Pingelen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 68
- Joined: WedMar28, 2007 5:57:50 PM
- Location: Amsterdam
Pingelen
Hallo
Weet iemand wat er aan de hand is als de motor gaat pingelen bij temperaturen
Onder de 5 graden
Iets te veel gas geven in z'n 3 4 of 5 bij lagen toeren dan hoor je hem pingelen
In de hoge toeren niet
Boven de 5 graden loopt hij als een zonnetje.
Ik heb al de hele winter getest met hoger octaan en dergelijke nauwelijks effect.
Vacuüm slangen gecheckt ook goed
Weet iemand wat er aan de hand is als de motor gaat pingelen bij temperaturen
Onder de 5 graden
Iets te veel gas geven in z'n 3 4 of 5 bij lagen toeren dan hoor je hem pingelen
In de hoge toeren niet
Boven de 5 graden loopt hij als een zonnetje.
Ik heb al de hele winter getest met hoger octaan en dergelijke nauwelijks effect.
Vacuüm slangen gecheckt ook goed
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken
Re: Pingelen
Dan is het wel erg handig om te weten om wat voor motor het gaat (bouwjaar en model auto).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 68
- Joined: WedMar28, 2007 5:57:50 PM
- Location: Amsterdam
Re: Pingelen
Staat er toch onder.... As je doet wat je leuk vindt....
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken
Re: Pingelen
Bedoel je dat 't in je onderschrift staat?
Dat kan ik (en velen met mij) niet lezen, omdat ik/we weergave van onderschrift hebben uitgeschakeld om de leesbaarheid van 't forum (sterk) te verbeteren.
Trouwens, bovenin het "Technisch" forum staat een topic waarin een duidelijke opmerking staat dat bij motorgerelateerde vragen/storingen altijd duidelijk het type motor vermeld moet worden.
Dat kan ik (en velen met mij) niet lezen, omdat ik/we weergave van onderschrift hebben uitgeschakeld om de leesbaarheid van 't forum (sterk) te verbeteren.
Trouwens, bovenin het "Technisch" forum staat een topic waarin een duidelijke opmerking staat dat bij motorgerelateerde vragen/storingen altijd duidelijk het type motor vermeld moet worden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Pingelen
Een '95 1.1i (magnetti dus.)
Wat alleen niet duidelijk uit de beschrijving naar voren komt of het echt pingen is, of slechts het ratelen van kantelende zuigers..? (Volgas bij <1500 toeren bij belasting = klangklangklang bij de meeste AX'jes, de simpele oplossing is niet bij zulke lage toeren rijden, daar is het niet voor gemaakt..)
Iet specifieker wat je bedoelt met "lage toeren" zou helpen, een geluidsopname nog meer.
Wat alleen niet duidelijk uit de beschrijving naar voren komt of het echt pingen is, of slechts het ratelen van kantelende zuigers..? (Volgas bij <1500 toeren bij belasting = klangklangklang bij de meeste AX'jes, de simpele oplossing is niet bij zulke lage toeren rijden, daar is het niet voor gemaakt..)
Iet specifieker wat je bedoelt met "lage toeren" zou helpen, een geluidsopname nog meer.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Pingelen
Hm... Hoeveel 1.1i's hebben eigenlijk een toerenteller? Of althans, hoeveel uitvoeringen van de 1.1i?
Mijn 1.1i had er in ieder geval geen. Misschien is er daarom geen precieze opgaaf van het toerengebied waarin het probleem zich voordoet?
Bij "lage toeren" stel ik me voor dat de snelheid ongeveer 20-30 km in 3, 30-40 km in 4 en 40-50 km in 5 moet zijn.
Zit ik een beetje in de buurt?
Mijn 1.1i had er in ieder geval geen. Misschien is er daarom geen precieze opgaaf van het toerengebied waarin het probleem zich voordoet?
Bij "lage toeren" stel ik me voor dat de snelheid ongeveer 20-30 km in 3, 30-40 km in 4 en 40-50 km in 5 moet zijn.
Zit ik een beetje in de buurt?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Pingelen
Alleen de Volcane, zover ik weet.Wheelnut wrote:Hm... Hoeveel 1.1i's hebben eigenlijk een toerenteller? Of althans, hoeveel uitvoeringen van de 1.1i?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Re: Pingelen
Dat de auto dan gaat pingelen als je dan meer dan een teentje gas geeft is niet echt vreemd.Wheelnut wrote: Bij "lage toeren" stel ik me voor dat de snelheid ongeveer 20-30 km in 3, 30-40 km in 4 en 40-50 km in 5 moet zijn.
Zit ik een beetje in de buurt?
Oorzaken;
Benzineopbrengst te slecht (Verstopt filter/pomp)
Lambda
Map sensor
koolafzetting in de cilinder
Te laag toerental icm. te veel gas
Altijd meer PK's dan jou!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 68
- Joined: WedMar28, 2007 5:57:50 PM
- Location: Amsterdam
Re: Pingelen
het is een 1.1i uit 95. Injectie magneti... Geen toerenteller.
.t pingelen begint (bij temperaturen onder de 5 graden) in z'n 3 bij 60 à 70. In z'n 4 bij 80 en verdwijnt weer bij 90 en z'n 5 tussen 90 en 100 daarboven verdwijnt t weer als ik tenminste niet te veel gas geef ( veel is al half gas)
Nu bij deze temperaturen is t veel minder en niet meer storend.af en toe een pingeltje bij een beetje lage toeren.
Map sensor heb ik al vervangen van een sloop auto..hielp niks.
Lamda heb ik schoongekrabd zat veel wit poeder op van injectie reinigers. Is nu 3 maanden terug gebeurt ivm te hoge Co. Bij keuring..heeft geholpen.
Zit zelf ook aan de brandstof opbrengst te denken. Maar toch gek dat de buitentemperatuur zoveel uitmaakt. Onder de 5 graden dus veel gepingel daarboven nauwelijks. de brandstofpomp opbrengst zou daar toch niet echt afhankelijk van zijn
Of misschien omdat er in warme buitenlucht minder zuurstof zit dan in koude lucht
Of zou de temperatuur sensor op .t blok of in de injectie? Defect zijn
Ik ben benieuwd naar de reacties
.t pingelen begint (bij temperaturen onder de 5 graden) in z'n 3 bij 60 à 70. In z'n 4 bij 80 en verdwijnt weer bij 90 en z'n 5 tussen 90 en 100 daarboven verdwijnt t weer als ik tenminste niet te veel gas geef ( veel is al half gas)
Nu bij deze temperaturen is t veel minder en niet meer storend.af en toe een pingeltje bij een beetje lage toeren.
Map sensor heb ik al vervangen van een sloop auto..hielp niks.
Lamda heb ik schoongekrabd zat veel wit poeder op van injectie reinigers. Is nu 3 maanden terug gebeurt ivm te hoge Co. Bij keuring..heeft geholpen.
Zit zelf ook aan de brandstof opbrengst te denken. Maar toch gek dat de buitentemperatuur zoveel uitmaakt. Onder de 5 graden dus veel gepingel daarboven nauwelijks. de brandstofpomp opbrengst zou daar toch niet echt afhankelijk van zijn
Of misschien omdat er in warme buitenlucht minder zuurstof zit dan in koude lucht
Of zou de temperatuur sensor op .t blok of in de injectie? Defect zijn
Ik ben benieuwd naar de reacties
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken
Re: Pingelen
Koude lucht bevat inderdaad meer zuurstof.hectometer wrote:Of misschien omdat er in warme buitenlucht minder zuurstof zit dan in koude lucht
Of zou de temperatuur sensor op .t blok of in de injectie? Defect zijn
Ik ben benieuwd naar de reacties
Altijd meer PK's dan jou!
Re: Pingelen
"pingelen" is het voortijdig ontbranden van het brandstofmengsel, vaak veroorzaakt door een verkeerd afgestelde ontsteking, een te hoge temperatuur in de verbrandingskamer, of nasmeulende koolresten in de verbrandingskamer.
Wat heeft dat te maken met meer/minder zuurstof in de lucht? Volgens mij zorgt die koelere lucht er juist voor dat dat mengsel niet te vroeg ontbrandt? Of ben ik nou zo onlogisch?
Wat heeft dat te maken met meer/minder zuurstof in de lucht? Volgens mij zorgt die koelere lucht er juist voor dat dat mengsel niet te vroeg ontbrandt? Of ben ik nou zo onlogisch?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Pingelen
Ja. Weet ik. Maar een armer mengsel heeft juist minder kans om te vroeg te ontbranden.
Dan krijg je eerder dat de motor gaat overslaan, omdat het mengsel juist NIET wil ontbranden.
Dan krijg je eerder dat de motor gaat overslaan, omdat het mengsel juist NIET wil ontbranden.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Pingelen
Bovenstaande klopt niet. Heel erg te arm mengsel=zelfontbranding=pingelenWheelnut wrote:Ja. Weet ik. Maar een armer mengsel heeft juist minder kans om te vroeg te ontbranden.
Dan krijg je eerder dat de motor gaat overslaan, omdat het mengsel juist NIET wil ontbranden.
Altijd meer PK's dan jou!
Re: Pingelen
Oh? Leg eens uit? Wordt dan de lucht heter ofzo?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Pingelen
Okee, dus het is heet NADAT het is gaan fikken, maar is het ook heet VOORDAT het gaat fikken?
*ff googlen*
Oh, wacht ff, ik denk dat ik hem snap:
Als een te arm mengsel verbrandt, dan wordt de temperatuur in de verbrandingskamer heel hoog.
Die temperatuur verhit de onderdelen eromheen, die de hitte vasthouden.
Al die hete onderdelen steken het volgende mengsel te vroeg aan.
Heb ik hem nou door?
*ff googlen*
Oh, wacht ff, ik denk dat ik hem snap:
Als een te arm mengsel verbrandt, dan wordt de temperatuur in de verbrandingskamer heel hoog.
Die temperatuur verhit de onderdelen eromheen, die de hitte vasthouden.
Al die hete onderdelen steken het volgende mengsel te vroeg aan.
Heb ik hem nou door?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 68
- Joined: WedMar28, 2007 5:57:50 PM
- Location: Amsterdam
Re: Pingelen
Na alle contacten schoongemaakt te hebben en de massa op t blok gecheckt te hebben en nieuwe o ringen in de injector
geplaatst te hebben en de vacuüm slangen gecheckt en reset ecu toch maar eens een nieuwe lamda sonde gekocht
NTK 120€ bij brezan.
Mijn oude lamda heeft t 170000 km gedaan daarna begon langzaam aan t gepingel. Nu bij 190000 vervangen.
Motor loopt weer zeer goed. Int begin na 100km even last van een zoekend stationair toerental bij koude motor
Nu 0 last van pingelen in z'n 2/3/4/5 vol gas bij welk toerental ook helemaal goed.
Ook ik vond op internet na t nodige zoeken dat een te schrale mengsel verhouding lijd tot pingelen.
geplaatst te hebben en de vacuüm slangen gecheckt en reset ecu toch maar eens een nieuwe lamda sonde gekocht
NTK 120€ bij brezan.
Mijn oude lamda heeft t 170000 km gedaan daarna begon langzaam aan t gepingel. Nu bij 190000 vervangen.
Motor loopt weer zeer goed. Int begin na 100km even last van een zoekend stationair toerental bij koude motor
Nu 0 last van pingelen in z'n 2/3/4/5 vol gas bij welk toerental ook helemaal goed.
Ook ik vond op internet na t nodige zoeken dat een te schrale mengsel verhouding lijd tot pingelen.
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 68
- Joined: WedMar28, 2007 5:57:50 PM
- Location: Amsterdam
Re: Pingelen
zie onderwerp startproblemen lauwe motor
Hij begon te pingelen omdat hij steeds meer valse lucht trok via de vacuum slang met de defecte,lekkende magneetklep.
en hierdoor een te schraal mengsel kreeg...denk ik.
Hij begon te pingelen omdat hij steeds meer valse lucht trok via de vacuum slang met de defecte,lekkende magneetklep.
en hierdoor een te schraal mengsel kreeg...denk ik.
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken