Roestige schroefjes e.d.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Roestige schroefjes e.d.

Post by pcrodent »

Hai,

Iemand tips voor hoe je roestige moertjes, schroefjes e.d. loskrijgt? Als in, je kunt draaien wat je wilt, maar ze gaan niet naar boven/beneden, of, als je draait, draai je het kruisje van het kruiskopje van je schroef stuk, of, je dopje heeft geen grip op boutje/moertje omdat ie rond is geworden.
Goede idee?n iemand?

BVD
Kijk uit, een Cactussssss

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

boren. :? ontzettend kutwerk :evil:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Ax16v
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedJul09, 2003 7:17:55 PM
Location: kropswolde

Post by Ax16v »

Sprayen met WD-40
Een kleine griptang erop en goed tikken op een boutje voordat je gaat
draaien (heen en weer een beetje los wrikken zegmaar)
evt een "goed" moertje/boutje erop lassen
Succax

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

WD-40 hielp niets, eerste wat ik probeerde.
Plan B is de afbreken: de 'punt' van de schroefjes steekt maar een klein stukje uit dus als ik dat afbreek met een nijptang* of afzaag valt ie er misschien wel af. Morgen even proberen. Het gaat maar om drie schroefjes maar damn wat irriteren ze mij. Kan het niet hebben dat die niet los willen...
Verder zit m'n grilletje vast met 1 goed boutje/moertje en 1 dolle. Kan draaien wat ik wil, maar hij gaat niets losser. Iemand daar briljante idee?n voor?

* nijptang: huis vol gereedschap hier maar een nijptang ho maar :x
Kijk uit, een Cactussssss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik heb bij mij op een heleboel bouten/moeren de gasbrander gezet.. eerst inspuiten met WD40.. of COLA [dat werkt ook.. geloof me :)] en dan brander erop.. goed heet stoken en niet met je vingers aankomen
Image

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Als de kop rond is, of het kruisje uit de kruiskop kan je hem met een ijzerzaagje inzagen. Daarna heb je een gewone schroef met streep. Die kan je dus met een gewone platte schroevendraaier eruit draaien.

WD-40 is het beste, alleen kan je dat het beste een dagje laten inwerken. En natuurlijk laten schrikken. Dus niet geleidelijk meer kracht zetten, maar in een keer een stoot geven.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Het is gelukt!! Althans, driekwart van het werk, namelijk de roestige schroefjes op m'n nieuwe GT-bumper. De raamwerkjes van de mistlichten zaten namelijk vast met roestige schroeven :( maar nu zijn ze los.
Ik heb WD-40 en cola geprobeerd, allebei zonder aanwijsbaar resultaat.
Toen eerst de raamwerkjes zoveel mogelijk afgebroken (ze waren toch niet mooi meer) en de schroef(kop)jes afgezaagd met een ijzerzaagje. Daarna datgene waar ze in zaten eraf geschoven (dat was een los onderdeeltje) en toen vielen de rotte schroefjes er zo uit. Het probleem bij deze klus was dat ik m'n bumper ook nog in toonbare staat wilde houden, dus het meeste bruut geweld viel af. Maar met een uurtje prutsen is het gelukt, en nu ben ik blij.

Het enige dat nu nog los moet is een dol moertje waarmee m'n grille vastzit. En ook daar kan ik niet goed bij :( Iemand tips daarvoor? Of ook gewoon een uurtje prutsen daarmee? :D
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply