GTI 'hikken'

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

GTI 'hikken'

Post by grietje »

Mijn GTI (multipoint dus) doet soms een beetje haperen, dat voel je vooral als je constant op de snelweg rijd. Alsof hij afentoe even moet rillen. Bij 'plankgas' is dit juist weg en loopt ie heel mooi.

Na de koppakking wissel vorige week lijkt dit erger geworden.
Daarnaast loopt ie sindsdien stationair te hoog (zo'n 1400 toeren).

Waar moet ik beginnen met zoeken? Valse lucht/uitlaat?

Ik moet er wel bij vertellen dat het motortje erg lekker loopt verder, hij lijkt een stuk sneller geworden sinds koppakking wissel en het verbruik is aanzienelijk verbeterd. (van 1 op 12 max naar nu al 1 op 14).
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: GTI 'hikken'

Post by MNM(tm) »

Klinkt mij een beetje naar stekkertjes niet goed.
En verder is natuurlijk de originele software van de Bosch MP3.1 ECU gewoon regelrechte bagger, maar daar kunnen in princiepe deze klachten toch weer niet mee veroorzaakt worden.
Stekkertjes van temperatuursensoren op de juiste plaats terug geprikt?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: GTI 'hikken'

Post by grietje »

Zal dat eens checken!

Kwam net wel tot de ontdekking dat de fan helemaal niet aanslaat.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: GTI 'hikken'

Post by MNM(tm) »

Die wordt uitsluitend door de grote blauwe sensor -die onder de dikke slang naar het thermostaathuis loopt- aangestuurd. Heeft niets van doen met de twee temperatuur-sensoren in de cilinderkop. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: GTI 'hikken'

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Die wordt uitsluitend door de grote blauwe sensor -die onder de dikke slang naar het thermostaathuis loopt- aangestuurd. Heeft niets van doen met de twee temperatuur-sensoren in de cilinderkop. :)
Nee dat weet ik (hoelang rij ik al AX marco? :P) Maar ik moet dus toch nog wat beter onder de kap kijken. Maar ik kan me een AX herinneren (De grijze gti van vincent) toen we daar die 1.6 in hadden liggen dat hij dit ook deed. Achteraf bleek dat toen Aad+Henk de uitlaatpakking verving dat het probleem toen over was?
Daarom denk ik daar aan.

Die stekkers van de blauwe en de groene kan ik best omgedraaid hebben.


Hoe moet je eigenlijk een gegoten stekker repararen?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: GTI 'hikken'

Post by MNM(tm) »

Hangt er vanaf over welke gegoten steker je 't hebt. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: GTI 'hikken'

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Hangt er vanaf over welke gegoten steker je 't hebt. ;)
Meerdere eigenlijk... De stekker boven op de bobine is beschadigd (zie je wel bij meer GTI's) en die van de olienivo sensor. Maar kan er lastig 'zomaar' een andere stekker op zetten.

(ga snel kijken naar die stekkers hoor!)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: GTI 'hikken'

Post by lekkersimpel »

Ik ben toch zeer benieuwd, het zou mooi wezen als het hikje gevonden wordt, dan kan ik mischien bij de mijne het hikje ook verhelpen, ik krijg hem er niet uit namelijk bij mijn xsi. :oops:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: GTI 'hikken'

Post by AlexanderB »

toch niet het standaard hikje bij 3000 toeren? :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: GTI 'hikken'

Post by lekkersimpel »

Mijne in ieder geval niet, die heeft hem overal :oops: en alles is al vervangen, maar het hikje blijft, tevens verbruik van 1:8.8 :? , 1:14 klinkt dan toch een stuk vriendlijker met deze brandstof prijsjes :shock:
Ik lees iets over een uitlaat pakking, kan mijn eind demper (open sebering demper) mischien de boosdoener zijn, zijn ze daar gevoelig voor ?

Sorry voor het inbreken, voor de rest zal ik op de luister gaan over dit onderwerp :wink:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: GTI 'hikken'

Post by MNM(tm) »

Dan kan het probleem ook nog veroorzaakt worden door te weinig tegendruk in de uitlaatlijn!
Nu is de originele MP3.1 software wel bagger, maar 1:8,8 is daar zeker niet het gevolg van!
Dit lijkt meer op te rijk lopen door een verkeerde sensor waarde (motortemperatuur / inlaatlucht temperatuur).

@lekkersimpel: hoe houdt de nieuwe lambda zich?

@grietje: gegoten stekkers kun je eigenlijk best afknippen en dan 'verse' stekkers (uit een Saxo ofso), waar je zo'n 10cm draad aan hebt laten zitten bij afknippen, gebruiken en dan netjes aan de draadboom solderen met kripkousjes over de draden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: GTI 'hikken'

Post by grietje »

Mijn hikje is niet echt 1 hikje maar hij rilt eigenlijk de hele tijd als je constant rijd. Alsof ie het koud heeft en spiervertrekkingen heeft :P
En bij optrekken hikt ie iets harder (slaat ff over)

Maar goed hij loopt ook nog veelste hoog stationair (wat ie wel zonder rillen doet trouwens).
De stekkers van mijn tempsensoren zitten goed.


Een einddemper kan bijna niet denk ik, dan moet de lucht wel heel ver terug om valse lucht aan te zuigen.

MNM: Maar al die stekkers zijn net ff anders toch? Dat ze allemaal maar op 1 plek passen. Hoe weet je welke stekkers je moet hebben?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: GTI 'hikken'

Post by MNM(tm) »

Kijken naar de kleur vooral. Het 'codeernokje' op de stekkers is mede afhankelijk van de kleur van de stekker.
Bij een blauwe stekker zit het nokje net uit het midden, terwijl bij een groene stekker het nokje bijvoorbeeld wèl precies in 't midden zit.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: GTI 'hikken'

Post by lekkersimpel »

Grietje : En de stekker van de bobine is ook altijd het zelfde, mits je een blok pakt met dis :lol:
De enige stekker die problemen geeft is die van de lambda, daar kreeg ik geen tin aan de draden, dit is een speciaal soort draad.

MNM: De nieuwe lambda blijft heel volgens de ecu, nog geen storing gehad, alleen storing gedrag, net als Grietje dat hij te hoog stationair loopt koud en bij warme motor net lijkt of hij een "vonk" laat vallen om de zoveel slagen.
Wat het brandstof verbruik betreft, ik heb de "test" ecu nu op mijn auto gezet en nu lijkt hij veel rustiger te lopen, van de week weer tanken en kijken wat hij heeft gedaan, het vreemde is dat bijde ecu's origineel zijn maar een totaal ander motorbeeld neer zetten :roll:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: GTI 'hikken'

Post by MNM(tm) »

Dan ben ik wel benieuwd naar de software versienummers van beide ECU's. (= uit te lezen).
Dat onrustige gedrag waarbij het inderdaad lijkt alsof 'ie soms een slag mist is wel typisch voor de MP3.1 software, dat heb ik wel meer GTI's horen doen.

Wat stekkers van de lambda betreft: je moet ook niet de stekkers aan de kabel van de lambda willen vervangen; dat gaat niet. Da's inderdaad speciaal draad met teflon isolatie. Het stuk draadboom tussen lambdastekkers en ECU zou verder wel normaal (soldeerbaar) draad moeten zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: GTI 'hikken'

Post by AlexanderB »

lekkersimpel wrote:Wat het brandstof verbruik betreft, ik heb de "test" ecu nu op mijn auto gezet en nu lijkt hij veel rustiger te lopen, van de week weer tanken en kijken wat hij heeft gedaan, het vreemde is dat bijde ecu's origineel zijn maar een totaal ander motorbeeld neer zetten :roll:
dat had ik ook, maar dan andersom.. 2 verschillende chips, met de ene liep ie helemaal rustig met de cup-nokkenas, met de andere was dr geen beginnen aan, stuiteren, hikken, overslaan, gedoe.. daarna de nokkenas omgewisseld naar een standaard nok, en toen was het precies andersom.. :roll: bobine en weetikwat vervangen hielp allemaal niks.. oh, en check de vacuuumslangetjes tussen spruitstuk en ecu, en vooral *in* die "rare" ecu eens.. als daar vacuuumlek in zit gaat ie inderdaad raar doen en vooral heel hard zuipen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: GTI 'hikken'

Post by grietje »

lekkersimpel wrote:Grietje : En de stekker van de bobine is ook altijd het zelfde, mits je een blok pakt met dis :lol:
De enige stekker die problemen geeft is die van de lambda, daar kreeg ik geen tin aan de draden, dit is een speciaal soort draad.
Punt is juist dat al die DIS ontstekingen een kapotten stekker hebben :S Maar misschien vind ik een goede

Wat betreft solderen: Gebruik je dan wel soldeerwater? Ik heb wel vaker lambda's gesoldeerd en nooit problemen mee gehad..? De bedrading is alleen vaak ERUG vies...

Maar goed stomme is dat het verbruik van de mijne juist erg goed te noemen is (tegen de 1 op 16). Terwijl dat voor koppakking wissel erg slecht was ( 1 op 12)....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: GTI 'hikken'

Post by MNM(tm) »

Even een korte doch krachtige opmerking mijnerzijds: elektronica + soldeerwater = NOT DONE!

Wat rotte stekkers op DIS-onstekingen betreft: dat zal dan zeker bij GTI's zijn, want mijn Volcane's hebben nergens last van?! :?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: GTI 'hikken'

Post by grietje »

S39 dan :P werkt heel goed!

maar nja alle AXjes die ik ken met DIS (zijn er toch al 4 momenteel :P) hebben die stekker kapot :( Stekker steekt schuin omhoog en daaronder trekt de kabelboom naar beneden, dus de kabels maken een scherpere hoek dan 90 graden en ze breken dus af...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: GTI 'hikken'

Post by MNM(tm) »

S93 is nog veel slechter!
Da's allemaal zooi die loodgieters gebruiken, en da's echt wel een totaal andere tak van sport die helemaal NIETS van doen heeft met elektrotechniek/elektronica.
De regel is: houd je VERRE van dergelijke producten als je met elektrotechniek/elektronica bezig bent! Die troep is daar VEEL te agressief voor!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply