ax diesel 1800

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
geertLP
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: TueSep28, 2004 10:19:26 PM

ax diesel 1800

Post by geertLP »

heeft AX ooit origineel rond gereden met de 1800 psa diesel motor?
is dit ergens te vinden in documentatie of op het internet?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Voor zover ik weet is er alleen de 1400 en de 1500 diesel voor een AX, de ZX heb je wel met een 1900 diesel, en turbodiesel

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

helaas niet, volgens mij was het wel het plan van citroen maar kwamen ze erachter dat het niet past, vandaar de ontwikkeling van de 1360 cc diesel motor. (heb ik ooit gelezen, kweet niet of het waar is)

mijn motto: "wat niet past, wordt gelast!!!!"
-------------------------------------------------
ax 1.4 diesel - 304985

job hoekstra
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM

Post by job hoekstra »

Limovo, dat klopt. Ze kwamen er achter dat de 1800 uit de 205 niet goed past, vandaar die 1360cc.
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Lijkt me een broodje aap verhaal want zo'n 1.8 diesel is een XU blok en dat past (i.c.m. de BE3 bak) sowieso nooit. Dat kunnen ze op de tekentafel allang gezien hebben. :D
En waarom zullen ze dan niet meteen de 1.5 diesel erin hebben gelegd zoals in de latere modellen i.p.v. die 1.4 diesel?
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Er is een 1400 diesel een 1500 diesel en zelfs een 1500 diesel turbo. Waar ze uitgekomen zijn weet ik niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

job hoekstra
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM

Post by job hoekstra »

Die 1.5 is pas later ontwikkeld. Hij kwam in de 106 en de ax op hetzelfde moment. De 1.4 is overigens veel betrouwbaarder, mits ie een Rotodiesel pomp heeft, geen Bosch.
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

is die bosch pomp zo onbetrouwbaar dan, of zijn er nog andere dingen die de 1400 betrouwbaarder maken :?:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

dat zou ik ook wel eens willen weten

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

zou geen flauw benul hebben wat ik onder mijn AX heb hangen, ik heb nog wel een reservepomp liggen, daarop zou ik nog ns kunnen kijken wat het is :D

job hoekstra
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM

Post by job hoekstra »

de 1500 heeft een langere slag. Zuigers gaan sneller op en neer dus meer slijtage. Zelfde verhaal voor de Mercedes 220D, 240D, deze zijn uitgeboorde 200D versies, maar onbetrouwbaarder. Ligt dus aan de motorbouw.
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

ok, dat de 1500 sneller slijt door zijn langere slag klinkt zeer aannemelijk. Maar wat maakt de Bosch pomp zoveel onbetrouwbaarder dan de Rotodiesel pomp (= CAV pomp????). Zijn ze uitwisselbaar of moeten er dan ook andere injectoren in??

---------------------------------------
ax 1.4 diesel (bosch) - 306089

job hoekstra
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM

Post by job hoekstra »

Goede vraag, zou ik eigenlijk niet weten, maar neem aan van wel. Ze zullen wel dezelfde opbrengst hebben, dus uitwisselbaar. Verstuivers hoeven sowieso niet vervangen te worden. Ik weet alleen niet of ze een hogere/lagere druk moeten hebben dan bij de roto.
waarom betrouwbaarder? geen idee. Is mijn ervaring. Misschien ook wel het gemak van een rotodiesel om hem goed af te stellen. Dan bedoel ik niet betrouwbaarder, maar makkelijker.
Je kunt met een rotodiesel zonder ombouw wel op een hoger percentage plantaardige olie rijden dan bij de Bosch. De roto heeft minder smeringskanaaltjes dan de bosch en de dikkere olie komt slecht door die kanaaltjes en de bosch gaat dan zeker sneller kapot.
in de zomer rijd ik met 100% slaolie/zonnebloemolie van de jumbo (64ct) Met mijn Mercedes 200D ook.
Kijk maar eens op www.fmso.de en zoek je auto op in de fahrzeugendatabank. Daar hebben ze alle ervaringen van mensen die met slaolie rijden uiteengezet.

Job
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

rij je dat zonder enige aanpassingen?? neem aan dat je toch wel een klein percentage van iets anders toevoegd, zoals ik overal tegenkwam op het net.

Post Reply