum pomp die daarboven zit laat ik zo zitten, daar zit toch maar 1 slang aan. Namelijk die naar de rembekrachtiger gaat.
Volgende punt (ja ik blijf vragen );
Wat is makkelijker?
- Het hele thermostaathuis (een geheel met brandstoffilter huis) loshalen van de kop zodat alle slangen en stekkers daarop kunnen blijven ziten. Of
- Alle slangen en stekkers loshalen zodat het thermostaathuis kan blijven zitten en er geen nieuwe pakking nodig is.
Foto voor duidelijkheid pijlen wijzen naar thermostaat- & brandstoffilter-huis;
De vacuum pomp die daarboven zit laat ik zo zitten, daar zit toch maar 1 slang aan. Namelijk die naar de rembekrachtiger gaat.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
alles laten zitten op de kop inlaat en uitlaat spruitstuk,.. thermostaathuis,.. alles!
gewoonkabels stekkers en slangen losgooien (evt stekkermarkeren)
en eraf pakken die kop,..
ik hoorde iemand iets zeggen over het markeren van de riem enzow,...
maar ik zou gewoon de assen blokkeren en ook gelijk je distributie riem vervangen want je hebt nu toch alles losliggen,. al is het ding 10.000km geleden vervangen TOCH DOEN,....
ik zou gelijk de kop vlakken als ik jouw was dit kun je doen door op een glasplaat een stuk schuurpapier te leggen en je kop erover heen te bewegen,... eerst ff een keer eroverheen halen dan kun je zien waar ie em raakt aan de hand daarvan kun je bepalen of je kop krom is of niet,...
moet je er errug veel vanaf halen moet je rekening houden met de dikte van je pakking,...
suc6
gewoonkabels stekkers en slangen losgooien (evt stekkermarkeren)
en eraf pakken die kop,..
ik hoorde iemand iets zeggen over het markeren van de riem enzow,...
maar ik zou gewoon de assen blokkeren en ook gelijk je distributie riem vervangen want je hebt nu toch alles losliggen,. al is het ding 10.000km geleden vervangen TOCH DOEN,....
ik zou gelijk de kop vlakken als ik jouw was dit kun je doen door op een glasplaat een stuk schuurpapier te leggen en je kop erover heen te bewegen,... eerst ff een keer eroverheen halen dan kun je zien waar ie em raakt aan de hand daarvan kun je bepalen of je kop krom is of niet,...
moet je er errug veel vanaf halen moet je rekening houden met de dikte van je pakking,...
suc6
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Ralf wrote:alles laten zitten op de kop inlaat en uitlaat spruitstuk,.. thermostaathuis,.. alles!
gewoonkabels stekkers en slangen losgooien (evt stekkermarkeren)
en eraf pakken die kop,..[/quotet]
Idd zo gedaan. Alle slangen/stekkerd gemarkeerd met kleurtjesik zou gelijk de kop vlakken als ik jouw was dit kun je doen door op een glasplaat een stuk schuurpapier te leggen en je kop erover heen te bewegen,... eerst ff een keer eroverheen halen dan kun je zien waar ie em raakt aan de hand daarvan kun je bepalen of je kop krom is of niet,...
moet je er errug veel vanaf halen moet je rekening houden met de dikte van je pakking,...
suc6
Ik kan de kop goedkoop proffesioneel laten vlakken. Doe dat maar dus voordat ik zelf iets verpest
Enneh die d-riem vervang ik toch ja. Zoals Ralf al zei. Ik zag zelfs al gebruikssporen op de riem dus daar ga ik niet op bezuinigen.
Voto's volgen nog als de kop er weer terug op gaat!
gr Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Ik kan de kop goedkoop proffesioneel laten vlakken. Doe dat maar dus voordat ik zelf iets verpest
kijk dit is natuurlijk nog beter ik moest het zelf doen,..
voor mij ist niet zo'n probleem omdat ik dat alvaker gedaan heb,
maar als je er geen ervaring mee hebt is dat natuurlijk de allerbeste oplossing
good job m8