Ik zou toch voor een 10W40 gaan. Hier doen onze TU-blokjes het toch wat beter op, ze lopen mooier en tikken minder. Zelf ben ik wel meer van de merk olie, bij mij gaat er altijd Total in. (en Ford Formula F in de Jaguar, maar daar ligt ook een Ford Diesel in)
Goedkope adressen voor olie:
http://www.olietekoop.nl
http://www.olieconcurrent.nl
Bougies en filers haal ik meestal bij de dealer, die valt in prijs ook wel mee (en heeft het spul bijna altijd op voorraad als ik daar de onderhoudsbeurt uitvoer)
Eerste DIY onderhoud/controles
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Re: Eerste DIY onderhoud/controles
Als je 10W40 merkolie voor een leuk prijsje kunt krijgen, zou ik dat doen. Anders heb je bij de action 10W40 4L voor nog geen 10 euro. Ik rijd daar zelf al een aantal jaar mee.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: Eerste DIY onderhoud/controles
Jammer dat ik een tientje 'teveel' heb uitgegeven voor de olie, maar inmiddels zit het al in het blok dus terugbrengen gaat niet meer
Afgelopen weekend dus gesleuteld en dat ging allemaal voorspoedig. Autobokken geleend van een vriend, werkt wel fijner. Carterplug ging gemakkelijk los, olie lange tijd laten uitdruppelen. Daarna de carterplug weer teruggezet en het filter eraf, dat ging ook gewoon met de hand. Kostte iets meer moeite, maar doordat ik fatsoenlijk onder de auto kon liggen had ik genoeg ruimte om genoeg kracht te zetten. Vers filter erin, olie bijgevuld totdat het peil ongeveer halverwege stond. De oude olie was nog niet pikzwart, meer donkerbruin van kleur. Misschien was het dus nog niet echt nodig, maar het kan nooit kwaad.
In de tijd dat de olie uitlekte nog de voorruit heel goed schoongemaakt en geprobeerd de oppervlakkige krasjes eruit te polijsten, maar dat lijkt weinig succesvol. Gelijk een nieuwe ruitenwisser erop (wat een verschil!), dodehoekspiegel gemonteerd en de koplampen gepolijst.
Bij dat laatste viel me op dat de stelschroef van de koplampen niet meer werkt, dat de rechterkoplamp wiebelt, en het linker knipperlicht heeft een barst. Voor de APK in oktober 2015 moet dat allemaal opgelost zijn, maar het stelmechanisme ga ik volgende week al eens bekijken.
Daarna nog de koelvloeistof bijgevuld en het systeem ontlucht, gemakkelijk. Ik wilde het luchtfilter nog bekijken, maar het werd al te donker om het luchtfilterhuis los te maken, aangezien ik dat nog nooit heb gedaan.
Nog te doen op korte termijn:
- Spie versnellingspook
- Buitentemperatuursensor monteren
- 2 nieuwe (zomer)banden
- Stelmechanisme koplampen repareren
- Luchtfilter nakijken, zonodig vervangen
- Bougies nakijken, zonodig vervangen
- Nieuwe antennekabel trekken? (vervelend dat-ie niet werkt)
Afgelopen weekend dus gesleuteld en dat ging allemaal voorspoedig. Autobokken geleend van een vriend, werkt wel fijner. Carterplug ging gemakkelijk los, olie lange tijd laten uitdruppelen. Daarna de carterplug weer teruggezet en het filter eraf, dat ging ook gewoon met de hand. Kostte iets meer moeite, maar doordat ik fatsoenlijk onder de auto kon liggen had ik genoeg ruimte om genoeg kracht te zetten. Vers filter erin, olie bijgevuld totdat het peil ongeveer halverwege stond. De oude olie was nog niet pikzwart, meer donkerbruin van kleur. Misschien was het dus nog niet echt nodig, maar het kan nooit kwaad.
In de tijd dat de olie uitlekte nog de voorruit heel goed schoongemaakt en geprobeerd de oppervlakkige krasjes eruit te polijsten, maar dat lijkt weinig succesvol. Gelijk een nieuwe ruitenwisser erop (wat een verschil!), dodehoekspiegel gemonteerd en de koplampen gepolijst.
Bij dat laatste viel me op dat de stelschroef van de koplampen niet meer werkt, dat de rechterkoplamp wiebelt, en het linker knipperlicht heeft een barst. Voor de APK in oktober 2015 moet dat allemaal opgelost zijn, maar het stelmechanisme ga ik volgende week al eens bekijken.
Daarna nog de koelvloeistof bijgevuld en het systeem ontlucht, gemakkelijk. Ik wilde het luchtfilter nog bekijken, maar het werd al te donker om het luchtfilterhuis los te maken, aangezien ik dat nog nooit heb gedaan.
Nog te doen op korte termijn:
- Spie versnellingspook
- Buitentemperatuursensor monteren
- 2 nieuwe (zomer)banden
- Stelmechanisme koplampen repareren
- Luchtfilter nakijken, zonodig vervangen
- Bougies nakijken, zonodig vervangen
- Nieuwe antennekabel trekken? (vervelend dat-ie niet werkt)
Last edited by PaulM on SunFeb01, 2015 10:50:57 PM, edited 1 time in total.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Eerste DIY onderhoud/controles
Misschien kom ik met mosterd na de maaltijd, of lust je in het geheel geen mosterd en weet je het al, maar ik had gisteren (of eigenlijk al bij het bestellen) een foutje gemaakt.
Rechts het nieuwe filter, goed voor een 1.1 AX tot 05/1992. Links de oude (bleek uiteindelijk toch recent al vervangen) voor een 1.1 AX na 05/1992.
Rechts het nieuwe filter, goed voor een 1.1 AX tot 05/1992. Links de oude (bleek uiteindelijk toch recent al vervangen) voor een 1.1 AX na 05/1992.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Eerste DIY onderhoud/controles
Dat had je natuurlijk kunnen zien aankomen:
Ik hoop dat ze 'm nog voor je willen omruilen..AlexanderB wrote:Luchtfilter kan je ff dr uit trekken, is wel verstandig, kan je meteen zien of je het type met of zonder vastgelijmde bovenste kap hebt. (Dat is ff belangrijk voor je die bestelt.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
- Location: Heerlen, Limburg
- Contact:
Re: Eerste DIY onderhoud/controles
Ik ben niet degene die het topic had geopend, dus die tip heb ik waarschijnlijk gemist toen ik ging bestellen.AlexanderB wrote:Dat had je natuurlijk kunnen zien aankomen:Ik hoop dat ze 'm nog voor je willen omruilen..AlexanderB wrote:Luchtfilter kan je ff dr uit trekken, is wel verstandig, kan je meteen zien of je het type met of zonder vastgelijmde bovenste kap hebt. (Dat is ff belangrijk voor je die bestelt.)
Hij was gelukkig niet zo duur, dus dan maar bewaren voor iemand die hem wel kan gebruiken.
Re: Eerste DIY onderhoud/controles
Ik heb nog een liggen van die filters wegens inlegfilter swap.Lex_Michdeax wrote:Ik ben niet degene die het topic had geopend, dus die tip heb ik waarschijnlijk gemist toen ik ging bestellen.AlexanderB wrote:Dat had je natuurlijk kunnen zien aankomen:Ik hoop dat ze 'm nog voor je willen omruilen..AlexanderB wrote:Luchtfilter kan je ff dr uit trekken, is wel verstandig, kan je meteen zien of je het type met of zonder vastgelijmde bovenste kap hebt. (Dat is ff belangrijk voor je die bestelt.)
Hij was gelukkig niet zo duur, dus dan maar bewaren voor iemand die hem wel kan gebruiken.