hard insturen = geen benzine OPGELOST= NIEUW PROBLEEM

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

hard insturen = geen benzine OPGELOST= NIEUW PROBLEEM

Post by Netheo »

Laatst al een paar keer gemerkt bij men AX GT carb.
Als ik hard, ja echt hard door de bocht ga (alleen nog maar rechtsinsturend voor gehad), en ik duw dan het gaspedaal vol in, dan lijkt het of hij geen benzine meer krijgt. Hij heeft niets vermogen meer en maakt zo'n diepe klank van de gasklep die open staat. Terug gas lossen, bocht uitkomen en op de gas gaan staan en dan gaat ie er weer vandoor als nooit tevoren. Ik heb het enkel nog maar voor gehad met rechts insturen, links nog niet zo'n kort snel bochtje genomen :D . Het is gewoon raar en ik vind het probleem niet echt. Eerlijk gezegd snap ik ook niet waar ik zou moeten beginnen zoeken :lol:
Last edited by Netheo on SunAug18, 2013 7:53:48 AM, edited 1 time in total.
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: hard insturen = geen benzine

Post by JBo »

Mijn eerste gok is in de carburateur, met name de vlotterkamer. Klinkt alsof hij in de bocht de brandstof niet door de buisjes krijgt.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: hard insturen = geen benzine

Post by AlexanderB »

Tja, op een injectie-auto is het problem vaak de aanzuiging van de benzinepomp in de tank, zeker als ie niet netjes in het midden zit, dan bouwen ze onder de motorkap een klein tankje met een 2e brandstofpomp, die zo veel mogelijk wordt volgehouden door de brandstofpomp achterin.

Voor carburateurs zal het probleem net ff anders zijn, maar inderdaad vergelijkbaar, door de G-krachten lukt het niet om voldoende brandstof toe te voeren, en ik denk (net als JBo) dat het in de carb zelf zit.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: hard insturen = geen benzine

Post by Netheo »

AlexanderB wrote:Tja, op een injectie-auto is het problem vaak de aanzuiging van de benzinepomp in de tank, zeker als ie niet netjes in het midden zit, dan bouwen ze onder de motorkap een klein tankje met een 2e brandstofpomp, die zo veel mogelijk wordt volgehouden door de brandstofpomp achterin.

Voor carburateurs zal het probleem net ff anders zijn, maar inderdaad vergelijkbaar, door de G-krachten lukt het niet om voldoende brandstof toe te voeren, en ik denk (net als JBo) dat het in de carb zelf zit.
het is zo dat ik hier vroeger nooit last van had en harder door de bocht ging :lol: ik denk ook aan de carb, maar wat juist? de vlotter die niet opent onder bepaalde zijdelingse druk ofzo? het is me tot nu toe een raadsel. :|
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: hard insturen = geen benzine

Post by AlexanderB »

Netheo wrote: maar wat juist? de vlotter die niet opent onder bepaalde zijdelingse druk ofzo?
Dat is waar ik het zou zoeken, maar ik weet verder niks van carburateurs. (Ik weet hoe ze werken in theorie, maar als t niet goed werkt, zou ik niet uit ervaring weten wat er aan te doen behalve uit elkaar halen, schoonmaken, indien nodig seals vervangen, en opnieuw afstellen..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: hard insturen = geen benzine

Post by Netheo »

AlexanderB wrote:
Netheo wrote: maar wat juist? de vlotter die niet opent onder bepaalde zijdelingse druk ofzo?
Dat is waar ik het zou zoeken, maar ik weet verder niks van carburateurs. (Ik weet hoe ze werken in theorie, maar als t niet goed werkt, zou ik niet uit ervaring weten wat er aan te doen behalve uit elkaar halen, schoonmaken, indien nodig seals vervangen, en opnieuw afstellen..)
ik ken redelijk wat van carbs maar dit probleem heb ik nog nooit tegen gekomen. Eerst dacht ik dat de vlotter zou toekantelen door de G's bij rechts insturen, maar dat zou dan willen zeggen dat de motor de hele vlotterkamer leeg zuigt op nog geen seconde, en dat kan ik moeilijk geloven. Dus ik tast nu een beetje in het duister :oops:
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: hard insturen = geen benzine

Post by Wheelnut »

Dit lijkt mij wat ver gezocht, maar knijpt de stuurinrichting een brandstofleiding of iets dergelijks dicht?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: hard insturen = geen benzine

Post by q01z »

is het alleen met halflege/lege tank? of ook met volle tank?

of wellicht juist dat de vlotterkamer overstroomt?
Image

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: hard insturen = geen benzine

Post by Netheo »

q01z wrote:is het alleen met halflege/lege tank? of ook met volle tank?

of wellicht juist dat de vlotterkamer overstroomt?
Ik rij altijd maar met een halve tank max, maar ook nooit met alarmlichtje aan. Scheelt toch al gauw 20 kg :twisted: .
vlotterkamer overstromen, nee, want dan zou hij gaan stotteren van te veel benzine, ook nadat ik uit de bocht komt omdat benzine niet zomaar weg gaat. Dus het is echt een te weinig aan brandstof, maar hoe komt het. Raar ding zo'n Citroën :lol:
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: hard insturen = geen benzine

Post by JBo »

Is de opbrengst van de manuele brandstofpomp nog wel goed? In de bocht naar rechts is het door de middelpunt vliegende kracht misschien moeilijk voor de pomp de brandstof in de carb te krijgen?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: hard insturen = geen benzine

Post by Netheo »

JBo wrote:Is de opbrengst van de manuele brandstofpomp nog wel goed? In de bocht naar rechts is het door de middelpunt vliegende kracht misschien moeilijk voor de pomp de brandstof in de carb te krijgen?
ze is vorig jaar vernieuwd :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: hard insturen = geen benzine

Post by JBo »

Haha helder.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: hard insturen = geen benzine

Post by Bas_S »

Ìk heb foam in de tank en een extra pomp voorin.
Altijd meer PK's dan jou!

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: hard insturen = geen benzine

Post by JPG-slalom-racing »

Iets anders : ergens een slecht cntact op de ontsteking. Eentje die uitvalt bij 'hoge' G-krachten?

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: hard insturen = geen benzine OPGELOST= NIEUW PROBLEEM

Post by Netheo »

Het probleem is opgelost. Het blijkt toch enkel te zijn als de tank zo goed als leeg is :oops: :oops: :oops: .

MAAR, nu heb ik een paar weken later weer iets anders voor. En deze is iets minder leuk. De AX GT carb start goed, draait goed als ie koud is. Staat hij warm en zet je de choke helemaal af, dan draait hij nog redelijk zuiver stationair (heeft altijd al een beetje gedanst tussen de 1000 en 1100 RPM) Maar als je nu een tik op het gas geeft, zakt het toerental een milliseconde om den terug op te pakken. Je voelt duidelijk vermogenverlies en hij gaat niet verder meer dan 4000 RPM :| . Iemand dit al meegemaakt? Ikzelf denk aan de ontsteking. één ding is zeker, de injectoren zijn het al niet :lol:
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: hard insturen = geen benzine OPGELOST= NIEUW PROBLEEM

Post by q01z »

ECU al geprobeerd te resetten? :lol:

klinkt als vuil in je sproeiers.. carbje even open schroeven?
Image

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: hard insturen = geen benzine OPGELOST= NIEUW PROBLEEM

Post by Netheo »

q01z wrote:ECU al geprobeerd te resetten? :lol:

klinkt als vuil in je sproeiers.. carbje even open schroeven?
mja, ik heb er laatst nog carbcleaner in gejaagd. ik kan hem eens open halen. mss reviseren, weet jij een goed setje?
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: hard insturen = geen benzine OPGELOST= NIEUW PROBLEEM

Post by q01z »

ik zou echt niet meer weten waar ik destijds mijn revisie setjes vandaan heb gehaald...
volgens mij zit er wel een leverancier in nederland, voor de peugeotclub oid bcop?
Image

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: hard insturen = geen benzine OPGELOST= NIEUW PROBLEEM

Post by Netheo »

nieuwe update:
Het probleem is deels opgelost. LOL again :lol: . Er zat een klein scheurtje in het zwart plastiek ding bovenop de carb. Dus dit veranderd en nu valt ie geen milliseconde meer weg bij het intrappen van het gas. Verder lekte hij ook benzine aan het T stuk na de mechanische benzinepomp. Hoe ik hier over heb kunnen zien snap ik nog steeds niet. Enfin, ff een noodoplossing met 369854 spanbandjes :twisted: en hij klimt weer met gemak boven de 4000 RPM. Trekt als een speer door naar de 160 km/u. :oops: Nu wat is het probleem dan zou je denken. Wel stationair loopt ie soms goed, dus zoals vroeger, en soms danst hij rond de 900 RPM, zo'n 200-300 RPM lager dan normaal. Na weer 5 meter gereden te hebben doet ie het weer goed, dan weer niet, dan weer wel, ik spreek nu over een motor op bedrijfstemperatuur. Als ie koud is lijkt mij alles normaal, in die zin dat ik eigenlijk kan vals spelen met de choke zoveel ik wil. Ik denk aan de carb zelf. Anders zou de rest niet zo goed zijn denk ik dan. Rare auto's, die AXen :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: hard insturen = geen benzine OPGELOST= NIEUW PROBLEEM

Post by citrofenwick »

"Rare auto's, die AXen :D"
Net zoals hun baasjes hé :D

Misschien ergens toch een vacuumlekje ofzo. Ik rijd nu tijdelijk ook terug dagelijks carb en soms doet het ook allemaal wel een beetje raar. Zo moet ik vaak 2x starten. Eerste keer valt ie na een halve seconde uit. Maar ah, en ik geniet wel van de charmes van een carb :D
De choke indrukken voor ie helemaal warm staat op de lange stukken en dan terug uittrekken als je ff moet stoppen :P

edit: volgens mij had Bossie een adresje. En Stuart weet het waarschijnlijk ook wel nog. Prijs viel goed mee.
AX-kopen is verslavend.

Post Reply