Aanlopende achterbanden op binnenkant wielkast...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Aanlopende achterbanden op binnenkant wielkast...

Post by 1992ax11i »

Mijn toekomstige AX heeft gereden met 2 volwassenen erin en een aangetrokken handrem. Resultaat, rondom nieuwe remmen...

Later bleek dat de rechterbevestigingsbout van de torsieas achter los zat. deze weer vastgezet, echter heeft de AX met de standaardbandenmaat 155/70-13 net 1 cm ruimte tussen de band en de binnenzijde van de achterwielkast, het wiel lijkt ook overdreven scheef te staan, maar de camber is niet te stellen.

Weet iemand even een serieuze oplossing ???

Torsierubbers of schokdempers? of hoort het zo???

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

de ruimte tussen band/wielkast vind ik niet raar..

maar hoe staan de wielen scheef / \ of \ / van achteren gezien dan..
/ \ hoort namelijk zo ver ik weet..

ik heb met mijn bandne [165/60/r13] de wielkasten uit moeten trekken anders liep het ook aan
Image

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Mijn achterwielen staan / \ is wel normaal, maar rechts staat dichter bij de binnenplaat dan links. Tectyl is door het grapje afgesleten.

Mijn vader wil morgen de kofferbakzijde naar binnen kloppen om zo meer ruimte te creeeren. Vind ik zonde is nl. een 96?er.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

hoe is de speling aan de andere kant? misschien zit de hele as er verschoven onder. Al een paar keer meegemaakt. Remedie is alle vier de bouten van de achteras een paar slagen los en de koets flink schudden. dan nog eens meten.

P. :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

binnenschietend idee:


is het niet zo dat als je wiellager van je trommel aan gort is dat je dan teveel speling op je as kan hebben zodat je wiel wat verder onderuit zakt?
dus dat waarschijnlijk de trommmel er scheef opzit nu?
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Re: Aanlopende achterbanden op binnenkant wielkast...

Post by Kakelbont »

1992ax11i wrote:echter heeft de AX met de standaardbandenmaat 155/70-13 net 1 cm ruimte tussen de band en de binnenzijde van de achterwielkast, het wiel lijkt ook overdreven scheef te staan, maar de camber is niet te stellen.


Ik heb dezelfde bandenmaat maar en ook maar 1 tot 2 cm speling achterin de achterste wielkast. Maar aanlopen doettie niet hoor!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Als de lagers van de draagarmen inslijten gaan de wielen ook aan de binnenkant aanlopen. Bij bx-en een zelfs heel vaak voorkomend euvel. wiellager kan natuurlijk ook. maar dat moet je voelen als de auto op een pootje staat en je het wiel probeert te bewegen.

Bij cup auto's die stevig op hun donder kregen kon zelfs de hele achteras verbuigen, geeft ook dit effect.

P. :)

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Karretje is vandaag naar de dolter geweest. Alle lagers zijn goed en hebben geen speling.

De torsieas is iets verschoven, deze weer teruggeplaatst, alles uitgemeten en beide zijden hebben nu weer dezelfde ruimte. Ook de hoogte van de auto is zoals in de vraagbaak wordt beschreven correct.

We gaan het weer een tijdje proberen.

Iedereen bedankt voor de tips en adviezen.
Live to ride, ride AX..., maar tegenwoordig zweven in een Xantia

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

mijn banden staan netjes recht en er past net een pink tussen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

JOEPIE, OORZAAK GEVONDEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vandaag voor APK, keurmeester zag de slijtplek op de wielkast en fronste, ik lachend vertellen dat het probleem was opgelost. Hij riep mij nogmaals bij zich en showde mij het tegendeel.

Handrem erop, steunen onder de as, flink eraan sleuren en jawel.......

ruim een centimeter speling op het lager van de torsieas rechtsachter, lager van draagarm op torsieas dus.
Tijdens het rijden nooit gemerkt, geen gebonk niets van dat.

Kosten van dit grapje...., bij dealer 185,00 eurie ex BTW voor het lager, komt totaal op ongeveer 600 euries inclusief alles. Te rade gegaan bij een citroen specialist voor second opinion, gaf hetzelfde antwoord:
zoek een goede gebruikte sloopas en monteer deze, is goedkoper en sneller dan dit lager wisselen.
Sloopas gehaald, kosten 100 euries compleet met alles, morgen monteren...
Live to ride, ride AX..., maar tegenwoordig zweven in een Xantia

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mooi dat je de oplossing gevonden hebt!

achteras vervangen is niet moeilijk.. maar ga voorzichtig te werk! alles zit MUURVAST en de kopere remleidingen breken snel.. dus werk voorzichtig en doe rustig aan.. zou je best wel eens een weekendje kunnen kosten.

en hulp is zeker bij het monteren noodzakelijk
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

beter nog: investeer meteen een eurootje of 75 in nieuwe remleidingen. anders kom je straks bij de volgende keuring en dan blijken je remleidingkjes in verre staat van ontbinding te zijn.. kan je daar weer opnieuw aan beginnen. Verder remt dikkere leidingen nog eens lekkerder ook!

Post Reply