Koppakking

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Koppakking

Post by Marc01 »

Na alle post mbt koppakkingen gelezen te hebben snap ik het nog steeds niet helemaal.

Ik zit nl met het volgende probleem: Mijn motorblok is iets meer dan gewoon zweterig aan de buitenkant. In mijn koelvloeistofdop zit af en toe wat smurrie, maar deze is bruin met heel af en toe een beetje wittige drek.

Hoe kan je nou zeker weten dat je koppakking lek is?

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Re: Koppakking

Post by Eric Vertogen »

Marc01 wrote:Na alle post mbt koppakkingen gelezen te hebben snap ik het nog steeds niet helemaal.

Ik zit nl met het volgende probleem: Mijn motorblok is iets meer dan gewoon zweterig aan de buitenkant. In mijn koelvloeistofdop zit af en toe wat smurrie, maar deze is bruin met heel af en toe een beetje wittige drek.

Hoe kan je nou zeker weten dat je koppakking lek is?


Een koppakkingtest laten doen bij de garage. Hier testen ze of er uitlaatgassen bij de koelvloeistof zit met een snuffelaar of met een indicator die verkleurt.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Re: Koppakking

Post by Marc01 »

Eric Vertogen wrote:
Marc01 wrote:Na alle post mbt koppakkingen gelezen te hebben snap ik het nog steeds niet helemaal.

Ik zit nl met het volgende probleem: Mijn motorblok is iets meer dan gewoon zweterig aan de buitenkant. In mijn koelvloeistofdop zit af en toe wat smurrie, maar deze is bruin met heel af en toe een beetje wittige drek.

Hoe kan je nou zeker weten dat je koppakking lek is?


Een koppakkingtest laten doen bij de garage. Hier testen ze of er uitlaatgassen bij de koelvloeistof zit met een snuffelaar of met een indicator die verkleurt.


Dankje! Ga morgen kijken of ze tijd hebben. :wink:

job hoekstra
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM

Post by job hoekstra »

die test wijst niet alle mogelijkheden waarop een paking lek kan zijn uit. Je kunt een scheur hebben tussen een olie- en een waterbaan. Dan mengt ie olie en water en dat geeft dus die sludge in je koelcircuit. Je hebt dus idd een lekke pakking. Vervangen!

Let op als je water bij je olie hebt smeert ie niet goed en als je olie bij je water hebt koelt ie niet goed. Wees er op tijd bij. Je kunt een hoop stuk maken met doorrijden.
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

AX die alleen korte stukjes rijd sludged altijd, is in ieder geval mijn ervaring.

Tip van mij: Veeg de dop effe goed schoon, rij een flink stuk zodat ie goed warm is geworden en kijk dan of ie weer witte sludge heeft. Zo ja, KOP LEK. Zo niet, geen lekke kop.

Check ook even of je black sludge in je koelreservoir hebt, als dat erin zit dan kan je aan de bak, kop lek.
Live to ride, ride AX..., maar tegenwoordig zweven in een Xantia

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

1992ax11i wrote:AX die alleen korte stukjes rijd sludged altijd, is in ieder geval mijn ervaring.

Tip van mij: Veeg de dop effe goed schoon, rij een flink stuk zodat ie goed warm is geworden en kijk dan of ie weer witte sludge heeft. Zo ja, KOP LEK. Zo niet, geen lekke kop.

Check ook even of je black sludge in je koelreservoir hebt, als dat erin zit dan kan je aan de bak, kop lek.


Ik rijd idd korte stukjes. Maar het is ook maar een heel klein beetje. Ik ga binnenkort wel ff kijken, maar als het niet erger wordt laat ik het denk ik voorlopig zo. Ben momenteel nl erg krap bij kas :oops: .

Heb wel een koelprobleem, althans, dat rode lampje bij mijn temp-meter licht op als ik intensief rijdt (dus flink toeren maak). Maar weet niet of dat koppakking is. Kan volgens mij net zo goed de thermostaat zijn...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Marc01 wrote:
1992ax11i wrote:AX die alleen korte stukjes rijd sludged altijd, is in ieder geval mijn ervaring.

Tip van mij: Veeg de dop effe goed schoon, rij een flink stuk zodat ie goed warm is geworden en kijk dan of ie weer witte sludge heeft. Zo ja, KOP LEK. Zo niet, geen lekke kop.

Check ook even of je black sludge in je koelreservoir hebt, als dat erin zit dan kan je aan de bak, kop lek.


Ik rijd idd korte stukjes. Maar het is ook maar een heel klein beetje. Ik ga binnenkort wel ff kijken, maar als het niet erger wordt laat ik het denk ik voorlopig zo. Ben momenteel nl erg krap bij kas :oops: .

Heb wel een koelprobleem, althans, dat rode lampje bij mijn temp-meter licht op als ik intensief rijdt (dus flink toeren maak). Maar weet niet of dat koppakking is. Kan volgens mij net zo goed de thermostaat zijn...


thermostaat vervangen is een eitje. En kost maar 12 euro ofzo. Als je dat nou ff doet en je ververst gelijk je komplete koelvloeistofcircuit (onderste radiatorslang los) issie mooi schoon en kun je duidelijker kijken wat er aan de hand is.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Vergeet de waterpomp en dichtzittende radiateur niet als redenen. zeker als een vorige eigenaar met additieven aan de gang is geweest kan een flink stuk van de radiateur dicht zitten.

P. :)

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Waterpomp zit niet zo snel dicht, en als de vorige eigenaar er BAR?s Leak in heeft gegooit kan de radiateur niet gaan dichtzitten.

Ik heb het bij een 1.0 gedaan tot 2 keer en zo anderhalf jaar de koppakking dicht weten te houden. Toen ik hem kocht was ie zo lek als een mandje. Toen ie naar de sloop ging was de kop nog dicht!!!

Je kan dus een blikje BARS erin gooien en kijken wat ie doet. Tegelijk mat een neiwue thermostaat, kost je bij elkaar 30 euro.
Live to ride, ride AX..., maar tegenwoordig zweven in een Xantia

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

1992ax11i wrote:Waterpomp zit niet zo snel dicht, en als de vorige eigenaar er BAR?s Leak in heeft gegooit kan de radiateur niet gaan dichtzitten.

Ik heb het bij een 1.0 gedaan tot 2 keer en zo anderhalf jaar de koppakking dicht weten te houden. Toen ik hem kocht was ie zo lek als een mandje. Toen ie naar de sloop ging was de kop nog dicht!!!

Je kan dus een blikje BARS erin gooien en kijken wat ie doet. Tegelijk mat een neiwue thermostaat, kost je bij elkaar 30 euro.

voor mij gaan er dat soort middeltjes niet meer in.

resultaat was idd de radiateur lekte niet meer
maar de motor liep er sinds dien wel door warm (weest gerust iedereen deze staat al op de sloop :lol: )
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply