Eerste DIY onderhoud/controles

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by Bossie »

Ik zou toch voor een 10W40 gaan. Hier doen onze TU-blokjes het toch wat beter op, ze lopen mooier en tikken minder. Zelf ben ik wel meer van de merk olie, bij mij gaat er altijd Total in. (en Ford Formula F in de Jaguar, maar daar ligt ook een Ford Diesel in)

Goedkope adressen voor olie:
http://www.olietekoop.nl
http://www.olieconcurrent.nl

Bougies en filers haal ik meestal bij de dealer, die valt in prijs ook wel mee (en heeft het spul bijna altijd op voorraad als ik daar de onderhoudsbeurt uitvoer)
Image Image Image

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by JBo »

Als je 10W40 merkolie voor een leuk prijsje kunt krijgen, zou ik dat doen. Anders heb je bij de action 10W40 4L voor nog geen 10 euro. Ik rijd daar zelf al een aantal jaar mee.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 53
Joined: SatOct18, 2014 9:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by PaulM »

Jammer dat ik een tientje 'teveel' heb uitgegeven voor de olie, maar inmiddels zit het al in het blok dus terugbrengen gaat niet meer :lol:

Afgelopen weekend dus gesleuteld en dat ging allemaal voorspoedig. Autobokken geleend van een vriend, werkt wel fijner. Carterplug ging gemakkelijk los, olie lange tijd laten uitdruppelen. Daarna de carterplug weer teruggezet en het filter eraf, dat ging ook gewoon met de hand. Kostte iets meer moeite, maar doordat ik fatsoenlijk onder de auto kon liggen had ik genoeg ruimte om genoeg kracht te zetten. Vers filter erin, olie bijgevuld totdat het peil ongeveer halverwege stond. De oude olie was nog niet pikzwart, meer donkerbruin van kleur. Misschien was het dus nog niet echt nodig, maar het kan nooit kwaad.

In de tijd dat de olie uitlekte nog de voorruit heel goed schoongemaakt en geprobeerd de oppervlakkige krasjes eruit te polijsten, maar dat lijkt weinig succesvol. Gelijk een nieuwe ruitenwisser erop (wat een verschil!), dodehoekspiegel gemonteerd en de koplampen gepolijst.
Bij dat laatste viel me op dat de stelschroef van de koplampen niet meer werkt, dat de rechterkoplamp wiebelt, en het linker knipperlicht heeft een barst. Voor de APK in oktober 2015 moet dat allemaal opgelost zijn, maar het stelmechanisme ga ik volgende week al eens bekijken.

Daarna nog de koelvloeistof bijgevuld en het systeem ontlucht, gemakkelijk. Ik wilde het luchtfilter nog bekijken, maar het werd al te donker om het luchtfilterhuis los te maken, aangezien ik dat nog nooit heb gedaan.


Nog te doen op korte termijn:
- Spie versnellingspook
- Buitentemperatuursensor monteren
- 2 nieuwe (zomer)banden
- Stelmechanisme koplampen repareren
- Luchtfilter nakijken, zonodig vervangen
- Bougies nakijken, zonodig vervangen
- Nieuwe antennekabel trekken? (vervelend dat-ie niet werkt)
Last edited by PaulM on SunFeb01, 2015 10:50:57 PM, edited 1 time in total.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000

Lex_Michdeax
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 47
Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
Location: Heerlen, Limburg
Contact:

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by Lex_Michdeax »

Misschien kom ik met mosterd na de maaltijd, of lust je in het geheel geen mosterd en weet je het al, maar ik had gisteren (of eigenlijk al bij het bestellen) een foutje gemaakt.

Image

Rechts het nieuwe filter, goed voor een 1.1 AX tot 05/1992. Links de oude (bleek uiteindelijk toch recent al vervangen) voor een 1.1 AX na 05/1992.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by AlexanderB »

Dat had je natuurlijk kunnen zien aankomen:
AlexanderB wrote:Luchtfilter kan je ff dr uit trekken, is wel verstandig, kan je meteen zien of je het type met of zonder vastgelijmde bovenste kap hebt. (Dat is ff belangrijk voor je die bestelt.)
Ik hoop dat ze 'm nog voor je willen omruilen.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Lex_Michdeax
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 47
Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
Location: Heerlen, Limburg
Contact:

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by Lex_Michdeax »

AlexanderB wrote:Dat had je natuurlijk kunnen zien aankomen:
AlexanderB wrote:Luchtfilter kan je ff dr uit trekken, is wel verstandig, kan je meteen zien of je het type met of zonder vastgelijmde bovenste kap hebt. (Dat is ff belangrijk voor je die bestelt.)
Ik hoop dat ze 'm nog voor je willen omruilen.. :)
Ik ben niet degene die het topic had geopend, dus die tip heb ik waarschijnlijk gemist toen ik ging bestellen. :wink:

Hij was gelukkig niet zo duur, dus dan maar bewaren voor iemand die hem wel kan gebruiken.

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Post by JSP »

Lex_Michdeax wrote:
AlexanderB wrote:Dat had je natuurlijk kunnen zien aankomen:
AlexanderB wrote:Luchtfilter kan je ff dr uit trekken, is wel verstandig, kan je meteen zien of je het type met of zonder vastgelijmde bovenste kap hebt. (Dat is ff belangrijk voor je die bestelt.)
Ik hoop dat ze 'm nog voor je willen omruilen.. :)
Ik ben niet degene die het topic had geopend, dus die tip heb ik waarschijnlijk gemist toen ik ging bestellen. :wink:

Hij was gelukkig niet zo duur, dus dan maar bewaren voor iemand die hem wel kan gebruiken.
Ik heb nog een liggen van die filters wegens inlegfilter swap.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

Post Reply