Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Ik kwam langs dit draadje en had ongeveer een vraag van dezelfde strekking. Niet over de kwaliteit, maar over "passen deze assen".
De AX van mijn vriendin (1.1 uit 1994, 60pk versie) heeft inmiddels nieuwe nodig, die rammelen echt ontzettend en nu begin ik ze zelfs te horen als hij rechtdoor rijdt. De laatste keer bij de APK is mij verteld dat hij heel oud kan worden met die kwaal (en het was niet van belang bij de keuring?), maar anderen zeggen weer dat zoiets toch gevaarlijk kan zijn en dat mij die assen door de motorkap naar buiten kunnen vliegen als het kapot gaat. Het geluid begint mij in elk geval te storen en ik stuur haar liever veilig de weg op zonder gerammel, dus ik wil er eens aan beginnen.
Als ik bij Mister Auto het kenteken invul krijg ik ook de Bolk optie. MAAR! Ik lees dan eerst dat het TOT bouwjaar 1991 is (plaatje) en als ik dan verder klik staat er niets meer bij (plaatje). Waarom geeft de website mij die optie als ze niet zouden passen? De lengtes en vertandingen zijn hetzelfde als de SKF die geen opmerking heeft. Ik wil het toch zeker weten voor ik ze bestel, vandaar dat ik het hier maar eerst even vraag. Misschien moet ik het bij de website zelf vragen, maar mijn ervaringen met die website en de klantenservice zijn niet heel positief. Waarschijnlijk weet ik het via jullie iets sneller. Bedankt voor de tijd!
De AX van mijn vriendin (1.1 uit 1994, 60pk versie) heeft inmiddels nieuwe nodig, die rammelen echt ontzettend en nu begin ik ze zelfs te horen als hij rechtdoor rijdt. De laatste keer bij de APK is mij verteld dat hij heel oud kan worden met die kwaal (en het was niet van belang bij de keuring?), maar anderen zeggen weer dat zoiets toch gevaarlijk kan zijn en dat mij die assen door de motorkap naar buiten kunnen vliegen als het kapot gaat. Het geluid begint mij in elk geval te storen en ik stuur haar liever veilig de weg op zonder gerammel, dus ik wil er eens aan beginnen.
Als ik bij Mister Auto het kenteken invul krijg ik ook de Bolk optie. MAAR! Ik lees dan eerst dat het TOT bouwjaar 1991 is (plaatje) en als ik dan verder klik staat er niets meer bij (plaatje). Waarom geeft de website mij die optie als ze niet zouden passen? De lengtes en vertandingen zijn hetzelfde als de SKF die geen opmerking heeft. Ik wil het toch zeker weten voor ik ze bestel, vandaar dat ik het hier maar eerst even vraag. Misschien moet ik het bij de website zelf vragen, maar mijn ervaringen met die website en de klantenservice zijn niet heel positief. Waarschijnlijk weet ik het via jullie iets sneller. Bedankt voor de tijd!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Klopt, het is voornamelijk irritant, en het gaat op een gegeven moment irritante trillingen en geluiden maken rechtdoor.Lex_Michdeax wrote:Ik kwam langs dit draadje en had ongeveer een vraag van dezelfde strekking. Niet over de kwaliteit, maar over "passen deze assen".
De AX van mijn vriendin (1.1 uit 1994, 60pk versie) heeft inmiddels nieuwe nodig, die rammelen echt ontzettend en nu begin ik ze zelfs te horen als hij rechtdoor rijdt. De laatste keer bij de APK is mij verteld dat hij heel oud kan worden met die kwaal (en het was niet van belang bij de keuring?)
Nah, zo heet wordt de soep niet gegeten. Je kan ze inderdaad kapot rijden, maar dan gebeurt dr verder niet zo heel veel, behalve dat je dan stilstaat. Ik ken zelf maar 1 iemand die dat (al meerdere malen) gelukt is, maar dat is met een GTI die gebruikt wordt als rallywagen, eigenlijk niet zo relevant, want daar gaat 't stuk door overbelasting, ipv speling door slijtage.Lex_Michdeax wrote:maar anderen zeggen weer dat zoiets toch gevaarlijk kan zijn en dat mij die assen door de motorkap naar buiten kunnen vliegen als het kapot gaat.
Nou, 2 assen kopen, inbouwen, probleem opgelost.Lex_Michdeax wrote:Het geluid begint mij in elk geval te storen en ik stuur haar liever veilig de weg op zonder gerammel, dus ik wil er eens aan beginnen.
Zover ik kan nagaan hebben alle 1.0 en 1.1 modellen van alle bouwjaren allemaal dezelfde assen. (kortom: past gewoon.)Lex_Michdeax wrote:Als ik bij Mister Auto het kenteken invul krijg ik ook de Bolk optie. MAAR! Ik lees dan eerst dat het TOT bouwjaar 1991 is (plaatje) en als ik dan verder klik staat er niets meer bij (plaatje). Waarom geeft de website mij die optie als ze niet zouden passen? De lengtes en vertandingen zijn hetzelfde als de SKF die geen opmerking heeft. Ik wil het toch zeker weten voor ik ze bestel, vandaar dat ik het hier maar eerst even vraag.
Pas bij de 1.4 wordt het lastig, die zijn met 3 verschillende sets onderstel en 2.5 verschillende types assen geleverd.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Ok, dat stelt al gerust. Dan worden ze gewoon vervangen onder het mom van 'comfortbevordering'. Ik heb in het draadje van citrofenwick ook wat zitten bladeren en de "mishandeling" gezien. Dat het steeds stuk gaat is dus niet echt te wijten aan de kwaliteit van het spul, maar meer omdat hij niet zo voorzichtig rijdt begrijp ik.
Wat mij dan toch nog laat twijfelen is dat ik bij een andere website (carpartsdirect.nl) ook een onderverdeling zie op basis van die datum; 07/1991 (plaatje).
-edit- Bij nadere beschouwing zie ik in de cijfers een verschil tussen de assen. Tot 1991 heeft 840mm rechts en 650mm links en na 1991 heeft 835mm rechts en 645mm links. Alsof het motorblok/de versnellingsbak 10mm breder is geworden. Zou dat kunnen? Of is dat nog nooit iemand opgevallen en niet lullen maar plaatsen? Die Lobro onderin (waren ook 4 verschillenden van) is nog korter (628mm), dus ik krijg de indruk dat het geen fluit uitmaakt. Maar waarom dan verschillen hebben?
Wat mij dan toch nog laat twijfelen is dat ik bij een andere website (carpartsdirect.nl) ook een onderverdeling zie op basis van die datum; 07/1991 (plaatje).
-edit- Bij nadere beschouwing zie ik in de cijfers een verschil tussen de assen. Tot 1991 heeft 840mm rechts en 650mm links en na 1991 heeft 835mm rechts en 645mm links. Alsof het motorblok/de versnellingsbak 10mm breder is geworden. Zou dat kunnen? Of is dat nog nooit iemand opgevallen en niet lullen maar plaatsen? Die Lobro onderin (waren ook 4 verschillenden van) is nog korter (628mm), dus ik krijg de indruk dat het geen fluit uitmaakt. Maar waarom dan verschillen hebben?
Last edited by Lex_Michdeax on WedNov26, 2014 12:07:48 AM, edited 1 time in total.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Euh.. nja, de assen van mister-auto kloppen in ieder geval gewoon, denk dat die "tot 91" is omdat diezelfde as ook onder de 1.4 zat tot '91, en vanaf '92 een andere.
Ze geven ook voor beide dezelfde lengte op, dat is een goed teken.
Hoewel ik persoonlijk wel de SKF assen zou nemen, dan koop je een bewezen goed merk ipv een 'merkloze' as. (Heb goede en slechte ervaringen gehoord over Bölk assen, en eigenlijk alleen maar goede over SKF.)
Ze geven ook voor beide dezelfde lengte op, dat is een goed teken.
Hoewel ik persoonlijk wel de SKF assen zou nemen, dan koop je een bewezen goed merk ipv een 'merkloze' as. (Heb goede en slechte ervaringen gehoord over Bölk assen, en eigenlijk alleen maar goede over SKF.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Je wil niet weten hoe die auto eruit ziet, parels voor de zwijnen denk ik dan. De auto heeft ook veel roest en ik denk dat zelfs de goedkope assen hem gaan overleven. Of zijn ze zo slecht dat ze er echt onderuit zouden moeten binnen nu en twee jaar?
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
hmmm, nja, dan maar de goedkope dan maakt 't niet zo veel uit.
Tja, de meest mensen hebben geen problemen, maar ik ken ook een geval waar het na 3000 km alweer rammelde. Dus eh, geen idee.
Tja, de meest mensen hebben geen problemen, maar ik ken ook een geval waar het na 3000 km alweer rammelde. Dus eh, geen idee.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Ik heb de aandrijfassen eindelijk binnen van Mister Auto. Het zijn de Bolk aandrijfassen en dat ze goedkoop zijn kun je er ook echt aan zien vind ik... Is dit acceptabel?
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Toen ik een as had besteld van Bolk had ik ook verkleuring van het materiaal en hier en daar een klein deukje, maar niet zo erg als die van jou. Ik denk dat je van de deukjes uiteindelijk weinig last van zal hebben, maar mooi is anders.
Terugsturen is natuurlijk een optie, maar dan is het de vraag wat je ervoor terugkrijgt. Of je kiest voor SKF assen, maar die zijn duurder.
Je kan je vraag zoiezo neerleggen bij Mr. Auto, misschien kan je er nog korting uitslepen..
Succes!
Terugsturen is natuurlijk een optie, maar dan is het de vraag wat je ervoor terugkrijgt. Of je kiest voor SKF assen, maar die zijn duurder.
Je kan je vraag zoiezo neerleggen bij Mr. Auto, misschien kan je er nog korting uitslepen..
Succes!
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Ik heb ze de foto's en een berichtje gestuurd. Van de vier bestellingen die ik nu gedaan heb bij Mister Auto zijn er DRIE niet goed gegaan. Ik heb denk ik nog nooit zoiets slechts meegemaakt, zelfs niet bij Chinese webshops!
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Franse slag noemen ze dat, ik heb tot 3 keer toe een achterlicht van een berlingo binnen gekregen, dit terwijl ik een stabilisatorstang had besteld. Mijn voordeel was dat een achterlicht ongeveer 4 keer zoveel kost als een stabilisatorstang, uiteindelijk wel binnen gekregen. Maar duurde ook een paar weken.
Als je haast hebt, moet je niet te veel bij mister auto bestellen. Want het gaat meestal verkeerd, duurt altijd lang, maar komt ook meestal goed.
Als je haast hebt, moet je niet te veel bij mister auto bestellen. Want het gaat meestal verkeerd, duurt altijd lang, maar komt ook meestal goed.
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Ik heb eindelijk een berichtje terug gekregen van Mister Auto. Ze sturen mij twee nieuwe assen en ik krijg een verzendlabel om de andere assen mee terug te sturen. Inderdaad, voor snelle bestellingen moet je er echt niet bestellen. Gelukkig wist ik dat al van tevoren. Hopelijk zijn de nieuwe nieuwe assen wel netjes, ik kom er nog op terug.
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Voor de geïnteresseerden zal ik ook even de afloop erbij schrijven. Uiteindelijk heb ik ze gisteren eronder gezet. Mister-auto.nl had me twee assen gestuurd. Een van Bölk, maar volgens mij ook een gereviseerde. Deze zag er echter uit alsof hij beter van kwaliteit was dan die Bölk as, dus ik heb die maar gewoon eronder gezet.
De eerste as heeft toch wel een uur of 4 geduurd. Ondertussen ook even naar de dumpstore geweest voor wat gereedschap. Alles heel rustig aan gedaan en goed opgelet. De tweede as en keerring zaten er met 3 kwartier in. Als je dit eenmaal een keer hebt gedaan stelt het eigenlijk niets meer voor. Nu nog een week opletten of hij niet lekt en dan geloof ik wel dat het is gelukt.
En nu op zoek naar een dopsleutelset waar die cartersleutel bij zit. Wat een ellende om die pluggen los te krijgen iedere keer... Ik heb al een cartersleutel kapot gedraaid op 4 pluggen.
De eerste as heeft toch wel een uur of 4 geduurd. Ondertussen ook even naar de dumpstore geweest voor wat gereedschap. Alles heel rustig aan gedaan en goed opgelet. De tweede as en keerring zaten er met 3 kwartier in. Als je dit eenmaal een keer hebt gedaan stelt het eigenlijk niets meer voor. Nu nog een week opletten of hij niet lekt en dan geloof ik wel dat het is gelukt.
En nu op zoek naar een dopsleutelset waar die cartersleutel bij zit. Wat een ellende om die pluggen los te krijgen iedere keer... Ik heb al een cartersleutel kapot gedraaid op 4 pluggen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Hmm, das wel heel snel stuk gegaan, zaten die aftappluggen bij jou zo vast dan?
Ik heb trouwens deze van ebay gehaald, werkt tot nu toe prima.
Ik heb trouwens deze van ebay gehaald, werkt tot nu toe prima.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Dat is niet eens zo'n slecht idee. Ik had een setje met 15 of 16 verschillende carterplugdoppen gezien voor 50 euro omdat ik nogal wat verschillende pluggen tegenkom, maar misschien is een losse dop van ebay gebruiken tot hij stuk is wel verstandiger. Die andere pluggen gingen ook los zonder dat setje. Is het wel een beetje acceptabel staal?AlexanderB wrote:Hmm, das wel heel snel stuk gegaan, zaten die aftappluggen bij jou zo vast dan?
Ik heb trouwens deze van ebay gehaald, werkt tot nu toe prima.
Ja blijkbaar hebben de beunhazen voor mij de boel op 250Nm vastgezet. Maar het gekke is, dat was niet alleen bij deze AX (motorolie plug en twee versnellingsbakpluggen). Ook bij mijn Clio moest ik als een idioot aan die sleutel hangen. Misschien dat het ook komt omdat die sleutel in een gekke hoek zit en 8mm niet echt precies 8mm meer is (in de plug of op de sleutel) en dan draai je zoiets toch al snel kapot.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Geen idee hoe goed 't staal is, het is tot nu toe nog niet stukgegaan. Desondanks zal dat niet zo veel betekenen, alle pluggen die ik dr tot nu toe mee heb losgedraaid zaten niet zo heel erg vast.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Nou is lichte paniek uitgebroken omdat ik druppels aan de bak heb zien hangen/eraf zien druppen.
Ik heb zonet de bak afgespoten met wat glassex (had niks anders in huis) en er een stuk droog karton onder gelegd. Hopelijk wordt morgen meer duidelijk, maar het leek alsof het niet van de keerring kwam...
Iemand tips met waar ik op moet letten of hoe ik erachter kom waar het precies vandaan komt? En zit er een peilstok op de bak? Ik weet niet of er onder het rijden veel is weggelopen namelijk...
Ik heb zonet de bak afgespoten met wat glassex (had niks anders in huis) en er een stuk droog karton onder gelegd. Hopelijk wordt morgen meer duidelijk, maar het leek alsof het niet van de keerring kwam...
Iemand tips met waar ik op moet letten of hoe ik erachter kom waar het precies vandaan komt? En zit er een peilstok op de bak? Ik weet niet of er onder het rijden veel is weggelopen namelijk...
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
-gemorst bij het vullen? kan ff duren om van boven naar onder te rollen, en dan vallen de druppels dr nu af.
-motorolie-lek bij verdelerkap/afdekplaat van nokkenas (dat had de mijne ooit)
-schakel-assen van de bak, daarvan wil de keerring ook nog wel eens lek gaan of zweten.
-als het dr bij de scheiding tussen blok en koppeling tussenuit komt: krukaskeerring of prise-as keerring.
Bak heeft geen peilstok nee.
-motorolie-lek bij verdelerkap/afdekplaat van nokkenas (dat had de mijne ooit)
-schakel-assen van de bak, daarvan wil de keerring ook nog wel eens lek gaan of zweten.
-als het dr bij de scheiding tussen blok en koppeling tussenuit komt: krukaskeerring of prise-as keerring.
Bak heeft geen peilstok nee.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Het is de keerring aan de bestuurders kant. Heb eronder gelegen en het stroompje was nu duidelijk te zien. De andere kant is nog droog. Ik zal er eens een foto van proberen te maken.
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Aandrijfassen vervangen nummer 1001
Gistermiddag wat foto's gemaakt (staan achter linkjes, mijn telefoon maakt ze nogal scherp, maar dat is goed voor de details) en nog een probleem kunnen horen. Een van de assen knakt/rammelt en dat gebeurt volgens mij in de bak. Zou het kunnen dat de as niet goed in de bak zit?
Linksvoor lekt de keerring dus. Ik heb een beetje begrepen dat dit zou kunnen komen door het niet recht inbrengen van de ring. De enige remedie is een nieuwe ring erin zetten. Laten we het dan maar leergeld noemen.
Linksvoor (bestuurderskant).
Nog een keer linksvoor.
En nog een keer linksvoor, om de diepte te vergelijken met rechtsvoor.
Aan de rechterkant hoor ik volgens mij dus de as knakken in de bak. Dat geluid komt vooral als je de koppeling wat snel los laat EN als je het gas nogal abrubt los laat in de 1 bijvoorbeeld, zodat hij remt op de motor. Een enkele knak, kan volgens mij niet echt goed zijn. Dus ook daarvan heb ik dan maar een foto gemaakt, en ik vraag me af of die steekas wel diep genoeg de bak in is gegaan. De andere zit namelijk wat dieper (maar misschien is die wel te diep, want die lekt immers en ik weet niet 100% zeker of ik hem rechts of links hoor natuurlijk). Anyway, ik hoop dat iemand van jullie er iets aan kan zien, want ik ben duidelijk geen expert.
Rechtsvoor (passagierskant).
Nog een keer rechtsvoor.
Wie heeft een helder licht?
Linksvoor lekt de keerring dus. Ik heb een beetje begrepen dat dit zou kunnen komen door het niet recht inbrengen van de ring. De enige remedie is een nieuwe ring erin zetten. Laten we het dan maar leergeld noemen.
Linksvoor (bestuurderskant).
Nog een keer linksvoor.
En nog een keer linksvoor, om de diepte te vergelijken met rechtsvoor.
Aan de rechterkant hoor ik volgens mij dus de as knakken in de bak. Dat geluid komt vooral als je de koppeling wat snel los laat EN als je het gas nogal abrubt los laat in de 1 bijvoorbeeld, zodat hij remt op de motor. Een enkele knak, kan volgens mij niet echt goed zijn. Dus ook daarvan heb ik dan maar een foto gemaakt, en ik vraag me af of die steekas wel diep genoeg de bak in is gegaan. De andere zit namelijk wat dieper (maar misschien is die wel te diep, want die lekt immers en ik weet niet 100% zeker of ik hem rechts of links hoor natuurlijk). Anyway, ik hoop dat iemand van jullie er iets aan kan zien, want ik ben duidelijk geen expert.
Rechtsvoor (passagierskant).
Nog een keer rechtsvoor.
Wie heeft een helder licht?