Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Als je de remzuigers in wil vetten gebruik dan speciaal remmenvet.
Alleen dat kan tegen de hoge hitte die er zou kunnen ontstaan.
Bij mij zaten de zuigers namelijk vast. Zelf zou ik me niet al te druk maken over het iets hogere verbruik eerder als de remmen warmlopen of iets dergelijks.
Groet,
Jeroen.
Alleen dat kan tegen de hoge hitte die er zou kunnen ontstaan.
Bij mij zaten de zuigers namelijk vast. Zelf zou ik me niet al te druk maken over het iets hogere verbruik eerder als de remmen warmlopen of iets dergelijks.
Groet,
Jeroen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
En de glijbussen? Internet zegt siliconenvet (en nooit kopervet), maar eh, ik heb dr zelf inderdaad ATE "remmenvet" tussen gedaan, hetzelfde spul wat inderdaad bij de zuiger gebruikt moet worden.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Waarom geen kopervet? (just curious)AlexanderB wrote:En de glijbussen? Internet zegt siliconenvet (en nooit kopervet), maar eh, ik heb dr zelf inderdaad ATE "remmenvet" tussen gedaan, hetzelfde spul wat inderdaad bij de zuiger gebruikt moet worden.

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Het kopervet kan de werking van je ABS sensoren verstoren, daarom wordt kopervet afgeraden. Je kunt dus met een gerust hart bij de meeste AX-en kopervet gebruiken. Er zijn enkel een aantal GTI's met ABS, dit is hierop een optie geweest.
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Dus even een tube remmenvet halen, prima.
Als ik het goed begrijp hoef ik bij het loshalen van de remklauwen niets te doen met de remleiding, wat betekent dat er ook geen remvloeistof uitlekt en ik daarna niet hoef te ontluchten?
Als ik het goed begrijp hoef ik bij het loshalen van de remklauwen niets te doen met de remleiding, wat betekent dat er ook geen remvloeistof uitlekt en ik daarna niet hoef te ontluchten?
Verhoogd verbruik is een beetje zonde, dat moet ook betaald worden. Zeker als het op gaat aan zoiets lulligs als de remmen die ietwat aanlopen. Kan me ook voorstellen dat het de levensduur van de remmen alleen maar ten goede komt als ze minder of niet aanlopen.Jeroenak wrote:Zelf zou ik me niet al te druk maken over het iets hogere verbruik eerder als de remmen warmlopen of iets dergelijks.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Omdat kopervet het rubber zou kunnen laten opzwellen, wat ik gelezen heb dan.. Geen idee in hoeverre dat waar is. 


Zolang je ze alleen mechanisch losmaakt van de veerpoot, en niet de remleiding losmaakt.Als ik het goed begrijp hoef ik bij het loshalen van de remklauwen niets te doen met de remleiding, wat betekent dat er ook geen remvloeistof uitlekt en ik daarna niet hoef te ontluchten?

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Top!
Internet is verdeeld, veelal wordt inderdaad gezegd geen kopervet te gebruiken bij rubber delen. In plaats daarvan keramisch vet of remmenvet. Qua prijs scheelt het nauwelijks, gewoon wat remmenvet dus (keramisch is fors duurder).
En de schijven dan ook gelijk schoonmaken met remmenreiniger?
Internet is verdeeld, veelal wordt inderdaad gezegd geen kopervet te gebruiken bij rubber delen. In plaats daarvan keramisch vet of remmenvet. Qua prijs scheelt het nauwelijks, gewoon wat remmenvet dus (keramisch is fors duurder).
En de schijven dan ook gelijk schoonmaken met remmenreiniger?
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Schoonmaken hoeft alleen als ze vies zijn denk ik (als je dr perongeluk aan zit met vieze handen bijvoorbeeld). Als je dr al mee geremd hebt dan heeft dat weinig/geen zin denk ik. 

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Vettigheid op de remschijven kan inbranden op je remschijf/blok als je het niet weghaalt voordat je gaat remmen.
Maar ik denk niet dat het heel veel kwaad kan als je je vette handafdrukken niet schoonmaakt. Al blijft het beter om het wel te doen.
Maar ik denk niet dat het heel veel kwaad kan als je je vette handafdrukken niet schoonmaakt. Al blijft het beter om het wel te doen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Je hebt helemaal gelijk PaulM; voorkomen is beter dan genezen.Verhoogd verbruik is een beetje zonde, dat moet ook betaald worden. Zeker als het op gaat aan zoiets lulligs als de remmen die ietwat aanlopen. Kan me ook voorstellen dat het de levensduur van de remmen alleen maar ten goede komt als ze minder of niet aanlopen.

Keramisch vet lijkt mij niet nodig voor een ax.
Succes met klussen.
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Vanmiddag na een ritje van 20 km even gevoeld, schijven waren niet warm. Het zag er daarentegen niet schoon uit, dus een schoonmaakbeurt zal geen overbodige luxe zijn.
Autohandel had geen remmenvet, alleen keramisch vet (20 euro voor 200 mL) of kopervet (6,50 voor 100 mL). Volgens hen kan het allebei als je geen ABS hebt. Drie keer rade welke ik heb..
Morgen de AX opkrikken en eens kijken of het schoonmaken lukt.
Autohandel had geen remmenvet, alleen keramisch vet (20 euro voor 200 mL) of kopervet (6,50 voor 100 mL). Volgens hen kan het allebei als je geen ABS hebt. Drie keer rade welke ik heb..
Morgen de AX opkrikken en eens kijken of het schoonmaken lukt.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
In het geval dat je de remschijf ook demonteert, géén kopervet tussen de naaf en de schijf smeren.
Ik heb me laten vertellen dat dat de warmteafgifte hindert.
Plus: prut tussen naaf en schijf = geen recht aanlegvlak = slingerende schijf = trilling in het stuur.
Gewoon naafjes opschuren.
Ik heb me laten vertellen dat dat de warmteafgifte hindert.
Plus: prut tussen naaf en schijf = geen recht aanlegvlak = slingerende schijf = trilling in het stuur.
Gewoon naafjes opschuren.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Kwam er vandaag achter dat mijn wielremcilinder recht achter lekt.
Ben 4 uur bezig geweest om de remtrommel eraf te krijgen, helaas zonder succes.
Uiteraard de grote moet 32 los, de handrem helemaal terug gesteld.
Ook diverse keren het terugstel palletje bewogen maar hij blijft hangen op de remsegmenten,
Ook geprobeerd met het wiel erop zodat je wat meer massa hebt, ook dat hielp niet.
Iemand een idee?
Ben 4 uur bezig geweest om de remtrommel eraf te krijgen, helaas zonder succes.
Uiteraard de grote moet 32 los, de handrem helemaal terug gesteld.
Ook diverse keren het terugstel palletje bewogen maar hij blijft hangen op de remsegmenten,
Ook geprobeerd met het wiel erop zodat je wat meer massa hebt, ook dat hielp niet.
Iemand een idee?
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Meer spinazie 

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Nog meer?
Heb zojuist even een "remtrommel" trekker besteld...even zien of dat wat word.

Heb zojuist even een "remtrommel" trekker besteld...even zien of dat wat word.
-
- Vlotte starter
- Posts: 22
- Joined: WedOct30, 2013 3:08:52 PM
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Vandaag bij de APK geweest, afgekeurd op remverschil, te weinig remkracht rechtsachter. Ik heb een paar maanden geleden mijn remschoenen vervangen, en zag toen dat de remcilinder RA misschien niet mer helemaal jofel was, die wil ik dus gaan vervangen.
Als ik kijk op https://www.dutchcarparts.nl/35500-citr ... emcilinder" onclick="window.open(this.href);return false;, dan zie ik dat er twee typen cilinders zijn met en zonder ingebouwde remkrachtverdeler. Wat is het verschil? En welke moet ik hebben?
Mijn kenteken is NG-HX-30 (1.1i spot uit 1995)
Groeten, Olaf
Als ik kijk op https://www.dutchcarparts.nl/35500-citr ... emcilinder" onclick="window.open(this.href);return false;, dan zie ik dat er twee typen cilinders zijn met en zonder ingebouwde remkrachtverdeler. Wat is het verschil? En welke moet ik hebben?
Mijn kenteken is NG-HX-30 (1.1i spot uit 1995)
Groeten, Olaf
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
99% zeker *met* ingebouwde remkrachtverdeler, tenzij je een *externe* remkrachtverdeler op de achteras hebt zitten (links)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Vlotte starter
- Posts: 22
- Joined: WedOct30, 2013 3:08:52 PM
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Wederom thanks! Ik lees er in http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=18445" onclick="window.open(this.href);return false; meer over.... ik weet 99% zeker dat ik geen externe verdeler LA heb, maar ik ga het voor de zekerheid straks ff checken
Hier nog een plaatje van zo'n externe verdeler http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic. ... er#p373097" onclick="window.open(this.href);return false;
- hij zit er bij mijn AX dus niet onder, zonet gecontroleerd
Hier nog een plaatje van zo'n externe verdeler http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic. ... er#p373097" onclick="window.open(this.href);return false;
- hij zit er bij mijn AX dus niet onder, zonet gecontroleerd
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Je kunt het aan de achterkant van de trommels zien. Je hebt cilinders waar de leiding recht onder de ontluchting zit en je hebt ze waar ze er naast zitten.
Er onder is zonder interne regelaar (hierbij zijn rechts en links gelijk)

Er naast met interne regelaar (hierbij zijn rechts en links verschillend).


https://www.autopartsonline.nl/Citroën/ ... mcilinders
Er onder is zonder interne regelaar (hierbij zijn rechts en links gelijk)
Er naast met interne regelaar (hierbij zijn rechts en links verschillend).
https://www.autopartsonline.nl/Citroën/ ... mcilinders
-
- Vlotte starter
- Posts: 22
- Joined: WedOct30, 2013 3:08:52 PM
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Ah, ik moet dus die in het onderste plaatje hebben, dank je!