2500 toeren stationair, verbruik een op een emmer

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
kooi
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriOct01, 2004 12:53:24 PM
Location: Eindhoven
Contact:

2500 toeren stationair, verbruik een op een emmer

Post by kooi »

Hoi,

Ik heb een AX 1.4GT die na het vervangen van de koppeling "spontaan" 2500 toeren stationair draait, een zeer hoog verbruik heeft en ook nog eens naar benzine/uitlaatgas(voorzijde auto, niet de tank) stinkt.

Ik heb de forums zo goed mogelijk doorgelezen, en een aantal dingen geprobeerd, zoals de computer resetten. Hij heeft ook geen brandstof lekkage onder de kap. voor het vervangen van de platen is de motor er niet uit geweest, en is er met uitzondering van de accu en ontsteking niets elektrisch los geweest. Wel zit er nog allemaal rommel van een oude gasinstallatie onder de kap(vorige eigenaar). Dit ben ik er al langzaam uit aan het vogelen, maar niets helpt.

Iemand een idee, alle hulp is zeer welkom.

Groet,

Dre
AX 1.4GT is a start,
CX 2.5GTI Turbo II is the Finish!!!!

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Ik zou ermee terug gaan naar de garage die je koppeling heeft vervangen. Misschien hebben zij iets los getrokken of wat dan ook.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

waarschijnlijk heeft tie zelf de koppeling vervangen (toch?)

Maar naar een garage gaan en vragen wat er nou precies allemaal bij die oude gasinstalatie hoort kan natuurlijk geen kwaad....
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

kooi
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriOct01, 2004 12:53:24 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by kooi »

Koppeling is inderdaad door mij zelf vervangen. Hierna heeft ie het nog wel een week goed gedaan.
AX 1.4GT is a start,
CX 2.5GTI Turbo II is the Finish!!!!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik zal wel de verkeerde richting opgaan..

maar ik denk aan een kapotte lambasensor?

je kan hem uit laten lezen bij de garage
Image

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

lambdasonde kan inderdaad, maar kan ook een vacuumslangetje zijn die is losgeschoten.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik denk dat je motor valse lucht aanzuigt. Dus een opening in het inlaatsysteem na de gasklep.

Als ik het me goed herinner zit er bij een gasinstallatie een ring voor de invoer van gas onder je injectiehuis. Als je motor hier lucht door aanzuigt dan gaat ie harder draaien. Zoek eens in die richting.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kooi
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriOct01, 2004 12:53:24 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by kooi »

Vandaag bij de dealer geweest, die hadden ook geen idee.
De computer is uitgelezen, en het enige wat ze wisten te vertellen is dat er niets van klopt(DUH!!!)

35 euri armer, en geen steek wijzer, Oh ja sorry, ze wisten wel te vertellen dat de schokbrekers voor vervangen moeten worden :?: :?:

Iemand nog een idee?
AX 1.4GT is a start,
CX 2.5GTI Turbo II is the Finish!!!!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik vond dat idee van sander niet slecht?

heb je dat al geprobeerd?
Image

kooi
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriOct01, 2004 12:53:24 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by kooi »

Jawel, tot op zekere hoogte.
Die ring zit er nog wel tussen, omdat de 4 bouten nu te lang zijn(nieuwe zijn vandaag besteld) maar de aansluiting is op het moment afgedicht. En lekt zeker niet.

Wel iets anders gevonden, ik heb net het hele spul weer uit elkaar gehaald(voor de zoveelste keer), en zag toevallig dat de gaskabel niet goed in de plastic bus van het schutbord zat. Dit heb ik even verbeterd, en als je nu gas geeft en weer los laat, blijft ie 15 sec op 2000 toeren hangen en met wat geduld zakt ie zelfs terug tot 1000.

OP zich een hele verbetering, misschien is het nu alleen nog een geval van een computer die het een en ander weer opnieuw moet leren begrijpen?

Volgens mij is dit in ieder geval een grote stap in de goede richting, en als de nieuwe bouten binnen zijn en de gasring er dus uit kan zal ik in ieder geval nog even laten weten of daar nog wat uit te halen was.
AX 1.4GT is a start,
CX 2.5GTI Turbo II is the Finish!!!!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dus je gaskabel stond te strak :shock: Dat ik daar niet aan dacht ik moet meteen weer moeilijk doen he. 1000 is in principe een normaal stationair. Je kan de gaskabel stellen bij het injectiehuis he. Daar zit een stukje gribbelde slang door een rubber ring heen. Op die geribbelde slang zit een klemmetje. Haal die los trek de gaskabel aan de huls strak zonder dat de hendel waar die aan vast zit gaat bewegen, en zet dan het klemmetje terug op de opening het dichtst bij de rubber ring. Let op liever te los dan te strak je gasklep moet echt dicht zijn, dus de hendel mag echt niet een beetje verdraaiien.

Dan eventje de stekker van je rijcomputer eruit. er weer in en starten en in laten lezen. Hoop dat dat het probleem verhelpt.

Die gasring kan je inderdaad het beste verwijderen Alleen had je de bouten beter bij de sloop kunnen halen voor nop.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kooi
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriOct01, 2004 12:53:24 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by kooi »

De stekker van mijn rijcomputer?
Dat is dus de stekker die op de computer zit aan de bijrijderszijde?
alleen even om zeker te zijn..........

Moet het ook nog voor een bepaalde tijd(lengte)

Voor wat betreft de bouten:
OP de een of andere manier staan er hier in de omgeveing(eindhoven) alleen nog maar ax-en op de sloop met carb. van de i-tjes zijn alle blokken eruit, en mogen ook niet verder uiteen gehaald worden.

en toch heet het sloperij.........
AX 1.4GT is a start,
CX 2.5GTI Turbo II is the Finish!!!!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Wij hadden iets soortgelijks bij het ombouwen van een 1.1 naar een 1.4, de kabel van de 1.1 was volgens mij korter, dus hebben we wat modificaties moeten doorvoeren aan die hele huls en de bevestiging, dat ding dat liep dus eerst ook veel te hard stationair. Als je de computer dr een minuutje oid vanaf haalt moet dat meer dan genoeg zijn, minder kan ook, maar als je echt zeker wil zijn dan gooi je hem dr ff een tijdje af.

Hoe je de computer weer goed kunt laten leren staat hier wel ergens op het forum beschreven.

Sommige slopers halen idd de motoren eruit, en die gooien ze dan in het schap, of in de shredder als het niet meer goed is, Wij hebben een sloper waar ze alles dr in laten zitten, maar andere slopers in de buurt strippen het nodige eruit.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je hebt ze ook die sturen die motoren naar verweghistan omdat ze er daar meer aan kunnen verdienen. Ecu inleren is simpel. Motor starten en en overal met je tengels vanaf blijven. Als ie afslaat gewoon weer opnieuw starten. Gewoon geen gas geven.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply