Saxo Onderstel

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Past de "rommel " van de 205 niet ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Ax16v
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedJul09, 2003 7:17:55 PM
Location: kropswolde

Post by Ax16v »

De remklauwen en schijven achter van de 205 gti zijn hetzelfde als van de saxo
je hoeft je achteras niet te vervangen als je 2 astappen van een saxo 16v kunt bemachtigen(deze zijn langer) nadeel is dat die astappen met een krimpverbinding in je achteras zitten dus veel werk en waar je het nodige gereedschap voor nodig hebt(goede gasbrander)

@ TTF
trommels even op meten of kijk op hbase.nl en vergelijk!

de verlagingsveren van de ax passen niet op de saxo veerpoot
diameter van de saxo veren is groter!

Als je de veerpoten erop zet moet je nieuwe gaten boren omdat de saxopoot met 3bouten bevestigd wordt
fusee's passen niet te klein dus of saxo draagarm of 106rally

Aandrijfassen passen niet in de bak(wel bij gti) en als je slim bent zet je ook de vts remmen erop want dat remt teminste (ax remmen =3x niks)

prijzen weet ik niet
En de 205gti velgen heb ik er ook op(naaaper :) ha ha)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Ax16v wrote:de verlagingsveren van de AX passen niet op de saxo veerpoot
diameter van de saxo veren is groter!


passen de GTI [cup] veren dan wel op een 1.0 voorpoot?
Image

Ax16v
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedJul09, 2003 7:17:55 PM
Location: kropswolde

Post by Ax16v »

oei
dat zou ik niet weten> meten is weten!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Ax16v wrote:oei
dat zou ik niet weten> meten is weten!


dat is waar!

goh wat gek. ze zijn vast lager.. [verlagingsveren ;)]
lekker nuttig ook... mijne tunen..
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Ax16v wrote:De remklauwen en schijven achter van de 205 gti zijn hetzelfde als van de saxo
je hoeft je achteras niet te vervangen als je 2 astappen van een saxo 16v kunt bemachtigen(deze zijn langer) nadeel is dat die astappen met een krimpverbinding in je achteras zitten dus veel werk en waar je het nodige gereedschap voor nodig hebt(goede gasbrander)

@ TTF
trommels even op meten of kijk op hbase.nl en vergelijk!

de verlagingsveren van de AX passen niet op de saxo veerpoot
diameter van de saxo veren is groter!

Als je de veerpoten erop zet moet je nieuwe gaten boren omdat de saxopoot met 3bouten bevestigd wordt
fusee's passen niet te klein dus of saxo draagarm of 106rally

Aandrijfassen passen niet in de bak(wel bij gti) en als je slim bent zet je ook de vts remmen erop want dat remt teminste (AX remmen =3x niks)

prijzen weet ik niet
En de 205gti velgen heb ik er ook op(naaaper :) ha ha)


- ik heb op hbase.nl gekeken.. en daar zie ik dat de trommels verschillende zijn ... teminste de afmetingen die er achterstaan... ik zal morgen op me stage ( autoshop ) even kijken daar hebben we allemaal auto technische pc programas

- of weet iemand hier welke trommels ik moet hebben ?

want om nou de hele achterass te gaan vervangen welke er al 15 jaar onder zit dat word een kl*te klus

- en pasen de verlagings veren ook niet om een veer poot van een 106 ? of is die exact gelijk aan die van een saxo?

- van die gaten boren .. heb jij er een foto van of zo ? en van die draagarm, dat past gewoon? ook kwa stabilisatorstangen? en mn draagarm rubbers zijn ook ten end, dus welke moet ik dan hebben die van een saxo of ax?

ik kan dus gewoon de aandrijf assen blijven gebruiken van mn GT(i)... nou maken deze een klein beetje lawaai.. hoe kan ik zien/voelen aan de ass zelf of deze nog goed zijn ? want ik twijfel of het mn wielagers niet zijn...

2 ax16v ik heb je toegevoegd op msn met dat email adress wat bij je profiel staat...

als ik straks weet wat ik allemaal moet hebben, dan maak ik een lijstje en zal ik eens langs wat sloperijen en dan post ik de prijzen hier wel .. misschien wel handig..

ik haal zowiezo.. 4 stalen velgen eerst op denk ik voor mn winter/rally banden....

dus die gti wielen kan later wel... dus wees maar gerust ;)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Ax16v
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedJul09, 2003 7:17:55 PM
Location: kropswolde

Post by Ax16v »

@q01z
Saxo 16v passen niet diameter is groter stond ook al in vorige bericht

@TTF
106gti en saxo16v is gelijk 1.4 heeft een andere veerpoot

aandrijfassen passen niet in de bak van een ax GT monopoint inj
alleen in de echte gti mulitpoint inj voor zover ik weet

en als je ook 205gti velgen wilt kopen maakt mij niet uit hoor! wordt ik niet anders van! :)

hier een oud fototje de asymetrische stand heeft te maken met de stuurbekrachtiging!
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ik heb nog niet al mn antwoorden op mn vragen die ik hierboven heb gevraagd.. :oops: :oops:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik denk dat ik me ook maar ga mengen in dit onderwerp.

Ik probeer al weken 3 gaats LM velgen te pakken te krijgen.

De AEZ Ecco 14".

Maar helaas is de productie ervan gestopt. En is er dus zo goed als niet meer aan te komen. )-: Dan moet je alles wel omzetten naar 4 gaats.

Is het echt 100% zeker dat voor de naaf van een Peugeot 205 past?
Ik heb zelf het carroserie van een 1.1i First Impression uit eind 1994.
En het omzetten van de naaf is niet echt een probleem. Ik heb een oom die erg handig is met auto's en die heeft een pers.

Naar remtrommels heb ik ook gezocht. Maar voorzover ik weet is er geen enkele trommel in de maat van de AX die 4 gaats is. Nou heb ik wel in de vraagbaak zitten spitten op pagina 112, maar ik zie daar niet of je een trommel los over kan zetten of dat je de hele achterbrug mee moet nemen.

Als de remtrommel van een Saxo of 106 past zou het nog te doen zijn.
Of moet je echt de hele achterbrug overhangen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Na heel wat zoeken wel weer wat wijzer.

De remtrommel zelf kan dus los.

http://home.scarlet.be/~oo461621/jetta/remmen.html

Is wel niet van een AX maar dat zal wel bij iedere auto ongeveer hetzelfde zijn. Die remtrommel zit dus met 4 bouten vast op de as.

Als die 4 bouten bij een 106 of Saxo op dezelfde plek zitten zou het dus moeten passen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

205 naven

Post by PeterM »

205 naven passen in de lagers van oud en niew type ax.

Let wel op met de aandrijfassen, bij de dunne lagers (oud type ax) passen vaak alleen assen met doorlopende splines.

remschijven is een ander verhaal. op een GT met grote remmen (na 2/89) passen de 4 bout BX of 405 schijven met wat ontbramen van de remklauw.

voor de kleine 238 mm schijf van 1.0 en 1.1 weet ik geen 4 bout alternatief.

de nieuwe 1.4 (geen GTI) en diesel hebben 247 mm schijven en die zijn gewoon voor saxo en 106 te koop in 4 bout.

Achterremmen:

3 bout is trommel van 165 mm

4 bout is trommel van 180 mm

dit past dus niet over en weer.

Het is wel mogelijk de complete remmen van een saxo/106 overzetten met ankerplaat en al. Zitten op de arm vast met vier torx boutjes die behoorlijk vast kunnen zitten.

Let op met de remdrukverdelers. die zitten bij saxo meestal in de cylinders. Zorg er voor dat je geen systemen door elkaar gaat mengen hiermee.


PSA is net MECCANO

P. :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Denk eraan als je de naven eruit haalt dan moet je ook de wiellagers vervangen. Deze komen namelijk gedeeltelijk mee. Is duur ik kreeg ze mee voor ?50 per stuk.

En tis net LEGO MECANO sux
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

freewheeler
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 131
Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
Location: Belgi?

Post by freewheeler »

ik dacht dat de AX GTI enkel schijfremmen had als de optie ABS werd genomen, maar ik kan mij vergissen..
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Nog even over de fuseekogels:

Voor Saxo/106 veerpoot heb je de dikkere fuseekogels nodig. Die zitten dacht ik wel al in de latere AX-en.
Je hoeft echt niet je hele draagarm te vervangen. Je kunt er ook voor kiezen om die dikkere fuseekogels in je draagarm te (laten) persen.

Vwb aandrijfassen:
Rechts heb ik gewoon de 106 as erin gestoken.
Links heb ik geknutseld. Dwz 106 as, muv het stuk dat de bak in gaat. Dat heb ik overgezet van de AX as.

W600SV
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: TueFeb24, 2004 11:15:41 PM
Location: Rotterdam

Post by W600SV »

Hoi,

misschien niet helemaal on topic, maar freeweeler zegt dat hij 143pk per ton haalt.
Std GT weegt 730kg, dat is 104,16 pk per ton

Hoeveel pk heb je dan en hoe kom je eraan???
Moet een behoorlijke bult pk,s zijn!!!!!!
Wie heeft in godsnaam al die mensen verteld dat je minder hard door een bocht kan dan rechtuit!!

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

KMvrtr wrote:Nog even over de fuseekogels:


Links heb ik geknutseld. Dwz 106 as, muv het stuk dat de bak in gaat. Dat heb ik overgezet van de AX as.


Heb je die 2 helften aan elkaar gelaast? Of bij de koppeling in de as aan elkaar gezet??
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Nog iets. Het GT onderstel met de koni's is op zich goed genoeg. Maar de remmen zijn butt.
Hoe kan je dat het beste aanpakken? Er moeten zowieso toch andere veerpoten op want hier zit die ankerplaat aan vastgelast. Wat voor poten pak je dan, als het ff kan moeten die koni's er zo in kunnen weer :)
En dan nog de remmen, natuurlijk geventileerd. Heb 309 al een paar keer horen voorbij komen, en 205 ook.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Poten van een AX Diesel, deze hebben ook grotere lagers.. Hier passen de klauwen op van girling en bendix. Deze kan je vinden op de ZX vanaf 1.6 maar ook op de 205 GTI zitten deze klauwen. Waarschijnlijk op nog wel wat PSA?s dus.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Hey:

Image

Die zitten op de ZX ;)
maar dan moet je 15" onder die AX gooien want anders past het niet..
Iets te groot dus.
Op zoek naar een diesel dus :)
Maakt type 1 / 2 nog uit?
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Als ik binnenkort een keer een middagje over heb of zo zal ik eens passen of de remmen van de 106 GTI van mijn zwarte AX ook op de 205 naaf past van de witte AX

Post Reply