Motorswap, 1.1 naar 1.4i

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Motorswap, 1.1 naar 1.4i

Post by IceByte »

Ben samen met de buurjongen bezig zijn 1.1 AX om te bouwen naar een 1.4i uit een GT, hij heeft het blok, bak en koeling, met een kabelboom, hier hangt ook de computer aan, is dit de enige kabelboom die nodig is, of moeten we verder nog meer kabelwerk nodig?

Verder heeft hij natuurlijk geen uitlaat, en de aandrijfassen misen natuurlijk ook. Ook de fusees met remschijven voor een 1.4 moeten we nog ophalen, tenzij die van een 1.1 gelijk zijn. Fusees moeten we sowieso hebben, en 1 aandrijfas, de passagierskant was al een gereviseerde 1.4 as, en 1 vd wielmoeren aan die kant is helemaal aan puin gedraaid, dus het complete schroefdraad is naar de kl*te, we moesten het wiel losdraaien met een ratel met een pijp van minsten 75cm dr aan, en zelfs dan was het nog niet makkelijk.

Zijn er verder nog dingen nodig waar ik zo niet aan gedacht heb die nodig zijn bij het ombouwen, bv kabelwerk naar het dashboard oid toe, want daar hebben we niks van verder, behalve dan wat dr standaard in ligt.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

als het een carb 1.1 is moet je nog brandstof pomp etc aanleggen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Hier wil ik ook wel even verdere info over hebben... Komt bij, het stukje over de remmen...

Zit er echt verschil in de remmen tussen de 1.1 versie en de 1.4 versie?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

brandstofpomp waren we volgens mij al acher gekomen ja, voor zover wij kunnen zien heeft een 1.1 een mechanisch aangedreven pomp op het blok, en de 1.4 heeft alleen 2 slangen (ipv 1 op de 1.1), een aan en afvoer, dus dat moet sowieso aangepast worden, ik weet niet of er bv draden liggen voor een brandstofpomp in de tank, of dat daarvoor zelf draden getrokken moeten worden, en zo ja, welke, en waarheen. De kabelboom zijn we al redelijk ver uit hoe dat in elkaar zit, op een aantal enkele stekkertjes na, maar dat gaan we morgen op de sloop uitvogelen waaraan ze horen te zitten.

Remsysteem weet ik dus niet of het verschillend is, maar dat zien we morgen ook wel, dr moet hoe dan ook 1 nieuwe fusee komen omdat om een of andere reden de draad in 1 vd wielbouten compleet aan puin is. Een aandrijfas moeten we ook hebben, dr zat al 1 1.4 as onder, dus dat scheelt weer. Verder nog de complete uitlaatpijp (weet iemand of dr een kat onder zit, en of de ophangpunten gelijk zijn?)

Motor ligt er inmiddels weer in, zonder ook maar enige vorm van motortakels e.d, was wel even lastig, maar hij hangt nu weer op 2 vd 3 steunen, de laatste is krom en moet nog ff naar gekeken worden

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

het begint nu echt op te schieten, de benzinepomp was nog even lastig, maar na een andere tank gehaald te hebben zitten we weer op het goede spoor, de aanvoer en retour leidingen liggen er al, de aansluiting voor de pomp ligt er ook zo goed als, hij moet alleen nog door het schutbord naar buiten, en aangesloten worden op de kabelboom.

We zitten nog met 3 draden over die vanaf de nieuwe kabelboom komen waarvan we niet kunnen vinden waar ze naartoe lopen, bij de sloper liep er in ieder geval 1 naarbinnen, een dikke blauwe kabel die vlakbij de stekkers zitten die aan het blok geklikt worden, de andere 2 zijn ons nog niet bekend, maar we testen hem eerst zonder, en kijken wat ie doet, als we niet kunnen vinden als ie et niet mocht doen gaan we eens naar die kabels kijken

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

misschien is het handig om een paar fotos te maken ..

dan wil ik straks misschien nog wel ff bij mijn GT kijken ..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

ik zal ns kijken of ik wat foto's gemaakt kan krijgen dr van.

benzinepomp en tank hangen er onder, evenals alle leidingen en draden, dus in principe zou de auto moeten lopen nu, weliswaar zonder koelvloeistof e.d, maar we zijn op een probleempje met de brandstofpomp gelopen, die gaat niet lopen zodra het contact aangaat, als we de pomp rechtstreeks aan 12V hangen, dan pompt ie wel, dus de pomp is goed, probleem zit em dus in de originele kabelboom, weet iemand of dat via een relais loopt oid dat misschien kapot is, en wanneer de pomp normaal moet gaan lopen?

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

als je hem op contact zet

hoor je de benzine pomp ff druk opbouwen.

er hangt vast wel een relais aan denk ik ( weet niet of het bij ax ook zo is .. :oops: )
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

mmm dat doet ie bij ons dus niet, tenzij we de pomp rechtstreeks aan de accu hangen, dr zijn nu wel 2 relais bijgekomen met die extra kabelboom, en die zitten allebei onder de plaat voor de computer, dus misschien dat een van die het relais is voor de benzinepomp?

dr kan gezegd worden wat je wil over de sloper bij ons in de buurt, hij is hardstikke goedkoop met zn spul.

We waren 80 euro kwijt voor:

2 complete veepoten voor, inclusief fusee's, schijven en remklauwen(schijven waren compleet op, en de blokken ook).
1 aandrijfas linksvoor
1 benzinetank met uitsparing voor de brandstofpomp.
Benzinepomp
Alle slangen + kabels en filters, etc etc voor het hele brandstofsysteem van voor tot achter
1 stuk uitlaat, het gedeelte met de katalysator er in, de rest van de pijp en einddemper waren totaal verrot

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

niet duur .. :shock:

:D
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

zo, ik heb even een foto gemaakt van de 3 draden die er nog los hangen aan het blok:

Image
De dikke draad met zwarte stekker lijkt mij wel een massa aansluiting, maar van de andere 2 weet ik het niet.

De draad met de witte stekker hoort volgens mij blauw te zijn, en liep bij die sloper naarbinnen toe via de originele kabelboom (contrastekker ontbreekt bij deze AX) De dunne groene met de rode stekker eraan is ons ook totaal onbekend, ik weet niet of iemand kan zien waar ie aan zit, of even kan testen welke kabels onder spanning komen te staan, en zo ja, wanneer.

We gaan in ieder geval volgende week vrijdag verder, en dan gaan we proberen em te laten lopen zonder die stekkers als we tegen die tijd nog niet weten waar het voor dient.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Zodra je de auto op het contact zet start via een relais de brandstofpomp. Deze gaat pas uit als je het contact weer in de uitstand hebt zitten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Daar was ik al achter ja, gelukkig hebben we nog een set relais uit de 1400 van de sloop, als het relais voor de brandstofpomp tenminste onder de plaat zit van de computer, dus dat zullen we eerst ns gaan wisselen aankomende vrijdag

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Naar mijn weten zit daar alleen de serieweerstand van de injector.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

onder de plaat zaten bij deze 2 relais, en aan de kant van het spatbord zit ook nog een of ander ding, dat zal dan de serieweerstand wel zijn, ik zal in ieder geval die 2 relais voor de zekerheid vervangen, zou namelijk niet weten waar ze anders zouden moeten zitten aangezien op de oude kabelboom geen electrische benzinepomp zit, en de kabel van de pomp naar het nieuwe stuk kabelboom gaat.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Swap is succesvol geweest, gisteravond om middernacht reed ie op eigen kracht de garage uit voor een proefritje, hij bleek op 3 cylinders te lopen, en ook de gaskabel zat nog wat werk aan, maar vanmorgen reed ie weer rond op alle cylinders, 2 va nde 3 draden hangen nog los, beide dikke draden schakelden kennelijk het relais voor de pomp, dus hebben we er maar 1 gepakt, en daar loopt ie ook op.

hans106xsi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 153
Joined: WedJun16, 2004 10:44:18 PM
Location: emmeloord

Post by hans106xsi »

als ik het goed heb zijn dat de draaden voor een zekering kastje wat nog bij de motor zit ten minste dat is bij het xsi blok zo wat wij nu uit een uit hebben gelepeld zo ver ik weet is dit het zelfde blok

groeten

hans

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

De auto rijd weer zonder dat die draden zijn aangesloten, ook bij een sloper zat er geen zekeringenkastje aan. Dus ik denk dat ze niet echt nodig waren :D

Post Reply