Oude aandrijfassen zelf reviseren, kan dat?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Oude aandrijfassen zelf reviseren, kan dat?
Als het even mee zit ga ik morgen twee (originele) aandrijfassen vervangen van een AX. Is het dan mogelijk om zelf de oude weer "als nieuw" te krijgen? Of moet dat perse bij een gespecialiseerd bedrijf gedaan worden?
Re: Oude aandrijfassen zelf reviseren, kan dat?
Als je het juiste gereedschap hebt en weet waar je mee bezig bent kan het wel zelf natuurlijk. Ze moeten in ieder geval eerst uit elkaar en dan opgelast worden. Na t lassen zullen ze nagewerkt moeten worden (draaien, frezen of slijpen). Dit komt waarschijnlijk wel erg nauwkeurig.
Daarnaast heb ik begrepen dat opgelaste aandrijfassen een aanzienlijk kortere levensduur hebben dan nieuwe. Of t de moeite waard is, ik weet t niet. Nieuw heb je ze al vanaf €65,- (mister-auto.nl van t merk Bölk).
Wel leuk om eens te proberen!
Daarnaast heb ik begrepen dat opgelaste aandrijfassen een aanzienlijk kortere levensduur hebben dan nieuwe. Of t de moeite waard is, ik weet t niet. Nieuw heb je ze al vanaf €65,- (mister-auto.nl van t merk Bölk).
Wel leuk om eens te proberen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Oude aandrijfassen zelf reviseren, kan dat?
De nieuwe liggen al klaar. Maar ik vroeg me af of ik ze bij het oud ijzer moest gooien of gewoon eens proberen te reviseren. Altijd handig om op voorraad te hebben bij zo'n AX natuurlijk... Ze gaan op de stapel en dan kom ik ze wel weer eens tegen.Holländer wrote:Als je het juiste gereedschap hebt en weet waar je mee bezig bent kan het wel zelf natuurlijk. Ze moeten in ieder geval eerst uit elkaar en dan opgelast worden. Na t lassen zullen ze nagewerkt moeten worden (draaien, frezen of slijpen). Dit komt waarschijnlijk wel erg nauwkeurig.
Daarnaast heb ik begrepen dat opgelaste aandrijfassen een aanzienlijk kortere levensduur hebben dan nieuwe. Of t de moeite waard is, ik weet t niet. Nieuw heb je ze al vanaf €65,- (mister-auto.nl van t merk Bölk).
Wel leuk om eens te proberen!
Re: Oude aandrijfassen zelf reviseren, kan dat?
Ik heb zelf ook net 2 nieuwe besteld, zit op t zelfde punt. Ik werk bij een verspanerij, dus ik heb de mogelijkheden wel. Als je oplast met goed (hard, slijtvast) materiaal is t waarschijnlijk goed mogelijk. Bij mij gaan ze wel naar t oud ijzer. Opknappen kost waarschijnlijk even veel als als nieuwe halen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: Oude aandrijfassen zelf reviseren, kan dat?
Ik heb zelf ook net 2 nieuwe besteld, zit op t zelfde punt. Ik werk bij een verspanerij, dus ik heb de mogelijkheden wel. Als je oplast met goed (hard, slijtvast) materiaal is t waarschijnlijk goed mogelijk. Bij mij gaan ze wel naar t oud ijzer. Opknappen kost waarschijnlijk even veel als als nieuwe halen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Oude aandrijfassen zelf reviseren, kan dat?
Tja, aandrijfassen..
Zegmaar.
En gezien 't feit dat dr nog genoeg aanbod is in nieuwe en "nieuwe" (opgelast, etc..) aandrijfassen voor minder geld dan zelfdoen kost.. (Ga eens kijken voor de gein wat een binnenste as-hoes kost, nieuw.) en dan is dr (voorlopig) nog geen markt voor zelf reviseren van die dingen..
Zegmaar.
En gezien 't feit dat dr nog genoeg aanbod is in nieuwe en "nieuwe" (opgelast, etc..) aandrijfassen voor minder geld dan zelfdoen kost.. (Ga eens kijken voor de gein wat een binnenste as-hoes kost, nieuw.) en dan is dr (voorlopig) nog geen markt voor zelf reviseren van die dingen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Oude aandrijfassen zelf reviseren, kan dat?
Ik heb ze eens goed bekeken, maar die zijn zo verrot dat ze bij het oud ijzer gaan.
Re: Oude aandrijfassen zelf reviseren, kan dat?
Heeft er ooit iemand eens een as uit elkaar gehaald van jullie?
Heb je enig idee hoe die er zonder hoezen uitzien?
Oplassen is een term die in ieder geval aangeeft dat je niet echt een idee hebt wat het concept is en hoe ze werken. Er valt niks op te lassen. Er kan een nieuwe tripode met huis besteld worden voor de versnellingsbakkant en daar houd het qua origineel verkrijgbaar materiaal mee op. Wielzijde is niet reviserbaar.
Heb je enig idee hoe die er zonder hoezen uitzien?
Oplassen is een term die in ieder geval aangeeft dat je niet echt een idee hebt wat het concept is en hoe ze werken. Er valt niks op te lassen. Er kan een nieuwe tripode met huis besteld worden voor de versnellingsbakkant en daar houd het qua origineel verkrijgbaar materiaal mee op. Wielzijde is niet reviserbaar.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Moeder Overste
- Posts: 2176
- Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
- Location: Beekbergen/axclubforum
Re: Oude aandrijfassen zelf reviseren, kan dat?
Moet ergens wat in mn wie is wie staan
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic. ... 93#p336693" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic. ... 93#p336693" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Oude aandrijfassen zelf reviseren, kan dat?
Even geleend van CitroCin, de wielkant van de aandrijfas zonder hoes:
Ik neem aan dat het rammelen veroorzaakt wordt door te veel speling tussen de "wieltjes" en het huis waar deze inzit. Als het huis dan opgelast en nagewerkt wordt, heb je de assen toch gereviseerd?
Lijkt mij goed mogelijk, maar het is heel nauwkeurig werk en niet de moeite waard door eerder genoemde redenen.
Ik neem aan dat het rammelen veroorzaakt wordt door te veel speling tussen de "wieltjes" en het huis waar deze inzit. Als het huis dan opgelast en nagewerkt wordt, heb je de assen toch gereviseerd?
Lijkt mij goed mogelijk, maar het is heel nauwkeurig werk en niet de moeite waard door eerder genoemde redenen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: Oude aandrijfassen zelf reviseren, kan dat?
Ligt er aan welk deel versleten is, de wieltjes of het huis.
Re: Oude aandrijfassen zelf reviseren, kan dat?
Vandaag mijn aandrijfassen vervangen, en door dit topic was ik toch wel benieuwd geworden hoe die dingen er vanbinnen nu uitzien. Omdat de oude toch oud ijzer zijn, kon ik er evengoed één demonteren.
Het heeft wel wat poetsdoeken gekost! Man wat zit daar een vet in!
Je ziet duidelijk slijtplekken in de "vork" (om 'm zo maar ff te noemen). Ook zitten er donkere plekken in, alsof die wel eens te heet geworden is. Dat lijkt me echter sterk met zo veel vet.
Aan de wieltjes kant kon ik echter geen slijtage opmerken, maar wellicht is dit minder goed te zien, zijn de wieltjes door slijtage wel kleiner geworden in diameter.
Ik wilde daarna weten of de as ook weer inelkaar kon (uitelkaar geslagen met een hamer). Dit blijkt een )(@*^@#)*(% systeem te zijn wat volgens mij nauwelijks inelkaar te krijgen is. Er zit een klemmetje achter de wieltjes die in de bovenkant van de "vork" moet klemmen.
Maar de wieltjes kunnen er niet uit. Deze zitten er in doordat er aan de buitenkant van de aandrijfas een deuk in het metaal is geslagen. Dit zal corresponderen met een gat of deuk in het wieltjesasje. De achterkant is dicht, hier zit immers de as die door de naaf gaat... Mij een raadsel hoe je deze weer zou moeten bevestigen!
Als iemand het nog van plan is om ze te gaan reviseren, of indien de onderdelen in verloop van tijd toch schaarser of duurder worden, dan kan dit wellicht een beetje helpen
Het heeft wel wat poetsdoeken gekost! Man wat zit daar een vet in!
Je ziet duidelijk slijtplekken in de "vork" (om 'm zo maar ff te noemen). Ook zitten er donkere plekken in, alsof die wel eens te heet geworden is. Dat lijkt me echter sterk met zo veel vet.
Aan de wieltjes kant kon ik echter geen slijtage opmerken, maar wellicht is dit minder goed te zien, zijn de wieltjes door slijtage wel kleiner geworden in diameter.
Ik wilde daarna weten of de as ook weer inelkaar kon (uitelkaar geslagen met een hamer). Dit blijkt een )(@*^@#)*(% systeem te zijn wat volgens mij nauwelijks inelkaar te krijgen is. Er zit een klemmetje achter de wieltjes die in de bovenkant van de "vork" moet klemmen.
Maar de wieltjes kunnen er niet uit. Deze zitten er in doordat er aan de buitenkant van de aandrijfas een deuk in het metaal is geslagen. Dit zal corresponderen met een gat of deuk in het wieltjesasje. De achterkant is dicht, hier zit immers de as die door de naaf gaat... Mij een raadsel hoe je deze weer zou moeten bevestigen!
Als iemand het nog van plan is om ze te gaan reviseren, of indien de onderdelen in verloop van tijd toch schaarser of duurder worden, dan kan dit wellicht een beetje helpen
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Oude aandrijfassen zelf reviseren, kan dat?
Tof verslagje! En een goed idee, dat gaan we hier ook een keer doen.