Verschil vliegwiel TU
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Verschil vliegwiel TU
Nu ik ga beginnen aan men motoropbouw 1.6 NFZ onderblok met AX sport cilinderkop vraag ik me af: Welk vliegwiel gebruik ik het beste? of is er geen verschil tussen de vliegwielen bij TU's?
En nu we toch bezig zijn, een versnellingsbak van een saxo/106 TU 1.1.,is die sterk genoeg voor wat meer vermogen? en kort genoeg?
En nu we toch bezig zijn, een versnellingsbak van een saxo/106 TU 1.1.,is die sterk genoeg voor wat meer vermogen? en kort genoeg?
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
Re: Verschil vliegwiel TU
Je kan ze wegen om te zien of er verschil is.
Re: Verschil vliegwiel TU
Zie ook dat er verschillende types valeo zijn, allicht dat dat ook met verschillende type vliegwiel te maken heeft?
http://www.mister-auto.nl/fl/koppeling- ... _g479.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mister-auto.nl/fl/koppeling- ... _g479.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Verschil vliegwiel TU
er zijn effectief een stuk of 4 verschillende TU vliegwielen:
- 1.0, 1.1, 1.4, zonder DIS (en zonder tanden-ring), 180mm koppeling
- idem +1.6 8v, met DIS (en tanden-ring), 180mm koppeling, zelfde plaat maar iets zwaarder door inbegrip van de ring.
- 1.6 16v, 200mm koppeling. Wel wat zwaarder, maar wel een koppeling die meer NM kan overbrengen, er zijn hiervan dan ook weer afgedraaide/verlichtte vliegwielen te krijgen.
- 1.4 / 1.5 diesel, het allerzwaarste vliegwiel, ook met een 180mm koppeling, maar de drukgroep is ander (om ruimte te maken voor de extra klompen gietijzer op de rand van de koppelingsplaat)
- een paar 1.0 modellen uit de hele vroege type 1 zijn met een 160(?)mm koppeling geleverd, hier weet ik eigenlijk niks van, en volgens mij zijn die tegen deze tijd wel uitgestorven..
Anyway, afhankelijk van wat je wilt (DIS/niet DIS) of eventueel een 200mm koppeling, zelf kiezen..
- 1.0, 1.1, 1.4, zonder DIS (en zonder tanden-ring), 180mm koppeling
- idem +1.6 8v, met DIS (en tanden-ring), 180mm koppeling, zelfde plaat maar iets zwaarder door inbegrip van de ring.
- 1.6 16v, 200mm koppeling. Wel wat zwaarder, maar wel een koppeling die meer NM kan overbrengen, er zijn hiervan dan ook weer afgedraaide/verlichtte vliegwielen te krijgen.
- 1.4 / 1.5 diesel, het allerzwaarste vliegwiel, ook met een 180mm koppeling, maar de drukgroep is ander (om ruimte te maken voor de extra klompen gietijzer op de rand van de koppelingsplaat)
- een paar 1.0 modellen uit de hele vroege type 1 zijn met een 160(?)mm koppeling geleverd, hier weet ik eigenlijk niks van, en volgens mij zijn die tegen deze tijd wel uitgestorven..
Anyway, afhankelijk van wat je wilt (DIS/niet DIS) of eventueel een 200mm koppeling, zelf kiezen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Verschil vliegwiel TU
AX-encyclopedie @workAlexanderB wrote:er zijn effectief een stuk of 4 verschillende TU vliegwielen:
- 1.0, 1.1, 1.4, zonder DIS (en zonder tanden-ring), 180mm koppeling
- idem +1.6 8v, met DIS (en tanden-ring), 180mm koppeling, zelfde plaat maar iets zwaarder door inbegrip van de ring.
- 1.6 16v, 200mm koppeling. Wel wat zwaarder, maar wel een koppeling die meer NM kan overbrengen, er zijn hiervan dan ook weer afgedraaide/verlichtte vliegwielen te krijgen.
- 1.4 / 1.5 diesel, het allerzwaarste vliegwiel, ook met een 180mm koppeling, maar de drukgroep is ander (om ruimte te maken voor de extra klompen gietijzer op de rand van de koppelingsplaat)
- een paar 1.0 modellen uit de hele vroege type 1 zijn met een 160(?)mm koppeling geleverd, hier weet ik eigenlijk niks van, en volgens mij zijn die tegen deze tijd wel uitgestorven..
Anyway, afhankelijk van wat je wilt (DIS/niet DIS) of eventueel een 200mm koppeling, zelf kiezen..
THX
dus als ik het goed begrijp, als ik werk met een originele ontsteking van een ax sport dan heb ik voldoende aan een 180 mm variant zonder getande ring.
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Verschil vliegwiel TU
Haha, eigenlijk moet ik dr ook nog bij melden dat dr ergens op een 205(?) forum ook nog een hele tabel is waar ze de vliegwielen en drukgroepen enzo gewogen hebben, die weet ik niet uit m'n hoofd..
Yep, dat zou ook zo'n beetje de lichtste standaardversie moeten zijn, alleen ik weet eigenlijk niet uit m'n hoofd of ze het vliegwiel van de ax sport lichter gemaakt hebben dan de 1.1, maar de koppelingsset (180mm) past er sowieso op.
Yep, dat zou ook zo'n beetje de lichtste standaardversie moeten zijn, alleen ik weet eigenlijk niet uit m'n hoofd of ze het vliegwiel van de ax sport lichter gemaakt hebben dan de 1.1, maar de koppelingsset (180mm) past er sowieso op.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Verschil vliegwiel TU
Bovenstaande klopt niet, een 1.6 8v en een 1.6 16v gebruiken hetzelfde formaat vliegwiel, 200mm. Ook qua gewicht lijken ze voor mij hetzelfde. Er zit wel verschil in boutgaten voor de drukgroep als de auto van na 2000 is.AlexanderB wrote:er zijn effectief een stuk of 4 verschillende TU vliegwielen:
- 1.0, 1.1, 1.4, zonder DIS (en zonder tanden-ring), 180mm koppeling
- idem +1.6 8v, met DIS (en tanden-ring), 180mm koppeling, zelfde plaat maar iets zwaarder door inbegrip van de ring.
- 1.6 16v, 200mm koppeling. Wel wat zwaarder, maar wel een koppeling die meer NM kan overbrengen, er zijn hiervan dan ook weer afgedraaide/verlichtte vliegwielen te krijgen.
- 1.4 / 1.5 diesel, het allerzwaarste vliegwiel, ook met een 180mm koppeling, maar de drukgroep is ander (om ruimte te maken voor de extra klompen gietijzer op de rand van de koppelingsplaat)
- een paar 1.0 modellen uit de hele vroege type 1 zijn met een 160(?)mm koppeling geleverd, hier weet ik eigenlijk niks van, en volgens mij zijn die tegen deze tijd wel uitgestorven..
Anyway, afhankelijk van wat je wilt (DIS/niet DIS) of eventueel een 200mm koppeling, zelf kiezen..
Of een 1.6 icm. een sportkop goed gaat op zo'n 180mm koppeling durf ik niet te zeggen.... ik heb dit zelf niet geprobeerd.
Altijd meer PK's dan jou!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Verschil vliegwiel TU
Ik zou het niet doen tenzij je een versterkte drukgroep neemt. Doe maar met een 1.6-vliegwiel!
Mijn 180mm koppeling voldeed maar net bij opwarmen slicks.
Mijn 180mm koppeling voldeed maar net bij opwarmen slicks.
AX-kopen is verslavend.
Re: Verschil vliegwiel TU
een originele of een OMP of iets dergelijks?citrofenwick wrote:Ik zou het niet doen tenzij je een versterkte drukgroep neemt. Doe maar met een 1.6-vliegwiel!
Mijn 180mm koppeling voldeed maar net bij opwarmen slicks.
en past een 200 mm koppeling in een 1.1 versnellingsbak?
Last edited by Netheo on TueMar04, 2014 6:51:08 AM, edited 1 time in total.
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
Re: Verschil vliegwiel TU
Geen probleem, of je moet een hele vroege hebben.
Altijd meer PK's dan jou!
Re: Verschil vliegwiel TU
let wel op de dat er verschil zit in vliegwielen wel of niet geschikt voor DIS ontsteking.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Re: Verschil vliegwiel TU
dus als ik het goed begrijp neem ik ofwel een 200 mm vliegwiel met originele drukgroep en semi race koppelingsplaat of ik neem een 180 mm vliegwiel met versterkte drukgroep en semi race koppelingsplaat, al dan niet met disontsteking, ook al maakt dat niet veel uit vermits ik op de originele sport ontsteking ga rijden.
ik veronderstel dat zo'n complete koppelingsset (drukgroep en koppeling) wel zal voldoen aan wat meer geweld?
ik veronderstel dat zo'n complete koppelingsset (drukgroep en koppeling) wel zal voldoen aan wat meer geweld?
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
Re: Verschil vliegwiel TU
vliegwiel met DIS ring wil je dan alleen niet, vanwege het gewicht! en het vaak ontbreken van het 'timing-streepje' waardoor je ontsteking weer lastiger te timen is...
Re: Verschil vliegwiel TU
dus een origineel vliegwiel van een K2A blok zal wel voldoen danq01z wrote:vliegwiel met DIS ring wil je dan alleen niet, vanwege het gewicht! en het vaak ontbreken van het 'timing-streepje' waardoor je ontsteking weer lastiger te timen is...
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen