Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
Ik ben voor mijn AX GTI (1.6 16V), die ik met name voor de Nürburgring gebruik, een grote (vóór-)remmen-kit aan het ontwikkelen samen met remmenmerk Ate en Ferodo.
Bedoeling is dat je voor de beste prijs (zonder EUR 1500 voor Brembo's neer te leggen) super remmen hebt.
Het worden 285mm remmen (ter vergelijk: ax gti heeft 247mm) die precies in een 15 inch velg passen. Ik ga ook een kit maken van 265mm die precies in 14 inch velgen passen.
Je kan kiezen of je standaard kit neemt voor 14 inch (265mm) of 15 inch (285mm):
- 2 Remklauwen Ate for AX GTI kleur Blue atlantique
- Sport schijven
- Sport remblokken
Of de sport kit voor het echte (street-)race werk:
- 2 Remklauwen Ate for AX GTI kleur Blue Atlantique
- Grooved schijven, speciale staal legering
- Remblokken Ferodo DS2500
- Shielded remleidingen van Goodridge
- 2 liter dot 5.1 remvloeistof Ferodo
Deze kits worden speciaal samengesteld voor de AX GTI, dus zijn in een half uurtje monteren 'plug-n-play' passend te maken.
Het maakt mij niets uit om er een paar bij te bestellen als mensen hier interesse hebben.
We gaan ook testen doen met remprestaties (standaard vergelijken met deze), dus als ik die test uitslagen heb, zal ik ze hier ook posten.
Bedoeling is dat je voor de beste prijs (zonder EUR 1500 voor Brembo's neer te leggen) super remmen hebt.
Het worden 285mm remmen (ter vergelijk: ax gti heeft 247mm) die precies in een 15 inch velg passen. Ik ga ook een kit maken van 265mm die precies in 14 inch velgen passen.
Je kan kiezen of je standaard kit neemt voor 14 inch (265mm) of 15 inch (285mm):
- 2 Remklauwen Ate for AX GTI kleur Blue atlantique
- Sport schijven
- Sport remblokken
Of de sport kit voor het echte (street-)race werk:
- 2 Remklauwen Ate for AX GTI kleur Blue Atlantique
- Grooved schijven, speciale staal legering
- Remblokken Ferodo DS2500
- Shielded remleidingen van Goodridge
- 2 liter dot 5.1 remvloeistof Ferodo
Deze kits worden speciaal samengesteld voor de AX GTI, dus zijn in een half uurtje monteren 'plug-n-play' passend te maken.
Het maakt mij niets uit om er een paar bij te bestellen als mensen hier interesse hebben.
We gaan ook testen doen met remprestaties (standaard vergelijken met deze), dus als ik die test uitslagen heb, zal ik ze hier ook posten.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
(schijven en) klauwen van een 206GTI(/406 coupe/sommige modellen: xsara/306/berlingo/partner) halen? zo plug en play, 266mm, en een setje klauwe kost de wereld niet, desnoods reviseer je ze eerst voor je ze monteerd.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
Ik ben wel benieuwd wat zo'n set gaat kosten. De webshop waar ik in Engeland mijn intercom vandaan heb, die heeft ook leuke 285mm setjes met Wilwood klauwen te koop. Voor wat je krijgt ook niet echt duur, complete set voor 540 pond. http://www.peterlloydrallying.co.uk/ind ... cts_id=921
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
Ik rij nu op peugeot 206, 266mm remmen, maar voor intensief race gebruik merk ik dat ze de temperaturen niet aan kunnen. Voorbeeld: Nürburgring Norschleife, halverwege de tweede ronde begint er fading op te treden en na 4 race dagen beginnen de rubbers te lekken. Ik ben met die vriend van mij bij Ate aan het kijken of je dergelijke remmen kan 'upgraden' voor hogere temperaturen, bijvoorbeeld door andere rubbers te gebruiken.AlexanderB wrote:(schijven en) klauwen van een 206GTI(/406 coupe/sommige modellen: xsara/306/berlingo/partner) halen? zo plug en play, 266mm, en een setje klauwe kost de wereld niet, desnoods reviseer je ze eerst voor je ze monteerd.
Dat is inderdaad een mooie set voor weinig! Moeten nog wel blokken en dergelijke bij, maar is al een stuk goedkoper dan zo'n brembo of AP kit. Ik hoorde wel in de wandelgangen dat Wilwood niet lang meegaat; zo zou je scheef gaan remmen omdat links en rechts verschillend wordt? Heeft iemand hier ervaring mee?Bossie wrote:Ik ben wel benieuwd wat zo'n set gaat kosten. De webshop waar ik in Engeland mijn intercom vandaan heb, die heeft ook leuke 285mm setjes met Wilwood klauwen te koop. Voor wat je krijgt ook niet echt duur, complete set voor 540 pond. http://www.peterlloydrallying.co.uk/ind ... cts_id=921
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
hm, stock 206gti klauwen (en de rest, zelfde klauwen) kunnen de temperatuur dus niet aan, zoals ze standaard zijn.. dan toch idd andere klauwen (die beter koelen) nevermind dan
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
Deze set is incl. blokken en schijven.AXVTS wrote:Dat is inderdaad een mooie set voor weinig! Moeten nog wel blokken en dergelijke bij, maar is al een stuk goedkoper dan zo'n brembo of AP kit. Ik hoorde wel in de wandelgangen dat Wilwood niet lang meegaat; zo zou je scheef gaan remmen omdat links en rechts verschillend wordt? Heeft iemand hier ervaring mee?Bossie wrote:Ik ben wel benieuwd wat zo'n set gaat kosten. De webshop waar ik in Engeland mijn intercom vandaan heb, die heeft ook leuke 285mm setjes met Wilwood klauwen te koop. Voor wat je krijgt ook niet echt duur, complete set voor 540 pond. http://www.peterlloydrallying.co.uk/ind ... cts_id=921
Ik heb er verder geen ervaring mee.
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
Het is ook allemaal afhankelijk met hoeveel vermogen en wat je setup voor de rest is. Ik heb zo'n 50 rondes met een (Ax GTI 1.4 8v) Op de ring gereden met 247mm ATE remmen van een 106 GTI met Ferrodo blokken en Brembo schijven (allebij OEM) en dit was net voldoende. Dit met een redelijk goede baankennis en stevig tempo (onder de 10min). Rij je zoals jou met een 1.6 16v dan is het verre van voldoende. Toch verwacht ik dat bijv. een 285mm set van een 307HDI icm CL blokken en geharde schijven voldoende moet zijn.
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
wat veel mensen vergeten is dat de meeste race remklauwen gemaakt zijn om elke wedstrijd uit elkaar gehaald te worden schoongemaakt waar nodig gereviseerd en dan er weer onder.AXVTS wrote: Dat is inderdaad een mooie set voor weinig! Moeten nog wel blokken en dergelijke bij, maar is al een stuk goedkoper dan zo'n brembo of AP kit. Ik hoorde wel in de wandelgangen dat Wilwood niet lang meegaat; zo zou je scheef gaan remmen omdat links en rechts verschillend wordt? Heeft iemand hier ervaring mee?
de meeste sets met meer zuigers hebben hierdoor bv niet eens rubbers.
Als je dan is zulke remmen voor normaal weggebruik gebruikt en er net zoveel onderhoud aan geeft als aan andere remmen lijkt het mij niet meer dan redelijk dat ze na een pekelwintertje niet meer functioneren.
de sets met "dustseals" zijn beter maar verwacht nog steeds niet dat je er net zo lang ongestraft mee weg komt om er niks an te doen. Bij deze klauwen zijn het nl alleen de cilinders die bewegen en niet ook nog eens over een as zoals bij standaard klauwen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
Dank voor alle goede tips- dat is inderdaad de ellende met Wilwood-achtige 4/6/8 pots remmen, dat ze vaak uit elkaar moeten en veel onderhoud nodig hebben...
Ik ga de weg van de Peugeot 307 HDI remmen maar eens onderzoeken, maar dan moet wel alles naar 15 inch gaan natuurlijk.
Ik hou jullie op de hoogte
Ik ga de weg van de Peugeot 307 HDI remmen maar eens onderzoeken, maar dan moet wel alles naar 15 inch gaan natuurlijk.
Ik hou jullie op de hoogte
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
Update!
We gaan het doen! Het wordt de combinatie van aangepaste Ate 307 klauwen voor de hoge temperaturen en een goede coating tegen het stof dat van sport remblokken afkomt.
Dan heb je het beste van alle werelden:
- Betrouwbaarheid van Ate en massaproductie remmen, dus behoeven geen/weinig onderhoud
- Geschiktheid voor racen door aanpassing van remklauwen, dus kunnen uren lang remmen achter elkaar
- Praktisch dezelfde prestaties als de duurdere 4-pot en 6-pot systemen
- Veel lagere kosten.
Ik zal binnenkort wat foto's posten als we de eerste kits klaar hebben.
We gaan het doen! Het wordt de combinatie van aangepaste Ate 307 klauwen voor de hoge temperaturen en een goede coating tegen het stof dat van sport remblokken afkomt.
Dan heb je het beste van alle werelden:
- Betrouwbaarheid van Ate en massaproductie remmen, dus behoeven geen/weinig onderhoud
- Geschiktheid voor racen door aanpassing van remklauwen, dus kunnen uren lang remmen achter elkaar
- Praktisch dezelfde prestaties als de duurdere 4-pot en 6-pot systemen
- Veel lagere kosten.
Ik zal binnenkort wat foto's posten als we de eerste kits klaar hebben.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
AXVTS wrote:Update!
We gaan het doen! Het wordt de combinatie van aangepaste Ate 307 klauwen voor de hoge temperaturen en een goede coating tegen het stof dat van sport remblokken afkomt.
Dan heb je het beste van alle werelden:
- Betrouwbaarheid van Ate en massaproductie remmen, dus behoeven geen/weinig onderhoud
- Geschiktheid voor racen door aanpassing van remklauwen, dus kunnen uren lang remmen achter elkaar
- Praktisch dezelfde prestaties als de duurdere 4-pot en 6-pot systemen
- Veel lagere kosten.
Ik zal binnenkort wat foto's posten als we de eerste kits klaar hebben.
ik kan niet wachten!!
Heb een tijdje geleden Bosch 206 GTI klauwen gekocht (voor een prikkie) maar die moeten nog aangepast worden (iets wegslijpen) die 307 klauwen schijnen plug and play te zijn.
Ik ben benieuwd hoe duur die set gaat worden!?!?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
En het gewicht? die dingen zijn echt loeizwaar en hebben een groot nadeel op het onafgeveerde gewicht.AXVTS wrote:Update!
We gaan het doen! Het wordt de combinatie van aangepaste Ate 307 klauwen voor de hoge temperaturen en een goede coating tegen het stof dat van sport remblokken afkomt.
Dan heb je het beste van alle werelden:
- Betrouwbaarheid van Ate en massaproductie remmen, dus behoeven geen/weinig onderhoud
- Geschiktheid voor racen door aanpassing van remklauwen, dus kunnen uren lang remmen achter elkaar
- Praktisch dezelfde prestaties als de duurdere 4-pot en 6-pot systemen
- Veel lagere kosten.
Ik zal binnenkort wat foto's posten als we de eerste kits klaar hebben.
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
Project stond even stil, maar binnenkort montage. Heb gewicht zojuist binnen, scheelt 1,5 kg per wiel, valt me dus nog mee.
Ik denk dat je totaal 3 kg (voor links + rechts) goedmaakt met het feit dat je vanaf 180 VOL (tegen blokkeren aan) kan remmen
Ik denk dat je totaal 3 kg (voor links + rechts) goedmaakt met het feit dat je vanaf 180 VOL (tegen blokkeren aan) kan remmen
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
Tja 266 is voor een AX met normaal gebruik al meer dan voldoende, ik rij zelf met 247 en heb eerder het probleem dat de banden het gewoon niet aankunnen (dunlop sp sport 01).
Verder is wat je allemaal meld niet echt nieuws er rijden al legio's 106jes met 283mm schrijven en klauwen rond , plug and play maken is een kwestie van 1 minuut met de slijptol erover.
http://106owners.co.uk/forums/showthrea ... ion-Thread" onclick="window.open(this.href);return false;
Gewicht:
247 schijf + klauw : 8.15 kg (ate)
266 schijf + klauw: 10.1 (lucas)
283 schijf + klauw: 12 kg (bosch)
283 t.o.v van 247 is per kant 4kg meer onafgeveerd gewicht en dat is niet iets wat onmerkbaar is. Plus je bent verplicht naar 15" te gaan.
Verder is wat je allemaal meld niet echt nieuws er rijden al legio's 106jes met 283mm schrijven en klauwen rond , plug and play maken is een kwestie van 1 minuut met de slijptol erover.
http://106owners.co.uk/forums/showthrea ... ion-Thread" onclick="window.open(this.href);return false;
Gewicht:
247 schijf + klauw : 8.15 kg (ate)
266 schijf + klauw: 10.1 (lucas)
283 schijf + klauw: 12 kg (bosch)
283 t.o.v van 247 is per kant 4kg meer onafgeveerd gewicht en dat is niet iets wat onmerkbaar is. Plus je bent verplicht naar 15" te gaan.
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
mooi overzicht! Toch vraag ik me af in hoeverre de standaard 266's en 283's het overleven in een race / rally.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
Een AX weegt wel een stuk minder dan een 206 he dat maakt nogal verschil..
Bijvoorbeeld Drake hierboven rijd met 247 remmen met een 145pk 16V.. Met stalen velgen en dichte wieldoppen, bestwel een ramp qua remkoeling dus.. Toch gaat dat meer dan een ronde lang goed op de Nurburgring..
266mm schijven en klauwen koelen beter, zeker icm een (open) aluminium velg ipv een stalen velg.. Zolang de rubbers niet stukgaan zou dat meer dan zat moeten zijn, en als de rubbers stukgaan, installeer je nieuwe, betere?
283mm is voor een AX waarschijnlijk dikke overkill, tenzei je met eenofandere idiote 300+pk turbo setup rondrijd, maar daar zijn maar weinig voorbeelden van.. Voor een 206 kan het zeker een optie zijn, die weegt meer, dus heeft er meer profijt van.
Verder zijn de banden veel meer de beperkende factor als je remmen niet faden, en als je dan op goede semi-slicks rijd, gaan er weer andere dingen stuk (draagarmen, aandrijfassen, versnellingsbakken, de koets(!))
Bijvoorbeeld Drake hierboven rijd met 247 remmen met een 145pk 16V.. Met stalen velgen en dichte wieldoppen, bestwel een ramp qua remkoeling dus.. Toch gaat dat meer dan een ronde lang goed op de Nurburgring..
266mm schijven en klauwen koelen beter, zeker icm een (open) aluminium velg ipv een stalen velg.. Zolang de rubbers niet stukgaan zou dat meer dan zat moeten zijn, en als de rubbers stukgaan, installeer je nieuwe, betere?
283mm is voor een AX waarschijnlijk dikke overkill, tenzei je met eenofandere idiote 300+pk turbo setup rondrijd, maar daar zijn maar weinig voorbeelden van.. Voor een 206 kan het zeker een optie zijn, die weegt meer, dus heeft er meer profijt van.
Verder zijn de banden veel meer de beperkende factor als je remmen niet faden, en als je dan op goede semi-slicks rijd, gaan er weer andere dingen stuk (draagarmen, aandrijfassen, versnellingsbakken, de koets(!))
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
AXVTS, ik raad je enorm aan om het subframe te verstevigen. Bij meer heeft meer dan 1 koets al beginnen scheuren door extreem rijden/remmen/bochten nemen.
Ik rijd trouwens met standaard GTI remmetjes. Ik heb wel maar 100pk, maar dat remt zelfs tijdens rally's + semislicks voldoende. Met een niet al te fel getunede 1.6 8v gok ik dat het ook wel nog een tijdje goed gaat.
Ik rijd trouwens met standaard GTI remmetjes. Ik heb wel maar 100pk, maar dat remt zelfs tijdens rally's + semislicks voldoende. Met een niet al te fel getunede 1.6 8v gok ik dat het ook wel nog een tijdje goed gaat.
AX-kopen is verslavend.
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
@Citrofenwick
Een AX heeft geen subframe voor zover ik weet, dus de vraag is: hoe kan je het het beste verstevigen volgens jou?
Ik zat voor rally-toepassingen te denken aan een 'skid-plate' van 5 of 6mm aluminium, die tegelijkertijd de draagarm ophangpunten met elkaar verbindt (en dus ook werkt als strut-bar).
Waar rij je trouwens rally's? Ik heb in NL al een tijdje geen AX zien rijden.
Gr. Jan Dirk
Een AX heeft geen subframe voor zover ik weet, dus de vraag is: hoe kan je het het beste verstevigen volgens jou?
Ik zat voor rally-toepassingen te denken aan een 'skid-plate' van 5 of 6mm aluminium, die tegelijkertijd de draagarm ophangpunten met elkaar verbindt (en dus ook werkt als strut-bar).
Waar rij je trouwens rally's? Ik heb in NL al een tijdje geen AX zien rijden.
Gr. Jan Dirk
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
1 verklaring voor beide opmerkingen: in België.
Er staat ergens wel een plaatje waar je eea kan doorlassen.
Ik heb aan 266 met cl6 en geharde schijven voldoende onder de 106, die 200kg zwaarder is. Icm goede banden kan je zo vast achterlijk hard remmen, zal je veel tijd schelen.
Er staat ergens wel een plaatje waar je eea kan doorlassen.
Ik heb aan 266 met cl6 en geharde schijven voldoende onder de 106, die 200kg zwaarder is. Icm goede banden kan je zo vast achterlijk hard remmen, zal je veel tijd schelen.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Grote nieuwe sport remmen voor GTI iemand interesse
klopt
Hier hebben we nog geregeld axjes in de rally's. Meestal sports.
zo hebben wij het boeltje versterkt en beschermd. Helpt goed moet ik zeggen.
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=42&t=26088" onclick="window.open(this.href);return false;
Best wel de achterste bouten verzinken in de plaat, want bij ons moeten die soms 3x per rally vervangen worden.
Best ook als dat kan de saxo-subframedelen inlassen. Scheelt ook veel:
Omdat je dit niet wil:
Hier hebben we nog geregeld axjes in de rally's. Meestal sports.
zo hebben wij het boeltje versterkt en beschermd. Helpt goed moet ik zeggen.
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=42&t=26088" onclick="window.open(this.href);return false;
Best wel de achterste bouten verzinken in de plaat, want bij ons moeten die soms 3x per rally vervangen worden.
Best ook als dat kan de saxo-subframedelen inlassen. Scheelt ook veel:
Omdat je dit niet wil:
AX-kopen is verslavend.