Motor slaat af bij terugschakelen (1.1i / 1992)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Motor slaat af bij terugschakelen (1.1i / 1992)

Post by 1992ax11i »

Help, na wisselen koppakking,distributie, waterpomp, bougies, filters, olie, (hele grote beurt...) liep mijn ax als een zonnetje, doet ie ook nog steeds alleen klein probleempje, hij slaat af bij het terugschakelen.

Bij stilstand, in zijn vrij, kan ik gas geven en loslaten en de motor blijft stationair lopen, bij opschakelen geen problemen, enkel bij terugschakelen slaat de motor af, alsof ie te laag stationair loopt (doet ie dan ook).

Ik heb de ECU gereset, en de stappenmotor vervangen voor een gebruikt exemplaar, probleem blijft. Wie weet een oplossing ?????(Bosch A2.2 systeem)

PS: wie weet hoever de stift v/d stappenmotor eruit moet komen, en kan je de bovenste twee stekkeraansluitingen rechtstreeks op 12 volt zetten om te testen of de stift in en uit gaat? (in ongemonteerde staat v/d stappenmotor)
En zijn er vacuumslangen die hierop van invloed zijn (of alles elektronisch)

job hoekstra
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM

Post by job hoekstra »

check je vacuumslangen goed en vervang de bougies, kabels, verdelerkap eens.
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Bougies zijn nieuw, voor wisselen v/d koppakking hier nagenoeg geen last van gehad.

Inmiddels is ie weer goed, stappenmotor retour sloop gebracht en er een uit een ZX gesloopt, deze was wel goed... Tja shit happens, maar dat ik net die ene kapotte uit een sloper moest trekken.

Evengoed bedankt voor de tip, vacuumslangen had ik ook al naar gekeken, maar die zijn goed. Als ie het weer krijgt ga ik de computer vervangen.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Re: Motor slaat af bij terugschakelen (1.1i / 1992)

Post by Marc01 »

1992ax11i wrote:
Ik heb de ECU gereset, en de stappenmotor vervangen voor een gebruikt exemplaar, probleem blijft. Wie weet een oplossing ?????(Bosch A2.2 systeem)


misschien stomme vraag, maar heb je hem wel goed ingeleerd?

Voor de zekerheid: 30 min de stroom eraf, dan motor starten, ca 1 min stationair laten lopen en daarna ca 1 min op ca 3000 toeren.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Re: Motor slaat af bij terugschakelen (1.1i / 1992)

Post by Brutus »

Marc01 wrote:
1992ax11i wrote:
Ik heb de ECU gereset, en de stappenmotor vervangen voor een gebruikt exemplaar, probleem blijft. Wie weet een oplossing ?????(Bosch A2.2 systeem)


misschien stomme vraag, maar heb je hem wel goed ingeleerd?

Voor de zekerheid: 30 min de stroom eraf, dan motor starten, ca 1 min stationair laten lopen en daarna ca 1 min op ca 3000 toeren.


Euh... ik zou 15 min de pluspool van de accu loskoppelen...

En dan de auto warm laten draaien stationair..... En dan helemaaal GEEN gas intrappen of andere stroomverbruikers aan.....! :!: :!:

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Re: Motor slaat af bij terugschakelen (1.1i / 1992)

Post by Marc01 »

Brutus wrote:
Marc01 wrote:
1992ax11i wrote:
Ik heb de ECU gereset, en de stappenmotor vervangen voor een gebruikt exemplaar, probleem blijft. Wie weet een oplossing ?????(Bosch A2.2 systeem)


misschien stomme vraag, maar heb je hem wel goed ingeleerd?

Voor de zekerheid: 30 min de stroom eraf, dan motor starten, ca 1 min stationair laten lopen en daarna ca 1 min op ca 3000 toeren.


Euh... ik zou 15 min de pluspool van de accu loskoppelen...

En dan de auto warm laten draaien stationair..... En dan helemaaal GEEN gas intrappen of andere stroomverbruikers aan.....! :!: :!:


Inleren moet echt zoals ik heb beschreven, da's in ieder geval de offici?le manier ;)

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Ik heb de ECU ingeleerd, pluspool meer dan 5 minuten eraf, dan starten, geen stroomverbruikers aan en stationair laten lopen tot de koelvin aanslaat.

De stappenmotor ingeleerd door voor het starten contact aan te zetten gedurende 10 seconden, dan contact uit , vervolgens contact aan en stationair laten lopen ........zie boven.

Ga deze week weer een beetje afstanden rijden dan kan ik kijken of het probleem ook op de snelweg is opgelost, zo niet dan vervang ik de vacuumvervroeger. Dat is het enige dat nog stuk kan zijn...

Auto is te koop, er komt een vier jaar jongere AX voor terug (1996).

Post Reply