Koppakking monteren AXGTi (momenten) kleppenstellen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Talsma
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonAug19, 2013 3:20:10 PM

Koppakking monteren AXGTi (momenten) kleppenstellen

Post by Talsma »

Goedemorgen,


Ben bezig met nieuwe koppaking te monteren in mijn AX gti.
wie kan me helpen met de aanhaal momenten van de kopbouten?
En wie heeft de waardes mbt kleppenstellen? wil ik ook maar direct even stellen.

Greot en dank in vooraf
Last edited by Talsma on WedOct30, 2013 10:56:07 AM, edited 1 time in total.
Citroën AX GTi (Tracktool, under construction
BMW Z3 Coupe 2.8 (Fun car, work in progress, clubsport car)
BMW 330d Touring (Daily)
Mazda MX-5 NA 1.6 (project, clubsport, semi trackday car)
TVR Chimaera 4.0 (turn key, finished car)
Maserati Ghibli 2.8 biturbo (Beauty!! unfortunately for sale)
Alfa Romeo Bertone 2000 GTV (72, Full restauration)
Jaguar XJ12 LWB Series 2 (74, needs some attention)

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten)

Post by JBo »

Voor een aluminiumblok zet je de bouten op 20nm daarna 240 graden draaien. Kleppen voor de inlaat op 0,20mm en de uitlaat op 0,40mm.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten)

Post by gigawebs »

GTI is gietijzer.

Oftewel: als je een gietijzeren onderblok hebt:
phase 1 : kopbout aanhalen op 20Nm
phase 2 : doortrekken op 120°
phase 3 : doortrekken op 120°

Volgorde is ook belangrijk, heb ik even niet voorhanden. En gebruik nieuwe bouten!
ImageImageImage

Talsma
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonAug19, 2013 3:20:10 PM

Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten)

Post by Talsma »

Ik heb nieuwe bouten idd.
welke Phase heb ik? de auto is van 93.
Citroën AX GTi (Tracktool, under construction
BMW Z3 Coupe 2.8 (Fun car, work in progress, clubsport car)
BMW 330d Touring (Daily)
Mazda MX-5 NA 1.6 (project, clubsport, semi trackday car)
TVR Chimaera 4.0 (turn key, finished car)
Maserati Ghibli 2.8 biturbo (Beauty!! unfortunately for sale)
Alfa Romeo Bertone 2000 GTV (72, Full restauration)
Jaguar XJ12 LWB Series 2 (74, needs some attention)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten) kleppenstellen

Post by q01z »

je hebt een phase 2, maar dat is niet wat Gigawebs (jelle) bedoeld

er zijn 3 fases van het aandraaien;
eerst allemaal op 20Nm voorspanning, dan allemaal 120gr en dan nogmaals allemaal 120gr

de volgorde die ik altijd aanhou is;
8-3-1-6-9
7-4-2-5-10
van binnenuit kruislings naar buiten

het gebruik van nieuwe bouten is gezien de prijs ervan zeker aan te raden, al heb ik persoonlijk maar 1x een gebroken bout gehad (met uitdraaien), het risico wil je niet lopen
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten) kleppenstellen

Post by MBa@NL »

q01z wrote:de volgorde die ik altijd aanhou is;
8-3-1-6-9
7-4-2-5-10
van binnenuit kruislings naar buiten
Het zal waarschijnlijk wel goed gaan maar is niet de volgorde zoals staat gedocumenteerd!
Kluwer; Vraagbaak; Citroën AX; Benzinemodellen 1986-1988; Eerste druk; Pagina 11 wrote:Figuur 2.6: Aanhaalvolgorde van de cilinderkopbouten

Code: Select all

 9 -  5 -  1 -  4 -  8
10 -  6 -  2 -  3 -  7
Dit is de volgorde zoals overal beschreven staat maar het makkelijkst om te onthouden is om bij een van de middelste te beginnen en dan met een spiraalvorm naar buiten gaan. Als je niet voor je ziet wat ik met deze spiraal bedoel... zet dan de getallen zoals hierboven eens op papier en teken in de juiste volgorde van 1 t/m 10 een lijn.

Talsma
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonAug19, 2013 3:20:10 PM

Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten) kleppenstellen

Post by Talsma »

hahaha,

natuurlijk bedoelde hij dat. even te snel gelezen.
Die koppakking gaat helemaal goed komen.

Kan misschien iemand me nog verder helpen met de waardes voor het kleppenstellen?
Thanks!
Citroën AX GTi (Tracktool, under construction
BMW Z3 Coupe 2.8 (Fun car, work in progress, clubsport car)
BMW 330d Touring (Daily)
Mazda MX-5 NA 1.6 (project, clubsport, semi trackday car)
TVR Chimaera 4.0 (turn key, finished car)
Maserati Ghibli 2.8 biturbo (Beauty!! unfortunately for sale)
Alfa Romeo Bertone 2000 GTV (72, Full restauration)
Jaguar XJ12 LWB Series 2 (74, needs some attention)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten) kleppenstellen

Post by AlexanderB »

Inlaatkleppen moeten bij koude motor op 0.20 mm gesteld worden, uitlaatkleppen op 0.40mm

instellen als:
Cylinder 1 uitlaat volledig openstaat: nr 3 inlaat, nr 4 uitlaat
Cylinder 3 uitlaat volledig openstaat: nr 4 inlaat, nr 2 uitlaat
Cylinder 4 uitlaat volledig openstaat: nr 2 inlaat, nr 1 uitlaat
Cylinder 2 uitlaat volledig openstaat: nr 1 inlaat, nr 3 uitlaat.
(1 is degene die het dichtst bij de koppeling zit, 4 degene bij de distributieriem.)

Om het blok te draaien gebruik ik trouwens de luie methode, auto in z'n 5 zetten en gewoon de auto een stukje naar voren rollen tot de volgende instelpositie bereikt is..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Koppakking monteren AXGTi (momenten) kleppenstellen

Post by q01z »

dat is een luie methode idd Alexander, echter niet handig als je in een garage staat ;-)

even de bougies eruit draaien zodat je niet door de compressieslag heen hoeft te hengsten helpt ook..
en dan de krukaspoulie draaien (sleutel 21 of 22)

@Mba; daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in! en die spiraalwerking had ik eigenlijk nog niet bedacht :P
ik moet ook eerlijk bekennen dat ik na de +10 koppakkingen (denk wel 15) en tig keer kleppen stellen nog steeds mijn ondertussen helemaal versleten Haynes op de voorruit leg :-)
Image

Post Reply