Ingesleten as reviseren

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Ingesleten as reviseren

Post by citrofenwick »

Ik meen nog te hebben gelezen dat het kan. Zijn hier mensen die het gedaan hebben, of die er meer info over hebben?

Ik had het idee om wat ingesleten is op te lassen met de TIG (kan ik momenteel zelf) en dan het boeltje terug af te draaien tot het terug netjes klopt.
Moet volgens mij werken. Maar zo'n achteras op de draaibank zetten is niet zo eenvoudig...

Volgens mij zit die bus op een desdanige manier vast op de as dat ze misschien wel nog te verwijderen valt. (met warmte/koude) Weet iemand daar meer over? Los te bestellen etc...

Zeg maar wat je weet. Ik ben benieuwd.
(kheb niet zoveel zin om nog veel achterassen open te maken)

dank!
AX-kopen is verslavend.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ingesleten as reviseren

Post by Terminal »

Nu weet ik niks zo van deze achterassen, maar wat je zegt, oplassen en vervolgens terug afdraaien gaat prima.
Je zou het ook met elektroden kunnen oplassen, deze zijn te verkrijgen met extra hard materiaal. Zo doen wij altijd zuigerstangen oplassen van hydraulische cilinders, en dat is een stuk harder dan normaal staal :)
AX 11TRE 1988

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Ingesleten as reviseren

Post by citrofenwick »

Ik denk dat het metaal van de buis daarvoor iets te dun is. Gevaar voor vervorming. Met de TIG kan het gewoon dunner en preciezer.
Ik heb ook nog een 300k km GTI-as liggen waarvan ik denk dat ze goed is. Maar de torsies willen absoluut niet los. Misshien doorslijpen en hopen dat ze nog goed is. (rubbers waren nieuw)

Het probleem is een beetje. Hoe in hemelsnaam draai is die as af... Die kan je eigenlijk niet echt opspannen op een draaibank.
AX-kopen is verslavend.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ingesleten as reviseren

Post by Terminal »

Oke, ik was even in de war dat je een prop moest oplassen, als het om de hoofdbuis gaat is elektroden veel te zwaar inderdaad.

Met betrekking tot het draaien, kon het heel erg ingewikkeld worden om een bedrijf te vinden die beschikt over apparatuur die dat aan kan. Anders eens een wat groter metaal bedrijf binnen lopen en vragen wat ze voor je kunnen doen?
Op een standaard draaibank zou ik geen idee hebben hoe je het moet inspannen, lengte van de buis zal ergens rond de 1 a 1.5 meter liggen? En dan inwendig draaien.. lukt je op een ''standaard'' machine sowieso al niet.
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ingesleten as reviseren

Post by AlexanderB »

De meestgebruikte methode is een nog goede hoofdbuis van een 1.1 as zonder stabi pakken, die lopen vrijwel nooit uit.. Nieuwe lagers erin, nieuwe rubbers, "draagarmen" (schijvenas?) dr in, en dikke torsies/stabi dr in, klaar.. :)

De assen lopen vaak uit op die lagers juist omder er een stabistang in zit, die heeft geen seals, er komt water binnen, de naaldlagers gaan rotten en lopen stuk, en hop, je hebt ineens camber aan beide kanten, en speling.. :P

Het moeilijkste is inderdaad om de torsiestaven eruit te krijgen.. Dom torx schroefje los, ringetje uit de sleuf duwen, en gaan met de banaan, maar dat schroefje zit met n prutserig torx kopje, dat zonder moeite te doen al een rondje wordt.. Wellicht dat het wel lukt met hitte, en/of een gewone moer oplassen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Ingesleten as reviseren

Post by citrofenwick »

Kzal het vanavond eens vragen aan een metaalarbeider. Misschien weet hij raad.
Ik heb niet veel zin om nog veel assen uiteen te gooien. Desnoods gewoon de slijpschijf door de torsies zodat ik snel een hoofdbuis heb.
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ingesleten as reviseren

Post by AlexanderB »

Dan zit het einde van je torsie nog wel vast in de hoofdbuis.. maybe beter om de boutjes aan het einde van de buis gewoon uit te boren/kopje dr af te boren, dan trek je de torsie dr "zo" uit. (en dan heb je nog een eind waar je op kan slaan met n grote hamer..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Ingesleten as reviseren

Post by Bossie »

Die boutjes in je torsies zijn het probleem niet, het is het vastzitten van de torsie in het huis, de splines roesten heerlijk aan elkaar vast.

Fenwick, ik ken nog iemand die een metaal verspaan bedrijf heeft. Als ik hem zie, zal ik hem eens vragen.
Image Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ingesleten as reviseren

Post by AlexanderB »

Oh.. Voor mij was het de schroefjes, die wilden al niet eens los, maar draaiden onmiddelijk tot rondjes.. Splines kan je echt wel weer los krijgen, veel kruipolie en veel geweld..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Ingesleten as reviseren

Post by Bossie »

En daar gaat het hier allemaal niet om, Fenwick stelt een vraag over het afdraaien. Hij weet ook wel hoe hij een as uit elkaar moet halen, nu dus weer on-topic.
Image Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ingesleten as reviseren

Post by AlexanderB »

En dat afdraaien gaat niet, dus gewoon n as nemen die geen groeven heeft, omdat de lagers nog niet stukgelopen zijn..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: Ingesleten as reviseren

Post by Bas_S »

En waarom zou dat afdraaien niet gaan? Op marktplaats stond ook een bedrijfje wat dat deed.
Altijd meer PK's dan jou!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Ingesleten as reviseren

Post by citrofenwick »

Image

Bij een normale draaibank draait het werkstuk gecentreerd rond en staat de beitel stil. Hier gecentreerd een achteras opspannen wordt moeilijk.

Alexander: als je de torsies van een andere as doorslijpt weet je sneller of ze ingesleten is of niet en of het de moeite is om er verder mee te gaan. Wellicht doe ik het zo. Ik heb toch nog torsies genoeg liggen.
Dat een as met veel geweld uit elkaar moet weet ik helaas reeds.
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ingesleten as reviseren

Post by AlexanderB »

Ok, fair enough, als je ze doorzaagt heb je de as inderdaad snel open.. :) En die avn een 1.1 zijn toch dun, dus niet echt de moeite waard.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Re: Ingesleten as reviseren

Post by Citrosan »

Ik heb al aardig wat achterassen uit elkaar gehaald en ben er inmiddels achter wat de gouden volgorde is.
De as moet bij voorkeur onder de auto vandaan zijn ivm recht slaan (ja echt recht) zorg dat je minimaal een 1.5kg moker hebt en een oude voordemper zuigerstang die op ongeveer 40cm is afgeslepen, dit is goed hard staal wat de kracht goed doorgeeft en niet versplinterd.
Alle borgboutjes verwijderen en zo nodig de stabilistorstang verwijderen, dan begin je op de torsie te slaan die vast zit in de bevestigingsbeugel waar de as mee op de auto zit gemonteerd, sla je op de draagarm kant zal je em bijna niet los krijgen omdat de draagarm iets mee geeft en je de kracht moet geven om 2 spiebanen los te krijgen, gaat niet lukken.
Sla je dus op de goede kant zoals net omschreven dan sla je maar 1 spiebaan los en schuift de draagarm gewoon over zijn lagerbus heen, dit heeft nauwelijks weerstand, is de torsie los dan haal je de draagarm er af en leg (klem) je deze zo neer dat je de andere spiebaan, waar de torsiestang nog in zit, ook los kan slaan.
Ik heb zo al meerdere, waar van 2 GTI, assen los gehaald zonder enig probleem.

P.S. De GTI assen waren zeer verroest en hebben bijde minimaal 2 jaar stil gelegen, BUITEN!!!!

En volgens mij kan je de assteunen er dan afpersen, heb ik toen ook eens bekeken, misschien nog een "beetje" heet stoken.
Dan zou je alleen een lange buis over moeten houden.
Je zou nog kunnen proberen bij een kale as om de assteunen ten opzichte van elkaar te verdraaien dan weet je in ieder geval of het "los" zit, mij is het wel eens gelukt, weet alleen niet of het een slechte as was.
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Ingesleten as reviseren

Post by q01z »

Je methode voor het lostikken vd torsi's deel ik! Behalve dat ik het met een oude doorgeslepen toristaaf doe..

Overigens doe ik het wel vaak onder de auto, maar dan heb je indedaad aan de rechterkant wel een probleem om er goed bij te kunnen komen..

Ik heb maar 1x een as gehad die niet los wilde, maar aangezien die ook niet perse hoefde ben ik daar ook niet lang op bezig gweest maar pakte ik al snel de slijptol :)
Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Ingesleten as reviseren

Post by jk »

Er zijn bedrijven die machines in de industrie on-site bewerken (dus zonder de te repareren machine naar een werkhuis te vervoeren.
Die zullen zeker de apparatuur hebben om het draaiwerk te doen dat jij bedoelt.
Over de kosten kan ik echter niets zeggen.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Ingesleten as reviseren

Post by citrofenwick »

Ik ben nu ff bezig met wat andere dingen die dringender zijn, maar van zodra ik terug tijd heb hiervoor zal ik updaten in mn wieiswie. Ik ben niet van plan om er heel veel geld aan te spenderen.

En bedankt voor de tips Paul en Marc.
AX-kopen is verslavend.

Post Reply