race nokkenassen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Rens
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: FriJun13, 2003 6:53:02 PM
Location: Leiden

race nokkenassen

Post by Rens »

http://www.kentcams.com verkoopt race nokkenassen voor een ax GT, weet iemand wat er gebeurd als je zo een race nokkenas in een helemaal standaard ax GT carburateur zet?

hoeveel pktjes heeft het wagentje dan ongeveer?

Make Model Part Number Application Power Band Cam Lift Valve Lift Duration Timing Figures Valve Timing Valve Clearance

Citroen AXGT 1360cc PT02 Sports 2000 - 6000 6.98mm 9.52mm 284 Degrees 34/70 70/34 108 Degrees 0.25mm

Citroen AXGT 1360cc PT03 Supersports 2500 - 7000 7.26mm 9.90mm 310 Degrees 49/81 81/49 106 Degrees 0.25mm

Citroen AXGT 1360cc PT04 Race 3000 - 8000 7.62mm 10.41mm 315 Degrees 53/82 82/53 104 Degrees 0.25mm
Moed is niet de afwezigheid van angst, maar het oordeel dat iets belangrijker is dan die angst.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het maximaal vermogen komt op een hoger toerental te liggen. En als je voor de rest niets doet schat ik dat je zo tussen de 5 en 10 pk meer hebt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Rens
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: FriJun13, 2003 6:53:02 PM
Location: Leiden

Post by Rens »

Jammer, het wordt dus niet onmiddelijk een racewagen als je er een race nokkenas in zet..
Moed is niet de afwezigheid van angst, maar het oordeel dat iets belangrijker is dan die angst.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nou het karakter van de motor verandert dus wel behoorlijk. Maar je zal nog wel het een en ander moeten aanpassen voordat het een echte racewagen wordt. Denk aan ander uitlaatsysteem, kop vlakken en een ander inlaatsysteem. Dan krijg je uit zo'n 1.4tje ruim 110 pk. Als je dan nog eens denkt aan een mulipoint injectie dan komt de 130 pk ook nog wel binnen handbereik. Maar dan ben je wel een paar euro's armer.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

"kleine" aanpassingen

Post by PeterM »

Als je aan de heftigere nokkenassen denkt ga je bij een GT de kant uit van drie dure dingen die vaak over het hoofd worden gezien. Zeker de situatie waarin 8000 toeren mogelijk wordt vergt wat extra aandacht:

De GT motoren staan vanuit de GT cup tijd niet echt bekend als goed gebalanceerd en intern uitgelijnd. het probleem zit in het niet goed recht achter elkaar liggen van de hoofdlagerkappen en gewichtsverdeling in het blok. Oplossing is het laten vlakken en lijnboren van het onderblok. en het laten uitbalanceren van krukas, vliegwiel en drijstangen met de zuigers compleet gemonteerd.

Als tweede het aanpassen van je GT carburateur. Een andere sproeierbezetting in combinatie met wat boor, vijl en opvulwerk doet wonderen en voorkomt te schraal gaan lopen.

Als laatste, bij een heftige nokkenas hoort een verstelbaar tandwiel.

Zonder dergelijke aanpassingen en wat al in de reply van Sander staat is het niet slim om al te heftig te gaan, kan snel blokjes kosten.

Veel wijsheid! :?


P. :)

Post Reply