Ik wil de lagerschalen van de drijfstangen vervangen bij de TRE...
Alleen nu twijfel ik nadat ik de plaatjes zag op service.Citroën, is het mogelijk om te doen met alleen de carterpan/oliepomp los?
Meestal zit er namelijk draad in de drijfstang, alleen lijkt op de plaatjes alsof er een moer opzit, iemand die kan bevestigen of het te doen zonder kop eraf te pakken?
Lagerschalen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Lagerschalen
AX 11TRE 1988
Re: Lagerschalen
De drijfstang bestaat uit 2 helfden, in de bovenste zit een draadeind geperst, de onderste helft zit dmv een moer vast. De moer is wel een bijzonder model... Geen 6kant..
Verder moet natuurlijk je vliegwiel er eigenlijk af en je driem omdat je ook de lagerschalen van de krukas zelf glijk mee wilt vervangen neem ik aan....
Verder moet natuurlijk je vliegwiel er eigenlijk af en je driem omdat je ook de lagerschalen van de krukas zelf glijk mee wilt vervangen neem ik aan....
Re: Lagerschalen
Bij mijn 1.4 in de 5-deurs zijn die moeren gewoon 6-kant. Je hebt wel dopje 14 nodig en die zit niet standaard in elke doppendoos.
Re: Lagerschalen
Ik ga eerst alleen de schalen van de drijfstangen vervangen, is een probeersel..
Mocht het geluid dan nog erin zitten dan halen we wel alles los en zoek ik wel een andere krukas en word alles vervangen.
Dit is meer een nood oplossing, heb er geen zin in dat alles stuk loopt namelijk maar de centen om het echt even goed aan te pakken zijn niet aanwezig helaas.
Mocht het geluid dan nog erin zitten dan halen we wel alles los en zoek ik wel een andere krukas en word alles vervangen.
Dit is meer een nood oplossing, heb er geen zin in dat alles stuk loopt namelijk maar de centen om het echt even goed aan te pakken zijn niet aanwezig helaas.
AX 11TRE 1988
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Re: Lagerschalen
Ik ben iets laat met mijn antwoord, maar misschien heb je er nog iets aan
Ik heb mijn krukas en de lagers een aantal maanden geleden vervangen, de drijfstang lagers kon ik als set kopen, maar de hoofdlagers kon ik nergens vinden.
Na dat ik al klaar was kwam ik erachter dat deze lagers op kleur moeten worden besteld, op je krukas wang en op de zijkant van het blok staan letters, die moet je in een tabel zetten en dan krijg je een kleur welke voor een bepaalde maat staat van een lagerschaal.
Let op dat je alles precies weer in elkaar zet zoals je het los haalde, je mag niets verwisselen of omdraaien !
De lager schalen vervangen gaat prima als het blok er nog in hangt, met het eene schaaltje druk je de ander er zo tussen uit, let wel even op het nokje en maak te goed vet.
Ik heb mijn krukas en de lagers een aantal maanden geleden vervangen, de drijfstang lagers kon ik als set kopen, maar de hoofdlagers kon ik nergens vinden.
Na dat ik al klaar was kwam ik erachter dat deze lagers op kleur moeten worden besteld, op je krukas wang en op de zijkant van het blok staan letters, die moet je in een tabel zetten en dan krijg je een kleur welke voor een bepaalde maat staat van een lagerschaal.
Let op dat je alles precies weer in elkaar zet zoals je het los haalde, je mag niets verwisselen of omdraaien !
De lager schalen vervangen gaat prima als het blok er nog in hangt, met het eene schaaltje druk je de ander er zo tussen uit, let wel even op het nokje en maak te goed vet.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
Re: Lagerschalen
Meestals als de lagerschalen stuk zijn zie je het wel aan de slijtagesporen.Terminal wrote:Ik ga eerst alleen de schalen van de drijfstangen vervangen, is een probeersel..
Mocht het geluid dan nog erin zitten dan halen we wel alles los en zoek ik wel een andere krukas en word alles vervangen.
Dit is meer een nood oplossing, heb er geen zin in dat alles stuk loopt namelijk maar de centen om het echt even goed aan te pakken zijn niet aanwezig helaas.
Je kunt evt. de slijtage meten met plastigage, als ze binnen toleratie vallen hoef je ze ook niet te vervangen .
Altijd meer PK's dan jou!
Re: Lagerschalen
Plastigage ken ik inderdaad, maar gezien het geluid dat er uit het blok komt weet ik voor 90% zeker dat er schalen versleten zijn
Link
Het rare geklop, beetje alsof er iemand op een lege oliekan aan het mee tikken is... En het is 100% zeker niet iets wat mee resoneert.
Link
Het rare geklop, beetje alsof er iemand op een lege oliekan aan het mee tikken is... En het is 100% zeker niet iets wat mee resoneert.
AX 11TRE 1988